Sv: Rädda björn?
*Kl*
Har vi inte ett moraliskt ansvar?
Jag menar som så, att har vi människor ställt till så att isbjörnarnas naturliga livsmiljö försvinner och i det här fallet driver till Island, är det då inte vår skyldighet att göra vad vi kan för att hjälpa dom?
LIA
Absolut och så resonerar jag när jag hjälper andra vilda djur!
Och då är ju nästa fråga hur vi bäst hjälper den här björnen, kan vi ens hjälpa den? dvs individen och inte arten.
För arten är det bästa säkert att placera den i en djurpark och hoppas på många söta ungar som dels ökar beståndet och dels påverkar besökarna (läs knut, han gjorde säkert mycket för att öka folks intresse för isbjörnar, men fick han själv ett lyckligt liv!?) , men för just denna vilsna björn, är djurpark för den som individ det bästa alternativet?
Ett vuxet djur, född och uppvuxen i det vilda och van att röra sig över oändliga ytor istället av oss inspärrad i ett lite hägn som turistattraktion!?
Jag tycker inte det!
Finns inte möjligheten för den att leva i det vilda , tycker jag att det bästa för just denna björn är att få somna in, den omtanken är vi skyldig den för allt vi ställt till med!
Dock kan jag fortfarande inte förstå varför den inte kan köras tillbaka, ja jag tycker det är vettigt även ur miljösynpunkt, det finns bra många andra transporter som känns mer omotiverade (som den där whiskyn som körs fram och tillbaka på haven för att få "havssmak"!