rädd häst vid klippning!

HH_gullet

Trådstartare
Hej!
Jag skulle behöva hjälp med en sak, Jag behöver klippa min häst då den blir svettig efter bar några minuter när vi rider, och har jätte svårt att torka tar timmar och det är ju inte alls bra, även att han har täcke på sig, och eftersom han rids varje dag och är i normal träning så tycket jag att han behöver klippas men när jag skulle prova så gick det inte så bra,

Jag tog in han och borstade han och satte på radion och försökte få bomull i öronen men jag fick bara i bomull i ena örat, gick/ går bara inte att få i bomull i örat, försökte med allt att! typ massera upp till öronet och trä på grimman och tränser men så fort jag närmare mig örat så kastar han upp huvudet, försökte även med godis och morötter men funkade inte det heller så jag gav upp på den fronten, sen fick han lukta på maskinen och drog den längs halsen och tog det lite lugnt så där och han ragerade inte, satte på maskinen och han kollade bara lite lätt den vara på lite och stängde av den och satte på den igen och fick helt flipper, blev jätte rädd och slår av allt runt om kring ( går typ i en koma av panik) Hur ska jag göra för att kuna klippa han? han ragerade ju inte på ljudet första gången utan sen, Tror ni att det skulle funka att köpa en liten trimer typ sen sån men klipper människor med att klippa med i stället?den låter väl kanske inte lika mycket bara att det tar väl längre tid att klippa eller vad tycker ni jag ska göra alla förslag är välkomma!

Sv: rädd häst vid klippning!

En trimmer för människohår funkar inte på hästar iom att pälsen är för tjock.

Du får försöka vänja vid ljudet långsamt. Slå på den lite då och då och vänj h*n succesivt.

Det enda du kan göra är att vänja honom långsamt. Eller passa på att klippa när vet har gett lugnande;) Tex vid tandkontroll.

Eller så får du täcka i tid nästa år;)

Làter som om din häst fàr bete sig hur han vill.

Fâr lov att säga till honom ordentligt, att ge morötter och gulla med en häst som inte beter sig ordentligt är inte riktigt rätt taktik.

Klippa kan du göra lite pö om pö, men du kan inte làta hästen bete sig som en skit...

Visst pà stuteriet där jag jobbar är vi ganska hàrda mot hästarna, men när man har en förmiddag för att klippa 30 hástar (avelston som vi klipper man och svans pà) sà har man inte tid till att gulla. Vi binder upp hästen om den kan bli uppbunden (vissa kan vi inte binda upp) dà är vi tvà eller tre personer.
Om hästen inte ger med sig och fortfarande slänger med huvudet, gàr omkring eller jävlas sà lägge vi pà bremsen, pàmulen eller örat. Klipper snabbt och berömmer mycket när hästen gör rätt.

Pà det här visset förstàr hästen att den màste bete sig och inte har nàgot annat val än lyda och det är lättast att sammarbeta med oss.

Vi ger h¨sten alla chanser att bete sig rätt och om den inte vill sà blir den tvungen i alla fall.

Jag ger lugnande i form av gel i munnen som heter sedalin. Och det funkar relativt bra på vår som blir ganska hysterisk och mår sen dåligt i flera dagar efter klippning om vi inte ger lugnande.

Eller det bästa ta ut veterinär som kan sedera, vilket går snabbare.

Det hjälper inte om man går den hårda vägen eller inte, gör man går den hårde vägen så blir han arg och jag är rädd att han eller jag kommer att bli skadad,

men vet, hur mycket kostar det ca och ta ut dom? här omkring där jag bor tar det ganska lång till att få ut som när det inte är något broskande, och jag är rädd att han ska bli sjuk när han inte torkar, även att jag har flece täcke på han,

Blir han arg för att du säger åt honom så har han tagit över komandot. Då är det dags att ta tillbaka det! Och det gör du inte med gullande!

KL

Det behöver inte alls vara så att din häst är olydig. Om hästen är rädd, vilket många hästar är för saker som vi inte kan bestämma över (ofta pga någon tidigare upplevelse) så hjälper det inte att ta i med hårdhandskarna. Visst är det ändå bra att ha ett tydligt ledarskap, men är hästen verkligen rädd så har jag svårt att tro att det hjälper i första taget.

Min häst krånglar aldrig, han kunde testa lite i början vilket jag tycker är normalt, men annars är han väldigt snäll. Men vissa saker är han verkligen livrädd för. Till exempel vattensprayen. Han har inget emot vatten, jag kan tvätta honom med vattenslangen. Men så fort det blir som en dusch istället för en jämn stråle så blir han livrädd. Jag har försökt flera månader i rad, i ett par omgångar och han vänjer sig inte det mesta.
Förra ägaren sa att han är omöjlig att tvätta, men jag har åtminstonde inte haft några problem med vattenslangen (även om han var lite skeptisk där med i början).
Så vissa saker tror jag sitter väldigt djupt. Inget fall är omöjligt, men vissa fall är det inte "bara" till att visa vem som bestämmer.

TS: Min gillade inte heller maskinen, så jag vet hur det känns. Jag skulle inte försöka att klippa hästen om den är för vild. Vi slutade klippa min efter att han hade stegrat ett par gånger och slitit sig loss i stallet. Jag tyckte inte att det var värt att han eller någon av oss skadade sig.
Har du testat att använda brems? Du behöver hjälp om du ska klippa honom, om du inte har det så se till att skaffa det! En får hålla i hästen, den ska absolut inte vara fastbunden. Den personen kan även hålla i bremsen. Det kan funka med brems. På min funkade det i 5-10 minuter, sen blev det rodeo.

Annars hade jag definitivt gett hästen lugnande, för allas skull! Om ni ger lugnande (det är inte alla veterinärer som är så bra på att upplysa folk) så tänk på att de kan frysa lite efteråt. Så låt den stå inne med nåt litet täcke på nån timma efter tills hästen kommit igång igen. (jag hade inte en tanke på detta när vi var hos tandläkaren och fick sedering, vilket ledde till en huttrande liten häst i transporten hem)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 362
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 203
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att göra försök nummer tre på att ta körkort. De två första försöken har slutat dåligt. Det andra försöket...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 248

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka