Rädd hund

Shelleen

Trådstartare
Hej!

Har haft min omplacerings husky som är 7 månader nu sedan 1 månad tillbaka. Han är rädd för människor.

Sätter man sig i ett rum med främmande blir han lite blyg men är fortfarande intresserad och med tiden kommer han fram tillslut och då är allt bra.

Men när vi är ute och går.......
Han får total panik när vi ska gå förbi någon annna människa (barn,vuxen,gammal) spelar ingen roll. Han drar som en toking och krymper ihopa.

Hur ska man lösa detta problem?
Alla tips är välkomna.

1. Du måste se till att hunden slipper att umgås med människor. Dvs att människor som kommer i kontakt med hunden ignorerar honom. Hans sociala rädslor är TROLIGTVIS genetiska och därmed här för att stanna. Genom att se till att hunden inte blir kladdad på/tilltalad så skapar du ett lugn hos hunden. När du lyckats med att få hunden att inse att han inte behöver att umgås med människor och att det är du som hanterar alla människomöten så kommer den med tiden att bli neutral.

2. Jag har en omplacering som tyckte att det var jobbigt när form gick mot oss på gatan (hon hade aldrig bott i stan + ägare som misshandlat henne), det var jobbigt att få ordning på det. Fast allt lossnade när vi började att dragträna (canicross). När vi var ute och sprang så hamnade hon i en dragbubbla och hade inga problem med att springa förbi människor – detta spillde sedan över på vår vardag och vi har inga problem med att passera människor numera. Jag vet andra exempel på hundar som fått sig en rejäl självförtroendeboost när de började med drag.

Så köp en nomesele draglina och bälte och börja med att springa :-). Det är ju vad hunden är avlad för. Många draghundsproffs börjar dragträna (försiktigt) när hundarna är unga – så din hund är inte för ung. Börja med att springa ngn km.

Lycka till!

En gissning är att en hund med så grava mötesproblem har även problem med annat?
Håller med @Stjärnklar om att den bör tränas på rätt sätt samt få utlopp för att det är en draghund. Att få utlopp för behov gör ofta att problem blir mer lätthanterliga. Så ta hjälp av någon som är intresserad av helhet, inte bara själva mötesgrejen.

En gissning är att en hund med så grava mötesproblem har även problem med annat?

Den kan ju "bara" vara rädd för människor, men det är ju ett jätteproblem att äga en sådan hund. Man måste anpassa hela sitt liv för att hålla människor borta från sin hund.

Men jag håller med att det vore bäst att komma i kontakt med någon kunnig person som kan träffa hunden IRL och ge strategi för hur man jobbar med just den individen :)

Hej!

Har haft min omplacerings husky som är 7 månader nu sedan 1 månad tillbaka. Han är rädd för människor.

Sätter man sig i ett rum med främmande blir han lite blyg men är fortfarande intresserad och med tiden kommer han fram tillslut och då är allt bra.

Han får total panik när vi ska gå förbi någon annna människa (barn,vuxen,gammal) spelar ingen roll. Han drar som en toking och krymper ihopa.

Alla tips är välkomna.
Var bor du någonstans? Tror likt andra att en instruktör som kan hjälpa och ge råd på plats är mkt viktigt. Det finns säkert någon här som kan rekommendera en instruktör till dig :). En av mina absolut favorit instruktörer jobbar både med såkallade ”problemhundar” (tex mötesproblemtik) och är utbildad draghundsinstruktör (hon har utbildning inom annat också såsom sök/lydnad/spår/hundens beteende etc) så det finns absolut i instruktörer som har ”båda delarna” så att säga.

Du kanske upplever att det är ett jätteproblem. Andra behöver inte ha samma erfarenhet eller åsikt.

Ja, det kan stämma.

Men om man anser att det är ett problem eller inte handlar till stor del om hur man bor och hur man lever.

Bor man på landet med tillgång till en hundgård är det nog inte ett problem.

Bor man, likt mig, i en storstad så är det ett helsike att hålla folk borta från sin hund – främmande människor ska fram och klappa hunden (utan att fråga), förbipasserande vill gärna smygklappa hunden, dvs dra handen över hundens rygg när de går förbi etc, föräldrar skickar gärna fram sina barn fram till ens hund (utan att fråga förstås), etc.

Eftersom TS tar upp ämnet, så antar jag att TS upplever det som ett problem.

Var bor du någonstans? Tror likt andra att en instruktör som kan hjälpa och ge råd på plats är mkt viktigt. Det finns säkert någon här som kan rekommendera en instruktör till dig :). En av mina absolut favorit instruktörer jobbar både med såkallade ”problemhundar” (tex mötesproblemtik) och är utbildad draghundsinstruktör (hon har utbildning inom annat också såsom sök/lydnad/spår/hundens beteende etc) så det finns absolut i instruktörer som har ”båda delarna” så att säga.

Känner du någon sådan instruktör i Blekinge län? :D

Känner du någon sådan instruktör i Blekinge län? :D

Börja med att kontakta någon som är aktiv inom barmarksdrag i ditt län (google is your friend!) alternativt någon i någon annan del av landet (det finns alltid någon som känner någon).

Sätt igång med dragträningen på era promenader - dvs öva in höger, vänster och stanna. Vid inlärning av höger/vänster beröm med ord, inte godis pga man vill inte att hunden vänder sig mot föraren för belöning utan hundrn ska fortsätta i sitt tempo 😊

Inom draget lär det finnas folk som inte bara kan hjälpa er med dragträningen, utan oxå folk med erfarenhet av olika typer av hundar. De flesta som jag känner/tränar med inom hunderiet har någon gång ägt en hund med olika former av rädsleproblematik (om det är så vanligt, eller om jag omedvetet dras till folk som har haft den typ av hund vet jag ej. Jag har själv haft en hund som var rädd för människor)

Kontakta lite olika brukshundklubbar - på klubbarna finns det folk med lång hunderfarenhet som säkert kan hjälpa till med rädsleproblematik. Min uppfattning är att folk är hjälpsamma om de ser att man är engagerad i sin hund.

Hoppas du får hjälp med din fina vovve

Det finns en väldigt aktiv draghundsklubb i Nybro som ju inte är så långt från Blekinge. Jag är inte alls intresserad av drag så jag vet inte mer än så, men någon där borde kunna tipsa om en lämplig tränare i Blekinge-trakten.

Hej!

Alla tips är välkomna.

Säger som de andra, ta kontakt med en instruktör. Vad vet du om hundens bakgrund, finns det något som förklarar rädslan? Vad tränar ni till vardags, vad har du tänkt göra med hunden i framtiden?

@Shelleen Vill bara tipsa om boken "Blygerhundar", skriven av Jessica Mann. Jag har inte läst ut den helt själv ännu men hittills är den bra. Innehåller många bra tips på hur man kan jobba med att stärka självförtroende och sedan också arbete med specifika rädslor. Köpte boken av intresse och för att jag hört positiva kommentarer trots att jag inte just nu har en rädd hund. Min förra hund var dock väldigt osäker och jag känner att jag gärna hade läst denna boken då.

Lycka till med din hund, hoppas ni hittar sätt som får problemen att avta!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 581
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 435
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 244
Senast: Hermelin
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård