Magiana
Trådstartare
Jag vet inte om jag orkar flytta igen. Det blir ju då att jag blir ensam och för mig tar det många år att skaffa vänner. Och så blir jag tvungen att lämna min livsgärning som då är huset och trädgården. Att börja om och skapa en ny trädgård och ett nytt boende känns jättejobbigt. Jag är nog mer bunden till människor jag lärt känna och den plats jag skapat, än till Sverige. När jag flyttade hit sa jag att jag aldrig mer ska flytta. Nu vill jag äntligen få trygghet och en möjlighet att rota mig.Nu vet jag inte hur bunden du är till Sverige men många pensionärer väljer att leva och bo utomlands när de når pensionsålder. Har man då pension från Sverige kan man i många länder leva mycket bra. Min pappa tex ökade sin pension med 2500 kr i månaden genom att flytta till Tyskland (genom att han skattas som utlandssvensk).
Jag kommer ha det bra som pensionär, som det ser ut nu, för jag har en relativ bra pension från Sverige (eftersom den kommer skattas annorlunda) och en normal från Tyskland. Sen kan man aldrig veta hur länge man lever hur som helst så jag ser till att ha kul nu när jag kan men har ändå ett öga på att jag ska i alla fall klara mig okej sen men vägrar att bara lägga pengar på hög redan nu.