Rädd häst

C

chira

Nu är äntligen tösen frisk och får börja gå promenader igen!:laugh: Men det är bara det att hon är så otroligt lättskrämd nu! Hon har stått i ca ett halv år och under den tiden bara gått vägen mellan hagarna (kanske 3-400 meter). Nu har vi börjat gå små korta promenader med henne och så fort hon ser nått blir hon så rädd! Hon snurrar och hoppar runt och slår runt om sig. Sen när man går därifrån taktar hon och drar som f*n.
Vet att allt är nytt för henne nu igen och att det är helt naturligt att det är lite läskigt. Men vad kan man göra för att lugna henne?

Kommer nu nästa vecka byta stall p.g.a att våran andra häst åker tillbaka till ägaren. Så då kommer allt vara nytt och främmande och jag är så nervös att hon kommer att bli ännu värre! Som jag känner nu är det knappt att jag klarar av henne när hon är som värst. Spelar ingen roll om man har en till häst med eller inte, hon är lika ändå.

Sv: Rädd häst

Många hästar är ju rädda när kommer på ny, främmande mark.
Går det kanske bättre om ni har med er någon mer hästkompis i början när ni är ute?
För övrigt gäller nog mest tålamod och att inte visa sig osäker som ryttare. Det kommer nog bli bättre när hon har vant sig vid den nya platsen.

Som sagt så spelar det ingen roll om hon är själv eller om vi har sällskap med.

du kanske kan prova med skygglappar i några dagar. Det brukar bli bättre med några dagars motion.
gulan

Nu är äntligen tösen frisk och får börja gå promenader igen!:laugh: Men det är bara det att hon är så otroligt lättskrämd nu! Hon har stått i ca ett halv år och under den tiden bara gått vägen mellan hagarna (kanske 3-400 meter). Nu har vi börjat gå små korta promenader med henne och så fort hon ser nått blir hon så rädd! Hon snurrar och hoppar runt och slår runt om sig. Sen när man går därifrån taktar hon och drar som f*n.
Vet att allt är nytt för henne nu igen och att det är helt naturligt att det är lite läskigt. Men vad kan man göra för att lugna henne?

Kommer nu nästa vecka byta stall p.g.a att våran andra häst åker tillbaka till ägaren. Så då kommer allt vara nytt och främmande och jag är så nervös att hon kommer att bli ännu värre! Som jag känner nu är det knappt att jag klarar av henne när hon är som värst. Spelar ingen roll om man har en till häst med eller inte, hon är lika ändå.

Din häst litar inte på dig.
Försök att få henne att fokusera på dig när du ser tecken på att hon börjar bli rädd och gå bara rakt förbi det "farliga", använd en longerlina så att du kan släppa efter om hon skulle få panik. Du ska inte bry dig om det farliga utan bara gå på som om inget har hänt, se hur hästar beter sig gentemot varandra när den ene tycker något är läskigt. Oftast tar ledaren kommandot och leder "flocken" förbi hindret.
Du måste visa att du går att lita på, annars känner hon sig osäker. Lycka till! :D
Övning ger färdighet...

Hur reagerar du när något "farligt" dyker upp?
Kan du slappna av, och vara lugn, eller knyter det sig i magen och du spänner dig? Hästar är suverena på att läsa ditt kroppsspråk, och visar du tecken på att något är farligt är det det.

Har du möjlighet att börja öva med henne i hagen och låta henne gå över presenningar och andra läskiga hinder? Sådana övningar är till för att utsätta henne för något läskigt som ni klarar tillsammans. Det får hennes tillit till dig att växa, men du måste vara lugnet själv.
Ledövningar där ni tränar på ledarskapet kan kanske också hjälpa. Allt för att hon ska börja lita på dig.
Ha henne i en längre lina/ledrep, när ni tränar, så att hon får utrymme att röra sig utan att du blir dragandes i grimmskaftet hela tiden.
Hon måste inte gå igenom ett hinder första gången, utan det viktiga är att hon försöker och börjar bearbeta sin rädsla succesivt.
Sträva efter att ha en lugn atmosfär när ni tränar, tänk på att du har att göra med en klaustrofobisk flyktmaskin. Håll flyktbeteendet så långt bort som möjligt och gör övningarna i hennes takt.

Lycka till.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 021
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 695
Senast: jemeni
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 026
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 852
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama