rädda marsvin

N

Ninjah

Jag har två underbara marsvin men som ibland är lite rädda. . De springer fram till mig när jag öppnar buren och äter ur min hand och låter mig klappa dem, men när jag ska lyfta upp dem springer de undan och när de är ute och springer så blir de ibland rädda när jag ska komma fram och klappa dem. Någon som har något tips på hur man kan få dem att lita på mig mer? Jag vill ju att de ska ha det så bra som möjligt och jag vill ju inte att de ska vara rädda för mig. :confused: Förresten vet ni något ställe de tycker speciellt mycket om att bli klappade/kliade på, förutom under hakan?

Sv: rädda marsvin

Hur gamla är de? Hur lyfter du de? -De kanske upplever det som obehagligt när du lyfter de?
Jag har en tant som jag aldrig lyckats få kläm på varför hon inte vill bli lyft, hon går alltid undan om man vill lyfta henne... Och henne har vi ändå haft i 4½ år nu...
Mina marsvin gillar att bli kliade i nacken/ansiktet mest generellt.

hej! marsvin är ju ofta lite försiktiga av naturen, och för att få dem riktigt tama krävs att man hanterar dem på deras nivå. När de är ute på golvet å springer får man oftast vara väldigt lugn själv om man vill umgås med dem, se till att inte göra för dem oväntade eller högljuda rörelser/ljud. Locka gärna med mat för att få dem till dig på golvet! Jag säger alltid "wiie wiie" (försöker härma deras ljud :smirk: ) och skramlar med matburken när de ska få pellets, så nu räcker det med att jag börjar med ngt av det för att alla mina svin ska bli tokiga å kommer i full fart ;)

Och det där med att de inte vill komma upp ur buren... Jag tror att det är individuellt, endel behöver lite övertalning ;) Jag har en tjej som alltid kommer fram och ställer sig upp på två ben och vill komma upp, och samtidigt en som alltid rusar in i huset så fort hon kan när hon fattar att hon ska upp. Så sålänge du alltid försöker få dem att förknippa "uppetiden" med ngt roligt, så tror jag att det bara är att hoppas på det bästa, samt se till att alltid lyfta dem på ett behagligt sätt såklart =P lycka till!

Jag mådde jätteådligt inatt och kunde inte sova alls. Imorse tog jag upp en av mina små grisar och kelade lite med henne och hon var jättegullig! Jag kliade henne under hakan och på kinderna och klappade henen och hon slickade på mitt ben och min arm och både slickade och nafsade på mitt finger :love: Åh jag älskar henne, mådde genast bättre efteråt!

De är 1,5 och 2 år men jag har bara haft dem ett par månader,
Jag lyfter dem med en hand under magen och en där bak, men det är inte alltid det är problem utan det är bara ibland de springer undan.
Imorgon ska jag åka bort i en vecka, kommer sakna dem hur mycket som helst :cry:

Mina två tjejer (båda 3 år i år) är små fegisar. Jag kan röra mig i rummet när de är uppe och springer utan att de blir rädda, men ingen annan.
Har haft dem båda sen de var små (den ena i två tre månader innan jag skaffade kompisen) och de har varit lika fega hela tiden.
Tror det är lite individuellt också, vårt förra marsvin (som tyvärr bodde ensam) var inte alls feg utan pigg och framåt!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 934
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 117
Senast: Hermelin
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 225
Senast: Marvin
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 576
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar