Rädd om huvudet..

M

MissSpider

Min häst, världens goaste på sitt lilla vis , men han Är så otroligt rädd om sitt huvud!!
Vill jätte gärna att jag kliar honom på sidorna efter man har tatt av tränset men så helt plötsligt så rycker han till å så har han huvet i taket. kan nästan aldrig borsta huvudet på honom!

har någon nått tips om hur jag kan få bort det från honom? har försökt allt känns det som!!

Sv: Rädd om huvudet..

Jadu, det där kan ta tid och låt det få göra det också ;)

Hade en häst i stallet som blev mycket rädd om sina öron. Det gick inte att tränsa henne som vanligt och att borsta var bara att glömma.

Vi fick ta isär hela tränset och trä nackstycket försikigt bakom öronen utan att ha handen i närheten. Sedan sätta dit bett och tyglar. Vi höll på så ganska länge.

Efter att i ca 2 månader, 1 timme per dag försiktigt närmat oss hennes öron inte gjort annat än att bara smekt släppte hennes rädsla. :) Hon märkte att vi inte ville henne något illa och att vi inte skulle göra något med hennes öron.
Sedan kom också tryggheten med tränsningen tillbaka. Numera bryr hon sig inte ett dugg vare sig du kliar henne i pannan, runt öronen, i öronen eller borstar med en borste i nacken.

Kort sagt: ha stort tålamod och gå fösiktigt fram så vinner du i längden :idea:

Du kan börjar klia honom på halsen och sedan långsamt närmar dig huvudet. Närma dig en liten bit i taget och om han tycker att det är det obehagligt går du tillbaka en liten bit och kliar tills han är lugn, då tar du bort handen. Ge honom lite tid att tänka på vad som händer och börja sedan om igen. En häst tänker när han tuggar eller slickar sig runt munnen.
När det går bra att du smeker hans huvud med handen så kan du göra samma sak med en mjuk borste.
Den här metoden kallas approach & retreat, alltså typ "närma dig & gå till baka" och är efektivt att att använda sig av vad man än gör.
Var beredd på att det kan ta lång tid innan han är helt trygg med att någon tar/borstar på hans huvud så utrusta dig med en stor skopa tålamod.
Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

tack för svaren!!
Jo jag bruka hålla på så att "närma å gå tillbaka"
Han har blivit mycket bättre på att tränsa honom sen jag köpte han.

Ibland så låter han mig pyssla hur mycket som helst på huvudet ...menalltdid efter ett tag så kastar han upp huvet!

Låt honom kasta med huvudet om han nu så gärna vill :cool:

Prova nästa gång att vara uppmärksam på när han är "på gång" att kasta. Sluta röra vid honom precis innan och efter att han är "färdig" kan du försiktigt återta ditt pysslande :idea:

Försök att inte bry dig om hans kastande med huvudet utan nonchalera det lite, vad händer då?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 752
Senast: fixi
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 751
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar