Rädda björn?

Sv: Rädda björn?

"Räddas" till ett liv i fångenskap!:crazy:

Varför inte bara låta den frossa på sina ägg och sen få somna in!

Men tänk vad mkt pengar dom kan tjäna på den nya attraktionen! vad gör det då att ett stort plan får en onödig extra flygning till island!

så länge det är pengarna som styr så är miljön ganska oviktig, räddning hit och dit, visst är det fina ord, men det handlar ju bara om en attraktion "ett djur i bur":grin:

Isbjörnarna har fått problem genom kortare issäsong vilket anses bero på koldioxidutsläppen. Så ju fler björnar man räddar........
PL

Isbjörnarna har fått problem genom kortare issäsong vilket anses bero på koldioxidutsläppen. Så ju fler björnar man räddar........
PL

Jag vet.

Till och med jag fattar det.

Men isen smälter nog mer av annat flyg, som semesterresor av människor, än de flygräddningsaktionerna som ev görs för isbjörnar.

Menar PL att man ska låta isbjörnen vara, med risk, som det ändå nämnts, för utrotning?

Är det inte så att isbjörnen är det djur som med minst förvarning blivit en av de arter som snabbast blivit hotad?

Just p.g.a issmältningen så att de inte kommer åt föda och framförallt att födan de kommer åt har kortare säsong?

Du ansåg ju att endast utrotningshotade djur skulle rehabiliteras men inte de andra djuren. Isåfall skall ju denna björn räddas.

Jag själv som månar mer för djur som individer än som art, tycker inte att björnen skall "räddas till varje pris" .

I min värld skall den tillbaka från där den kom alternativt till en bättre plats där den kan leva vilt, funkar inte det tycker jag den ska avlivas.
Att placera en vuxen isbjörn i ett hägn på ett zoo tycker jag är djurplågeri!
Varför tvunget hålla liv i en art där deras naturliga förutsättningar att överleva snart är obefintiga, är inte det vansinnigt grymt!
Visst vi förlorar ytterligare en art , men det borde vi kanske tänkt på tidigare, skall de enskilda individerna bli lidande av vår egoistiska inställning att bevara arter vars habitat är borta!?!

Sen förstod jag inte vad "den opartiska veterinären" menade med att den skulle bli stressad av att släppas tillbaka till det vilda men i en ny miljö, skulle den inte bli det då i den nya miljön i djurparken oxå, där den dessutom är instängd och inte kan fly det obehagliga, eller blir bara vilda djur stressade i det vilda!?

*kl*

Det måste ju vara bättre att frakta den tillbaka där den hör hemma o.O Grönland, Norra canada eller whatever.

*Kl*

Har vi inte ett moraliskt ansvar?
Jag menar som så, att har vi människor ställt till så att isbjörnarnas naturliga livsmiljö försvinner och i det här fallet driver till Island, är det då inte vår skyldighet att göra vad vi kan för att hjälpa dom?

LIA

Jag själv som månar mer för djur som individer än som art, tycker inte att björnen skall "räddas till varje pris" .

Att placera en vuxen isbjörn i ett hägn på ett zoo tycker jag är djurplågeri!
Varför tvunget hålla liv i en art där deras naturliga förutsättningar att överleva snart är obefintiga, är inte det vansinnigt grymt!

Symboliskt tycker jag björnen ska räddas.

Men att placera ett djur i hägn utan att behöva det som avelsdjur är rätt meningslöst, vilket kan bli om det är en hane.

Det borde finnas områden att släppa björnen i, låter konstigt att det inte går, men om det är en hane så gör en sådan kanske mer skada för arten än nytta, om den bara släpps ut?

Det borde finnas områden att släppa björnen i, låter konstigt att det inte går, men om det är en hane så gör en sådan kanske mer skada för arten än nytta, om den bara släpps ut?

.... och om så är, sorry, då finns väl inget alternativ för den här björnen?

Även om isbjörnsstammen inom vissa områden har problem är den knappast så hotad idag att vi måste försöka rädda enstaka individer.
PL

Även om isbjörnsstammen inom vissa områden har problem är den knappast så hotad idag att vi måste försöka rädda enstaka individer.
PL

En ensam individ kan bli en symbol för arten, och upplyser man väl om varför den var på drift osv, så kan man engagera många människor i artens och habitatets räddning.

Al Gores myt om drunknande isbjörnar har väl redan blivit en symbol för uppvärmningen!
Isbjörnstammen är idag större än på länge.
Att flyga ett plan till island för att "rädda" den här björnen lär väl knappast minska utsläppen.
PL

Senast ändrad:

*Kl*

Har vi inte ett moraliskt ansvar?
Jag menar som så, att har vi människor ställt till så att isbjörnarnas naturliga livsmiljö försvinner och i det här fallet driver till Island, är det då inte vår skyldighet att göra vad vi kan för att hjälpa dom?

LIA

Absolut och så resonerar jag när jag hjälper andra vilda djur!
Och då är ju nästa fråga hur vi bäst hjälper den här björnen, kan vi ens hjälpa den? dvs individen och inte arten.

För arten är det bästa säkert att placera den i en djurpark och hoppas på många söta ungar som dels ökar beståndet och dels påverkar besökarna (läs knut, han gjorde säkert mycket för att öka folks intresse för isbjörnar, men fick han själv ett lyckligt liv!?) , men för just denna vilsna björn, är djurpark för den som individ det bästa alternativet?
Ett vuxet djur, född och uppvuxen i det vilda och van att röra sig över oändliga ytor istället av oss inspärrad i ett lite hägn som turistattraktion!?

Jag tycker inte det!
Finns inte möjligheten för den att leva i det vilda , tycker jag att det bästa för just denna björn är att få somna in, den omtanken är vi skyldig den för allt vi ställt till med!

Dock kan jag fortfarande inte förstå varför den inte kan köras tillbaka, ja jag tycker det är vettigt även ur miljösynpunkt, det finns bra många andra transporter som känns mer omotiverade (som den där whiskyn som körs fram och tillbaka på haven för att få "havssmak"!

Dock kan jag fortfarande inte förstå varför den inte kan köras tillbaka, ja jag tycker det är vettigt även ur miljösynpunkt, det finns bra många andra transporter som känns mer omotiverade (som den där whiskyn som körs fram och tillbaka på haven för att få "havssmak"!

Men om isbjörnen är en miljöflykting, hur stor ide är det att köra tillbaka den till samma område?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 202
Senast: Maniac123
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 750
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 978
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar