rädd för Traktorer

Filur F

Trådstartare
Min 16 åriga valack har plötsligt blivit livrädd för traktorer... för ungefär två veckor sen blev han så rädd att han börjad skena och jag blev släpande efter..
Han har tidigare varit trafiksäker och aldrig reagerat så...

Hur ska jag göra för att han ska bli säkrare och inte få panik???

Sv: rädd för Traktorer

Mitt ena sto får panik bara hon ser en traktor komma.

Eftersom jag bor på landet där det finns mkt bönder som jobbar med/på sina gårdar så blir det mkt mötande traktor trafik.

Jag har gjort så att jag har gått och pratat med alla gårdar/bönder och frågat om jag får gå runt byggnaderna med hästen (i longerlina och träns! ), silos och arbetande traktorer.

Ingen har hitills sagt nej.
Det blir ju jobbigt för dem också när jag är ute och rider och de måste stanna och stänga av sina maskiner bara för att min häst hoppar i diken, står på bakbenen eller försöker dra åt andra hållet.

Den metoden har funkat på min.
Hon blir fortfarande hysterisk men är kontrollerbar.
Det roliga med henne är att hon rör inte en fena när crossarna eller bilarna kommer.. :)
Sen är det som allt annat. Träna ofta, var lugn och tonvis med beröm!!
Lycka till!

Träna träna och träna...

Min valack var sådär innan jag köpte honom, blev skritskraj och tvärvände om han såg/hörde en traktor på andra sidan en åker :crazy: .

Enl hans medryttare så fungerade han bättre om han fick ha bomull i öronen.

Stillastående traktorer som inte var igång var ingen fara, men traktorer som var igång oavsett om de stod stilla eller rörde sig var livsfarliga.

Vi har tränat och tränat. Först att bara kunna acceptera dem på långt håll, sen närmare och närmare. Eftersom min häst var rädd och inte bara fånade sig så var det viktigt att bara vara bestämd och lugn när han blev rädd. Absolut inte spö för att driva fram.

Idag kan han ibland spänna sig ibland när vi ska passera traktorer, men oftast är det lugna gatan.

Hoppas ni löser det.
Klarade du dig utan skador när du blev släpande efter?

Det är väl bara miljöträning som hjälper - desensibilisering. Låt din häst vänja sig vid traktorer och ta det i hans takt, börja på håll med en avstängd traktor, antingen står du på marken eller sitter på - vilket som känns tryggast för hästen, sedan på håll med traktorn igång osv. Kanske ha en trygg hästkompis med i början om det lugnar honom lite?
Om han skulle flippa ur helt så har det gått för långt och hans gräns är överskriden så du måste backa ett steg. Det kan ju vara lite klurigt att träna under kontrollerade former men kanske kan du prata med någon bonde i närheten om du kan få vara med när han arbetar?

Hitta en cd eller liknande som du kan spela upp i stallet på låg volym med en traktor som låter, vänj in vid ljudet och sen vid maskinen. Något som funkar hos oss är att gå efter med hästarna när pappa plogar/kör hö/slår hö/hämtar ved så blir det inte läskigt på samma sätt, traktorn kommer ju längre ifrån om hästen blir rädd och stannar.

Jag har verkligen turen att det finns en traktor i familjen som förra året plogade utanför stalldörren när hästarna stod inne och käkade hö eller så tog vi in hästarna när vägen till hagen skulle plogas, vi tog alla chanser till att öva. I somras gick vi efter slåtterbalken med unghästen, snacka om att vänja sig!

Viktigt är att vi inte blir nervösa eller får ett eget misstänksamt beteende mot traktorer :)

han som jag har hästen hos har en traktor och det går jättebra att gå förbi den det är mer ute på stora vägen som han får panik och dom saktar inte ner heller...

ok..

Jodå jag klarade mig helt utan skador förutom ont i axlen och en söndrig jacka :)

Min 16 åriga valack har plötsligt blivit livrädd för traktorer... för ungefär två veckor sen blev han så rädd att han börjad skena och jag blev släpande efter..
Han har tidigare varit trafiksäker och aldrig reagerat så...

Hur ska jag göra för att han ska bli säkrare och inte få panik???

Har han börjat se sämre? Har något hänt? En så gammal häst borde inte bli så panikslagen av något han klarat tidigare. Det finns säkert en orsak. Kanske har du själv gjort stor affär av en traktor utan att veta om det, hästen har uppfattat det så, en del hästar är lättpåverkade.

han ser helt perfekt men jag tror det är mer ljudet som är obehagligt..

Stallägaren har innan kört in med traktor i hagen och dom har väl antagligen stissat upp sig av det...

och det kan möjligtvis vara jag som gjort stor sak av det då jag tycker det är väldigt obehagligt när dom kör så fort förbi... alla bilar, lastbilar, traktorer kör iaf minst 70 km/h förbi oss och min syrras häst kan då helt plötsligt vända mitt ut i vägen och det har nog gjort mig lite rädd...

Hitta en cd eller liknande som du kan spela upp i stallet på låg volym med en traktor som låter

Finns det ?

Vad kan den skivan heta?

Hitta en cd eller liknande som du kan spela upp i stallet på låg volym med en traktor som låter

Finns det ?

Vad kan den skivan heta?

Jag vet inte om det finns. Är man lite klurig så går det att ordna.. Eventuellt kan man bara kan ta mobilen och spela in ljudet av en traktor och sen koppla in till ett par högtalare.

Men om någon inte har idén kommer ju inte heller produkten fram :D

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 238
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 843
Senast: sorbifolia
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
522
Senast: Bufera
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama