Magiana
Trådstartare
Jag gillar inte att resa. Jag vill odla (och nöjer mig inte med krukväxter).Fast många av de pensionärer jag träffar utomlands reser upp pengarna för sina hus, bor hemma i lägenheten under kortare perioder...så jag vet inte om de ruttnar i förtid.
Jag vet. Men jag vet inte vad jag kan göra åt saken. Det är så otroligt jobbigt att behöva säga till varje år om att lönen behöver gå upp.Anser du dig värd lägre lön? En stillastående lön är ju i princip en lönesänkning när åren går och priser stiger.
Du borde ha såväl årlig löneökning som tjänstepension; bara genom att du jobbar. Lön efter prestation medför bara större kliv.
Jag vet inte vad jag ska göra utomlands. Sitta ensam och sysslolös?Så länge du inte går i pension med massa lån lär det ju vara chill! Amortera som du gör nu enligt plan och satsa på att starta ett långsiktigt sparande i typ ISK. På 20 år hinner du spara undan en hel del!
Sen kan du ju när du väl blir pensionär välja att leva delar av året nån annanstans i världen där din pension räcker längre. Personligen har jag tänkt i de banorna (och samtidigt då hyra ut bostaden här hemma).
Men jag får väl ta tag i det där sparandet som jag inte begriper mig på. Jag önskar att jag hade en hjärna som kunde begripa sånt där, men jag har bränt upp hjärncellerna.
Och så måste jag komma ihåg att köpa post-it-lappar .Sätt en post-it på ratten där det står ”jord”. Ja man måste komma ihåg att klistra dit lappen. Låt oss säga att jag har post-it och penna i bilen.. host