Rädd för sin egna häst

LittleJohn

Trådstartare
Skulle behöva lite hjälp med tankarna som snurrar runt i skallen just nu!

Nyss hemkommen från sjukhuset, hästen min blev rädd för en fågel när vi var i ridhuset, vilket resulterade i ambulandfärd och en fraktur på svanskotan:crazy:

Har rid förbud i ca 3 månader och kommer inte heller kunna vara i stallet och ta hand om hästen förens om kanske ca en månad, då jag är väldigt begränsad i min rörelse förmåga.
Har ingen som jag känner som kan hjälpa mig så känner mig förtvivlad över hur jag ska lösa detta:cry:

Sen har jag funderingar på en till sak, sen när jag är redo för hästeriet igen, vet jag inte hur jag vill göra med min nuvarande häst. Har länge varit små skraj för honom pga hur oberäknelig han är, visst han är aldrig dum, men nu när jag skadat mig vet jag inte om jag kommer våga rida honom igen.
Borde man försöka iaf eller ska jag sälja honom och kankse köpa mig en lite äldre och trygg häst? Hästar ska ju trots allt vara kul! och blir ju inte kul om man 'är rädd. :(

Hur hade ni tänkt och resonerat?
Och förlåt för långt och kanske konstigt inlägg men morfinen strömmar genom kroppen just nu!

Sv: Rädd för sin egna häst

Har haft det som du, jag älskade min häst, men vi passade inte ihop. Jag och min syster böt hästar. Blev perfekt!
Hade jag inte kunnat byta så så hade jag ändå sålt, man måste ha grundtryggheten! Jag har iaf inte ångrat mig det minsta!

Jag hade nog sålt hästen. Att ha häst ska vara kul, och när man är rädd för sin egen häst är det inte kul, så ska det inte vara. Självklart ska man ha respekt för dem, det är stora djur, men är man rädd har något gott snett.

Om du verkligen vill behålla honom kanske det skulle kunna vara värt att ta hjälp av en tränare som är duktig på "svåra" hästar.

Eftersom du skriver att du skulle vilja ha en äldre tryggare häst antar jag att din nuvarande är en unghäst och med unghästar tycker jag det är superviktigt att ryttaren har ett visst mått av självförtroende och lite "skin på näsan". Unghästar lär sig "ovanor" fruktansvärt fort och om han lärt sig redan från unga år att det går att skrämma ryttaren och folk som hanterar honom kan det vara rena helvetet att träna bort när han blir äldre, plus att det kan eskalera och han blir rent av farlig att hantera och rida.

Så som jag ser det tycker jag antingen du ska hitta en bra tränare, kanske även någon lite tuffare ryttare som kan rida honom då och då, eller sälja honom (fodervärd kan också vara en lösning om du inte är helt säker på att sälja). Det ska vara kul att åka till stallet och man ska se fram emot att rida, man ska inte åka till stallet med en klump i halsen för att man är rädd och nervös.

Hur länge har du haft hästen?
Jag skulle nog ha sålt hästen, med tanke på att rädslan funnits med i bilden en tid utan att bli bättre (vad jag förstår av ditt inlägg). Det låter som att en tryggare häst kan vara bra för dig, för att komma tillbaka till självförtroendet, när du får rida igen.

Jag har varit i läget att jag varit rädd för den häst jag haft, och lyckades reda upp det (jag hade dock inte skadats fysiskt i samband med hästen). Hästen klarade inte av att vila, men blev "tvungen" pga ont i ryggen och ingen sadel - när vi satte igång igen var X en levande krutdunk, och jag var för mesig = blev överkörd. Men det tog mycket tid, och energi för att trycka undan rädslan. Stundtals var det fruktansvärt jobbigt. Jag älskade hästen, och visste var felet låg (massor av energi och ingen motion), så gav mig f*n på det. Jag red som en galning, bet ihop, och när överskottsenergin började ebba ut så kunde jag till slut börja hitta tillbaka till tilliten till min häst igen.
Jag tror att det är grunden för att det ska fungera - tillit.

Senast ändrad:

Men vänta lite här nu..

Hur längesen var olyckan? Jag antar att den var rätt nyss, och att du fortfarande mår dåligt? Kanske till och med går på massa mediciner? Jag skulle väntat till jag var helt frisk att göra det beslutet. Du behöver ju inte rida till en början om du är rädd, man kan ju longera, tömköra, löshoppa, NH-a, akademiskt?

Finns det verkligen ingen som kan hjälpa dig? Kan du inte betala någon en mindre summa för att den fixar din häst sålänge? Lite beroende på vad du har för häst så kan det ju vara en duktig ungdom som vill ha extra pengar, eller en arbetslös?

När min häst sprang över mig för två år sedan funderade jag på att lämna tillbaka honom till ägaren för att jag trodde att jag inte skulle våga hålla på med honom igen. Två veckor senare skrittade jag runt på honom i paddocken (och nej, jag var inte friskförklarad då, var tvungen att sätta hjälmen helt snett för att den inte skulle trycka på mitt ärr).

Hej!

För mej finns en grundregel: De ska vara kul att ha häst! Är det inte längre kul och man faktiskt är rädd, sälj hästen!

I ditt fall hade jag skicakt den till ett försäljningsstall, då blir du av med både skötselproblemet och hästen.. (det där lät inte så snällt).

Själv har jag skickat min häst på rehabstall eftersom hon bara ska gå i sjukhage/box i minst 1 månad till och har så gjort i 3 månader redan..

/Lavinia, om sålt hästar hon varit rädd för!

Mitt råd är sälj nu om hästen är säljbar så att säga eller som Lavinia skriver skicka den till ett försäljningsstall. Jag har själv häst ute nu p g a jag skadat mig och inte kan hantera honom på ett säkert sätt.
Så nu när du inte kan göra så mycket annat undersök vad som finns. Det stället jag har min häst på hittade jag på annons på hästnet och är till ett klart överkomligt pris.

Känner med dig. Min häst å jag började vårt liv tillsammans väldigt osäkert, varje ridtur trodde jag skulle bli min sista stund i livet.

Om du vill behålla honom för kärleken så ta det lungt. Låt honom gå där å skrota tills du är redo ORDENTLIGT i kroppen, med mockhjälp så lider han inte. När du sedan är redo så börja från marken. Sköt allt från marken, finns mycket du kan göra utan att sitta på för att ge honom hans motion och för att befästa ledarskap å kankse ge dig och hästen en känsla igen. Oftast köper man ju hästen av en orsak och ibland snurrar världen så fort att man inte märker när man kommit ifrån den. Jag har jobbat min mkt från marken när allt var som värst så hade jag en trygghet i att jag kunde gå på när hon blev sådär dryg å skuttig å jag behövde inte känna att "detta börjar gå ur styr. egentligen vill jag bara hoppa av" utan jag stod med mina fötter på marken å kunde säga att" nu lyssnar du på mig, gå!" Jag tömkörde överallt. Sen kan jag ju bara ge ett tips som avslöjade min häst enorma flytbenägenhet: hon hade låsningar. På henne var det katastrof då hon är jättekänslig. Kan alltid vara värt att kolla upp.

Sen är det en viss grej att rida en häst som man inte trivs med på alla plan. Det är så nedkört i grunden med glädjen att man inte vet hur det kan kännas när man hoppar upp på en häst man kan lita på. Det kör ner så mycket i grunden som tar så lång tid att bygga upp från bådas håll. Sen kommer du ju säkert få jobba med dig själv även om du köper en trotjänare. Huvudsaken man ska tänka på är att man ska må bra. Hästen ska må bra. Hittar du ett bra hem så ska du inte gå runt å känna att du svek eller fegade ur. Egentligen finns inget sånt, man fegar inte, man sviker inte. Man gör det bästa av situationen. Jag hoppas du blir hel igen å hittar tillbaka till glädjen med hästar igen (din eller en ny).

Häls en som blev nersparkad (ordagrant och bildlikt) men hittade tillbaka.

Håller med det som de innan har sagt, men har ett till lägg, kan du inte sätta upp en anons om där du söker medryttarhjälp, eller någon fodervärd:)

Och om du känner någon som är duktig med hästar som du litar på så kan ju dom interviewa dom ifall du är så pass dålig att du inte kan göra det själv.:grin:

Hur är din häst försäkrad? Olyckan hände ju när du red och vissa bolag typ Agria och Sveland har försäkring som täcker sånt som hästen orsakar. Jag tog emot en häst som kastat av sin ryttare så hon blev såpass skadad att hon inte kunde rida eller ta hand om den riktigt och det betalade försäkringsbolaget.

Kolla upp det för det kan tänkas att du kan skicka bort hästen under tiden du inte kan ta hand om den och dessutom få den utbildad under tiden! Då kanske det känns tryggare sen.

Lycka till!/Liza

kl

Har varit i (ungefär) samma sits som dig, var rädd för min unghäst. Ville försöka men tillslut gick det inte mer, trots att jag hade henne sedan hon föddes fram till 3 års ålder. Vi passade aldrig ihop... fick erkänna för mig själv att det blev fel från början. Skickade henne på utbildning och känslan av att "bli av med henne" var så skön att jag nästan fick dåligt samvete... Hon kom hem, jag försökte rida några gånger, ramlade av och efter det vågade jag inte mer. Tog beslutet att sälja, det tog lång tid men tillslut löste sig alltihop och jag har inte ångrat mig sedan dess! Snarare ångrar jag att jag köpte henne från början, men det är som det är med det, något har man ju lärt sig av det hela :)
Har varit hästlös sedan dess och har nyligen börjat pyssla lite med hennes lillebror, valack som nu är 3 år. Dom är som natt och dag! Kommer nog dröja innan eller om jag köper en ny häst men kontentan av det hela är att det ska vara kul med häst! Man ska längta efter att få rida den och pyssla med den och bara ha roligt tillsammans, har man inte det måste man ta sig en riktig funderare!

Har inte läst igenom allt de andra skrivit, och kanske som någon sa behöver du vänta och se hur det känns längre fram! Men ville bara dela med mig av mina erfarenheter.

Krya på dig, och ta hand om dig!

Hej!

För mej finns en grundregel: De ska vara kul att ha häst! Är det inte längre kul och man faktiskt är rädd, sälj hästen!

:bow::bow:

Jag har slängt bort ÅR på en häst som jag var rädd för - allt för att "som hästtjej får man inte ge upp" och "Man får inte vara rädd för sin egen häst" (vilket varken är sant eller vettigt). Hästen i fråga var en fantastisk häst på alla sätt och vis men ALLDELES för mycket häst för mig. Jag ångrar mig att jag inte sålde redan efter ett par månader när jag märkte att det inte fungerade. Så mitt tips är att sälja om du inte känner dig trygg med din häst.

MEN, som någon skrev tidigare - låt beslutet ta lite tid. Det kan mycket väl vara så att det känns hemskt just nu men att det går över (har varit med om det med). Sälja går alltid men det är bra mycket svårare att ångra sig när papperna är påskrivna.

Hej!

/ Lavinia, om sålt hästar hon varit rädd för!

Lavina skriver klokt som några andra redan skrivit. Har du känt dessa känslor länge och du inte tror att du kan bearbeta bort dessa med hjälp av träning för både dig och hästen, tycker jag man ska ta fast på att det ska vara roligt att ha häst. Jag behöll min andra häst bara någa månader innan jag skickade honom till fodervärd. Vi gick inte bara ihop, mot slutet sprutade tårarna och jag vågade bara rida med ledare. För oss var det bästa som kunde hända att jag lånade ut honom. Självförtroendet har fått sig en törn, men jag tvivlar inte alls på att det blir nya hästar framtiden..

Livet är för kort för att ha hästar man inte funkar med. Sälj hästen som inte är perfekt för dig och köp en som är perfekt för dig!

Jag har varit i samma situation....Min häst blev också rädd...och jag hamnade på sjukhus. Den först tiden efter olyckan gjorde jag bara det jag var tvungen till, tog ut, tog in, mockade, fodrade. Funderade på att sälja... Så började jag tömköra och efter ngn månad tog jag hjälp av en tränare och jag var uppe på hästen igen! Hästen blev rädd, jag förlorade balansen och olyckan var ett faktum!

Hej!

I ditt fall hade jag skicakt den till ett försäljningsstall, då blir du av med både skötselproblemet och hästen.. (det där lät inte så snällt).

Själv har jag skickat min häst på rehabstall eftersom hon bara ska gå i sjukhage/box i minst 1 månad till och har så gjort i 3 månader redan..

/Lavinia, om sålt hästar hon varit rädd för!

GILLAKNAPP !!!

Skicka på försäljningsstall och sälj !
Köp en BRA häst och då säger jag inte att den du har är dålig, men den passar ju inte... Om du har en sadel som inte passar säljer du den och köper nytt... Kanske inte samma men ändå ...

Hejsan!!

Vet precis hur du känner. Jag bröt benet allvarligt för 2 månader sedan.. Blev opererad med spik och skruvar. Ridförbud 3 månader.
Kunde inte ta hand om min häst,först nu som jag börjat mocka o fixa lite:)
Jag har ingen som kan/törs rida min häst tyvärr. Han är ganska så oberäklig:(
Jag har ägt honom i 8 år nu. Senaste året har han börjat med vissa dumheter,vilket gör att jag var lite rädd för honom innan min olycka.
Vet inte hur jag ska våga rida honom igen,är rädd att ramla av och det händer ngt.
Nu var det inte häst relaterad olycka jag var med om..
Hände på jobbet..
Jag vill inte sälja min häst,men vet inte hur jag ska komma vidare med detta:(
Krya på dej:)

Skulle vara intressant att veta hur du gått vidare? Ifall du bestämde dig för att sälja eller inte?

Skulle vara intressant att veta hur du gått vidare? Ifall du bestämde dig för att sälja eller inte?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag ser det om och om igen. Narrativet att dressyrryttare är rädda för sina hästar - och att det går ut över hästarnas välfärd. Vad...
10 11 12
Svar
228
· Visningar
14 007
Senast: fio
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 741
Senast: Blyger
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 768
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 821
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Stora shoppingtråden II