Rädd för sin klövjeväska

Ace

Trådstartare
Hej all!
Min vovve har massvis med energi så jag vill att han ska få bära lite tyngd i en väska på promenaderna. Det fungerar jättebra och han blir av med överskottenergin mycket snabbare.
Här kommer problemet:
Gizmo är rädd för väskorna när vi sätter på dem. Han vill gå undan och blir aldeles stel, han vägrar ta godis när jag har försökt med det. Så fort man kommer ut genom dörren släpper problemet och han går som vilken annan dag som helst.

Jag tror inte att han har några medicinska problem, ute är han redo att skutta hur som helst även med väskorna på och han reagerar inte för tryck på rygg och nacke. Jag tänkte ändå rådfråga en veterinär.

Det kan vara värt att säga att han reagerar likadant på vanliga selar utan någon tyngd i. Även halsbandet är lite tveksamt ibland men det har han ju på sig så ofta så där är beteendet bara bakåtstrukna öron.

Någon som har något tips? Jag tror verkligen att hans liv blir bättre när han får bära lite vikt så jag vill få detta att fungera.

Sv: Rädd för sin klövjeväska

Känner igen det såväl :(.

Har ingen lösning, har försökt klicka in ett bättre beteende, alltså att han ska stoppa in huvudet i sele/väska av sig själv med massa beröm, godis och lek och det går jättebra!... Men bara när man tränar :crazy:. Har satt kommando på det och om man ska ut och säger det och är glad o erbjuder godis så är han lika skeptisk som vanligt.

Vet inte hur man ska lösa detta, för oss är det ständiga byten av halsband/selar ute på promenad då vi drar kätting och bär väska och jag vill ha ordentliga uppvärmning av nervarvningar och han blir lika låg varje gång, men han blir ju glad igen såfort man inte håller på med selen?

Har tyvärr inget svar men vill själv ha tips, här har inte trevliga och långdragna introduktioner och att göra att ta på selen till ett trevligt trix hjälpt alls :(.

Min var likadan! Täcken och selar och allt! Men det släppte när jag bytte väska. Den gamla hasade från sida till sida på ryggen i takt med hans rörelser och antagligen var det obehagligt. Först berodde det på hans allmänna osäkerhet över saker på ryggen men sedan var det nog att han inte trivdes med väskan. Jag gick upp lite i pris och vips var han nöjd. Jag har nu en från ezy dog. Dessutom så insåg han fort att med väskan på gick vi roliga promenader lös eftersom jag snabbt märkte hur fokuserad och lydig han blev när han fick jobba. Sedan fick han beröm oxå. Men inte inne det ska vara okonstlat att klä på hunden. För mycket beröm vid påklädningen kan göra hunden misstänksam oxå.

Blandrastik; Jag tror att jag tog med väskan på promenad utan någon vikt i och lät honom bära den korta stunder i taget. Jag kommer dock inte ihåg exakt.

Paradiset; Jag tycker att väskan ligger bra och stilla, och det är som sagt lugnt när han väl går. Släppte osäkerheten på täcken och selar när du bytte väska? Jag försöker att bara vara lugn och oberörd med honom när jag ska ta på honom saker just för att inte förhöja osäkerheten.

annakg; Gud vad jobbigt om du måste tampas med det flera gånger/promenad, för mig är det bara innan vi går ut.

En lustig sak är att det enda egentliga människopåfundet som han är helt bekväm med är tratten :crazy:

Min hund är visserligen van vid selar, täcken och tröjor sedan länge, men han älskar sin klövjeväska.
Vi har inte använt den på länge nu, men han tyckte väldigt, väldigt mycket om den. Han gillar att ha en uppgift. Jag borde nog plocka fram den igen... ;)

Jag satte på den, kände igenom den när den satt på (på samma sätt som när man vänjer unghäst vid sadel :D ) och berömde, och sen var det inget mer med det.

Det är så jag har tänkt när jag försökt vänja honom :) Men det har som sagt inte fungerat.

Jag tänkte tillägga att selen/väskorna alltid har betytt kul saker såsom spår eller rolig motion osv.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 385
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·
Övr. Hund Jag och min man har en adoptivhund, en staffe, som är fem år gammal och som nästan alltid är världens bästa hund. Vi har bara haft honom...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 326
Senast: mmbot
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det finns vissa människor som framkallar mina sämre sidor. Människor som får mig att bli någon jag inte vill vara. Jag skulle så oerhört...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka