"Rädd" och hänger i handen!

frittan

Trådstartare
Har haft stora problem att rida min valack senaste månaderna...

När vi rider ut är han överpigg, ibland kan jag inte ens skritta på lång tygel utan att han taktar och hoppar runt. Annars är han bara väldigt väldigt pigg och vill gärna trava lite smått när man skrittar. Dessutom hoppar han till för precis ALLTING och får eld i baken titt som tätt och flyger iväg (då är det nära att jag flyger också, :D )

Rider vi på banan så är han ungefär likadan. Väldigt pigg och blir rädd för allting. Han har alltid varit lätt att jobba i form, och samarbetsvillig. Nu har vi nog hamnat i en ond cirkel. HAN biter sig fast i bettet och hänger "i låg form" och det går inte svänga eller stanna eller nånting, om du inte SLITER, och det vill jag ju inte göra. Hjälper inte att driva, eller enbart försöka svänga eller stanna med sätet. Försöker LYFTA upp honom men han går ner i samma läge direkt igen. Galoppera är uteslutet, då ligger han på i handen och flyger iväg titt som tätt för saker som han blir "rädd" för.

Grunden till allt detta problem tror JAG har att göra med att han tappat i stort sett alla muskler då vi hade ett väldigt proteinfattigt hö. Plus att han för ungefär 2-3 månader sen inte längre hade en hagkompis, vilket resulterade i att han inte gjorde av med någon energi alls i hagen.

Nu göds han med protein, har fått en hästkompis igen för några dagar sedan och hullet har börjat komma lite smått.

Tips för vad man ska göra när hästen hänger i handen hela tiden?
Jag brukar försöka med nya kommandon ständigt när jag rider för att han ska stimulera sin hjärna och inte "hinna" bli rädd och bralla. Men det här med att han hänger i handen så han blir omöjlig att svänga eller stanna eller ens få kontakt med, vet jag inte vad jag ska göra åt!!

Hjälp :D

Sv: "Rädd" och hänger i handen!

Det låter bra att han börjar lägga på sig och har fått hagkompis. Om jag ska spåna lite vad man mer kan kolla, det kan ju vara flera saker: Han låter överpigg, så frågan är vad du ger för kraftfoder, lusern kan ju vara ett bra val, ifall det inte är det du redan ger honom.
Det låter som om han vill slippa bettet, kolla tänderna och bettet för säkerhets skull. Det låter ju inte som om han trivs med bettet? Byta bett, byta nosgrimma?
Kolla sadeln också, eftersom du skriver att han har fallit ur så kanske den trycker?
Sedan låter det lite skumt att han har ändrat sig så mycket, risken är ju att han har ont och försöker komma undan det onda?

Tömkörning kan göra det lite enklare att få koll på hästen, hästen slipper ryttare och kan balansera sig bättre. Med en bra tömkörningsgjord med flera ringar så kan du prova flera olika sorters inspänningar för att försöka hitta en variant som han trivs med och kanske går fram bättre med.

Kan tänderna helt plötsligt bli kaos efter 2 månader när de varit bra innan? Och bettet är ju också detsamma...

Japp han äter nu Lucern och Groov 125. Han har visserligen alltid varit en ganska laddad häst, han har aldrig kunnat gå på havre.

Han går itne tömköra i detta läget, han bara brallar och bockar och sticker iväg så jag håller på att tappa honom, och det vill jag inte riskera.

Han är inte öm i ryggen och har testat rida med vitt schabrak för att se om det trycker ojämt men det är jämt "svettat" som vanligt.

Kanske det helt enkelt är så att han inte orkar bära upp sig?

Det låter bra att han börjar lägga på sig och har fått hagkompis. Om jag ska spåna lite vad man mer kan kolla, det kan ju vara flera saker: Han låter överpigg, så frågan är vad du ger för kraftfoder, lusern kan ju vara ett bra val, ifall det inte är det du redan ger honom.
Det låter som om han vill slippa bettet, kolla tänderna och bettet för säkerhets skull. Det låter ju inte som om han trivs med bettet? Byta bett, byta nosgrimma?
Kolla sadeln också, eftersom du skriver att han har fallit ur så kanske den trycker?
Sedan låter det lite skumt att han har ändrat sig så mycket, risken är ju att han har ont och försöker komma undan det onda?

Tömkörning kan göra det lite enklare att få koll på hästen, hästen slipper ryttare och kan balansera sig bättre. Med en bra tömkörningsgjord med flera ringar så kan du prova flera olika sorters inspänningar för att försöka hitta en variant som han trivs med och kanske går fram bättre med.

Låter till en del iaf som att han inte orkar bära upp sig.
Kräv mindre bärighet och mer lydnad så att han kan få tillbaka styrkan.
Du får säkert fler, bättre tips snart.

han kan inte hänga om inte du LÅTER honom göra det. Erbjud honom inte det stödet, han kan inte hänga om det inte finns något att hänga i.

han kan inte hänga om inte du LÅTER honom göra det. Erbjud honom inte det stödet, han kan inte hänga om det inte finns något att hänga i.

Hmm okej. Hur ska jag göra när han hänger sig då? Jag försöker med upplyftande tygeltag och driver honom men vet inte vad jag ska göra. Han hänger ju där även om jag har tygeln "slapp". Visst, då får jag ingen tyngd i handen på samma sätt, men han lägger sig ändå vääääldigt lågt. Och kortar jag tygeln så har jag hela hästen i handen känns de som!

Kan tänderna helt plötsligt bli kaos efter 2 månader när de varit bra innan? Och bettet är ju också detsamma...

Kanske det helt enkelt är så att han inte orkar bära upp sig?

På ditt svar om tänderna låter det som om problemet började plötsligt, men en häst borde inte få svårt att bära sig plötsligt heller? Så jag trodde att detta var något som gradvis hade blivit sämre. Men jag menar inte att jag tror att ett besök hos tandläkaren fixar allt, men själv skulle jag kollat. Vad gäller tidsintervall så har jag en häst med lätt överbett, och han får tyvärr rejäla hakar och även sår i kinderna pga av dessa efter mindre än 6 månader, det är dyrt... Min hästtandläkaren (som även är vet och utbildad av Torbjörn Lundström) jobbar på detta, så att vi ska kunna ha längre intervaller.
Om problemet är att han helt enkelt inte orkar bära upp sig, så är det väl att backa till enklare övningar och försöka få hjälp av en bra tränare, och bygga upp honom igen.
Om det inte funkar att tömköra, funkar longering?
Löshoppning är ju nyttigt för ryggen, och kanska kan vara en bra omväxling? Man kan variera med studsar och olika typer av kombinationer, och inte bara ha de vanliga två hinderna.
Branta klätterbackar så att han inte kan dra iväg för mycket kan funka, men det är ju inte alltid man har såna i närheten.

Hur länge har du haft den här hästen och hur "plötsligt" tycker du att de här problemen du beskriver kom? Var det något du märkte från en dag till en annan eller har det kommit smygande och tilltagit mer och mer över en längre tid?

Enligt min erfarenhet brukar det alltid finnas en anledning till att sånahär förändringar sker och att det är viktigare att först identifiera orsaken än att börja leta tekniker för att få stopp på beteendet eller symtomen - som ju är en följd av själva orsaken.

På det du har skrivit hittills tycker jag att det låter mycket troligt med ett smärtproblem, så jag hade börjat med en grundlig hälsokoll av allt från tänder till mjukdelar och allmäntillstånd. Vad gäller tänderna så kan ett problem uppstå över en dag - precis som hos oss människor - därmed inte sagt att problemet måste sitta i munnen men att det kan göra det och enda sättet att ta reda på det är att kolla upp saken.

Du beskriver honom som en väldigt pigg och laddad häst som, om jag förstår saken rätt, alltid haft lite svårt för att slappna av och ta det lugnt. Hur beter han sig normalt i hagen och i vilken typ av hage går han? Kan han skritta utan att småtrava och springa omkring i hagen? Stå lugnt och äta? Är han lättskrämd även i hagen (om du slamrar till med något eller gör en häftig rörelse när du befinner dig på lite avstånd - hur reagerar han då?)?

Rent logiskt finns egentligen ingen orsak till att hästen ska skifta personlighet (från lugn till stressig och nervös) bara för att man sätter på sadel och ryttare, även om hästen så att säga i grunden har en hög energinivå - vilket en del har. Så kan han ta det lugnt i hagen finns alltså gott hopp om att han ska kunna ta det lugnt även under ryttare. Tricket är bara att lära sig ta fram lugnet istället för stressen. Vet att många då förespråkar att hålla hästen sysselsatt genom nya hjälper hela tiden - men i praktiken tycker jag det bara stressar upp redan laddade hästar ännu mer.

När du nu har se här nya problemen så tycker jag i alla fall att du bör ta några rejäla kliv bakåt i träningen. Skippa målet att rida hästen i form - även om det aldrig har varit ett problem förr. Nu är det det. Det verkar vara viktigt för hästen att få gå i låg form fri från tygeln. Troligtvis har han en anledning. Troligtvis vet han vad han behöver. Kanske försöker han säga dig något?

Testa att rida bara på långa tyglar närmaste tiden. Låt honom sträcka och stretcha hals och rygg. Rid inledningsvis bara i skritt. Och träna på att själv vara höjden av lugn medan du rider (det kan med lite tur och skicklighet smitta av sig på hästen). Och att rida med mjuka lätta hjälper när du väl använder hjälper. Ha endast lugnet som mål. Sluta när det går bra. Ja, du förstår vart jag vill komma....fortsätt rida på som vanligt och fortsätt få samma resultat. Gör något annat och få ett annat resultat. Man måste prova sig fram, prova lite nya grepp och tänka utanför "boxen". Vanligtvis är vi så himla fokuserade på att målet med all ridning är att rida runt runt runt, varv efter varv efter varv i s.k. form - att vi inte har en aning om vad vi ska ta oss till om vi inte får göra det längre. För hans rädsla för saker kanske du ska träna lite "bombproofing" med honom (polishästträning) - för att stärka hans självförtroende och få honom att våga lite mer?

Ja, det var bara lite tankar, idéer och reflektioner. Förhoppningsvis hittar du lite ny inspiration någonstans bland raderna. Önskar dig i vart fall lycka till och en god jul!

Tandproblem kan absolut komma över en natt. Likaväl för oss som för hästarna. framför allt när hästen är upp till 7 år, kan det ske stora förändringar. I övriga åldrar är det oftast skador som annars påverkar ( kan ha slått i käken under natten eller dyl ) Min tidigare häst hade stora problem med hakar och när han fick ont ( när de växt så fel att det istort sett blev blodiga sår i munnen ) kom det över en natt. Den hästen åkte under 3 års tid till tandläkare ca 3-4 ggr/året, vilket var enda lösningen för oss. I 8 års åldern lugnande det ned sig och efter det hade han aldrig problem igen. Gör en grundlig koll utav hästen. När du kollar hästens mun skulle jag inte rekomendera en vet. såvida denne inte är specielutbildad för hästar och dess tänder. Är mitt tips.

Tack för ett långt svar!

Det har väl nästan kommit lite smygande det här med hans beteende. Han blev först springig och brallig, sen så nu är han brallig, springig och lägger sig gärna i låg form.

I hagen är han precis lika lättskrämd som annars. Han har haft en taskig uppväxt som satt sina spår och som nu märks ibland. Han är 16 år och han hade det lite jobbigt när han var upp till 7 år.

Jag har haft honom i 1,5 år och det har funkat bra fram tills november började. Visst, han är och har alltid varit laddad.

Men sen från november har det inte funkat alls.
Märkte att jag skrivit något om 2-3 månader, och det var väl då snarare ngt mindre än 2 månader som vårt problem varit.

Han går i en ganska stor hage, har en hästkompis sen några dagar tillbaka.

Blir till att kolla hans tänder i första hand!

Idag tänkte jag att jag skulle testa att motionera honom utan belastning av mig, utan sadel och utan ett bett i munnen för att se om det kunde vara något av det som besvärade honom.

Longerade honom i grimma och han fick välja form själv. Men han gjorde precis lika mkt hopp och skutt och stack iväg som när jag sitter på, så jag tror nog det här med att han hoppar och bockar och har sig har med överskottsenergi att göra. Eller tror ni han har ont ändå?
han betedde sig ju trots allt precis likadant utan sadel och träns som med sadel och träns!

Vill återkomma till det här med beteendet i hagen lite först - är han kapabel att vistas där utan att bralla närmare 100% av tiden? I så fall borde han rent teoretiskt kunna klara det även på ridbanan när du är med. Visst ändrar hästar personlighet efter omständigheterna, t.ex. bara för att hästen är lugn och trevlig och det går bra att rida i ridhuset hemma, så kan det vara en helt annan melodi att försöka i ett annat, men likadant, ridhus. Men på hemmaplan borde det fungera när du nu haft honom så pass länge ändå.

Smärtproblem skulle jag inte utesluta så lättvindigt i första taget just av den enkla anledningen att det vore förskräckligt om det lite senare skulle visa sig att man misstagit sig - att hästen trots allt hade ont någonstans, jag missade det och fortsatte att träna på som vanligt tills det kommer till en gräns där allt plötsligt blir väldigt tydligt. Kan ju nämna ett exempel från ett stall där jag hade en häst inhyrd för rätt många år sedan nu. Det gällde ett fyraårigt sto som aldrig haft några hälsoproblem som ägaren kände till. Ägaren köpte hästen som tvååring och den gick då igenom besiktningen utan problem. Inga märkbara skador på hästen därefter. Inridning och tillridning gick väl bra (ägaren var väl ingen stjärna direkt heller) - utom galoppen. Där ville hon bara bocka och bralla när hon väl kom iväg. Ägaren tog det för glädjeyttringar och fortsatte träna sina galoppfattningar med hästen. Efter en rejäl avåkning tog ägaren tillslut hjälp av en tränare - ovanligt klarsynt sådan - som efter att sett ryttaren rida som hon brukade bestämde sig för att longera hästen utan ryttare. När det kom till galopp betedde sig hästen precis som under ryttare och började bocka och skutta. Tränaren tyckte sig ana en lätt hälta på ett bakben precis när hästen tog galopp, men det hade ägaren aldrig märkt något av. Eftersom hästen verkade spänd och reagerade så kraftigt ville tränaren bryta och låta hästen genomgå en hälsokoll. Man upptäckte då en lättare bakbenshälta, samt att hästen verkade stel (och säkerligen vid ridning/träning också öm) i muskulaturen överlag. Därmed inte sagt att detta måste gälla även din häst - men jag nämner det bara för att visa att smärtproblem inte är nödvändigtvis är uteslutet bara för att beteendet kvarstod när du longerade utan sadel, ryttare och träns. En häst kan ha ont någonstans utan att det visar sig som en tydlig hälta eller att hästen är uppenbart trycköm vid palpation med händerna. (Om man ändå kunde få dem att tala!:crazy:)

När du longerade hästen i skritt - gick det bra? Eller sticker han iväg då med? Hur gick traven? Och galoppen? Var det lika jobbigt i båda varv eller verkar han ha en "lugnare" sida? Gick han rättställd i båda varv i alla gångarter? Tog han rätt galopp varje gång? Ville han fortfarande gå med huvud och hals lågt, som när han vill hänga i din hand vid ridning?

En annan orsak til beteendet skulle kunna vara att han känner sig stressad av arbetet och "förutsäger" vad som ska hända - tex nu har ni en lång tradition av att det brukar gå undan på ridbanan så när du nu tog med honom till ridbanan för lite kravlös longering så började han kuta redan innan du hunnit be om varesig det ena eller det andra. Har du longerat honom tidigare - innan du tyckte att de här "hetsproblemen" började tillta? Gick det bätte då? Vilken utrustning använde du då i så fall innan?

Självklart kan det säkert också vara att han är överladdad av någon anledning, tex att han stått ensam i hagen och inte fått utlopp för sin energi som vanligt under en period. Kanske kan man anpassa foderstat eller testa något lugnande tillskott (har hört att en del ger sina väldigt energiska hästar något naturpreparat som ska ge hästarna lite mer sansade nerver men jag har ingen egen erfarenhet av det)? Bäst är väl att först och främst acceptera att man har en häst med mycket nerver och energi och sedan att så långt som möjligt anpassa ridning och träning så att man rider hästen lugnare istället för att (oavsiktligt) ta fram och förstärka stressen i hästen. Till det kan man behöva ta hjälp av en bra tränare som själv rider på det sättet (kan rekommendera via pm om du vill ha tips).

Ja, det blev en ny roman det här! Hoppas du orkade läsa allt!:o

Alltså det är ju inte så att han brallar HELA ridpasset igenom...
Rider vi ett 45 min pass så är det väl kanske 6-7 ggr som han håller på och muppar ur och bockar och studsar och har sig.

Idag däremot så gick det hur bra som helst... Red i padocken tillsammans med tjejen som har hästen han går med i hagen... Och enda gångerna han flög iväg var när han verkligen BLEV rädd för något (det var några barn som sprang runt och hoppade i mörkret). Och han hängde inte i handen heller :confused:

I hagen kan han stå lugnt men hör han något så flyger han ju i luften.

Vad kul att det gick bra igår i alla fall! Och att det finns ljuspunkter i ridningen också. Hur brukar du reagera när han flyger till väders under ridpassen - utan synbar anledning?

När han blir skrämd för saker som du kan identifiera - är det oftare ljud eller rörelser eller någon bestämd storlek, form eller färg han verkar reagera på? Eller är det rubb och stubb rakt av?

Vad kul att det gick bra igår i alla fall! Och att det finns ljuspunkter i ridningen också. Hur brukar du reagera när han flyger till väders under ridpassen - utan synbar anledning?

När han blir skrämd för saker som du kan identifiera - är det oftare ljud eller rörelser eller någon bestämd storlek, form eller färg han verkar reagera på? Eller är det rubb och stubb rakt av?

Ja, det var skönt att det gick så bra igår. Idag gick det ännu bättre, han blev bara rädd en gång! Annars så hängde han inte i handen och betedde sig hur bra som helst faktiskt.

NÄR han flyger reagerar jag med att dra åt mig tyglarna, det sker impulsivt, jag hinner inte ens tänka innan jag slitit till mig tyglarna!

Oftast när han blir skrämd på RIKTIGT så är det för något rör sig, oftast. Och ännu mer ofta när det är något han inte ser men hör. Och om något kommer fort bakom honom så blir han rädd, han är väldigt bakskygg.
Men VAD för saker kan jag inte säga så direkt, för det kan vara hundar som kommer, människor, bilar, fåglar, regn, ja precis vad som helst.
Sen kan han ju fjanta sig för saker som inte finns också :D

Hur länge har han gått på lucern?

Lucern har han gått på i 1 månad nu, nästan i alla fall! Dock är vi inte helt uppe i full dos ännu, han äter 0.8 kg nu, ska få 1kg. Han har väldigt känslig mage så man får låta foderbyten ta låååååång tid. Han äter också 1kg groov 125 om dagen

Testa att sätta ut lucernet och se vad som händer. Ett kilo är nästan ingenting ändå... vissa hästar blir helt bäng av lucern, okänt exakt varför dock.

Testa att sätta ut lucernet och se vad som händer. Ett kilo är nästan ingenting ändå... vissa hästar blir helt bäng av lucern, okänt exakt varför dock.

Han måste äta det. Han behöver det för hullet, han är riktigt tunn! :/
Och jag fodrar hellre med lucern som är grovfoder än mer kraftfoder, för hans mages skull! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 098
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 055
Senast: Sel
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 156
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar