Rädd för rövare!

karamelldrottningen

Trådstartare
Varit så obehagligt då en häst var nära på att bli bortrövad från stallet :cry:. Lite naiv kanske men trodde aldrig att detta skulle hända någon så nära inpå. Som tur är så smet hästen, pust. Nu är den lilla vägen blockerad så tror inte att de försöker igen. Det märkliga var att denna häst som försöktes tas är inte värd så mkt i rena pengar, en promenadhäst som förmodligen snart kommer tas bort snart. Men han ser väll mer värd ut än en ponny? Enda halvblodet i den lösdriften nämligen.

Till saken: Har ni varit med om hästar som försvunnit? Och vad händer sen med dessa hästar? Går de till slakt lr säljs de vidare? Fast går det, ingen köper väll en vuxen häst utan pass idag?

Sv: Rädd för rövare!

Men va?? Det är ju inte omöjligt men jag har inte hört om någon som fått sin häst bortförd av främmlingar bara så där. :crazy:

Hur vet ni att det var det som hände, var det någon som såg det? Annars varför tror ni det? Jag hade trott att hästen smitigt bara.....

Det är den enda rimliga förklaringen till varför hjulspår syntes i skogen, hovavtryck och hästen hittades på morgonen i skogen. Och att den skulle hoppat över staketet är otänkbart på en häst som aldrig gjort det tidigare och dessutom har ryggproblem. Ingen använder den vägen annars (den leder bara från stora vägen till skogen ovanför lösdriften), men nu är den som sagt blockerad. han är svårlastad som tur är. och tror inte de hade kunskapen om hur man ska göra m svårlastade hästar.

Låter ändå långsynt tycker jag.
Syns det spår av transport och lastningsförsök?
Har man försökt lasta en svårlastad häst som slitit sig så syns det, föresten....hade hästen grimma och grimmskaft på sig då eller??

Det gör ju så klart inget att ni är extra försiktiga, men att påstå att hästen nästan blev kidnappad låter lite väl magstarkt.

Långsynt? Kanske långsökt?

TS: det kan inte vara någon som velat "rädda" hästen, om det är så att det är känt att den ska tas bort? Kanske någon som kört dit, tjuvridit och sedan blivit skrämd eller avkastad?

:D långsökt!!!! jag läste och läste och tyckte det såg och lät konstigt,men kom inte fram till vad som var fel :o Dax att göra någonting annat kanske....

Det finns ju såklart en möjlighet att det handlade om tjuvridning. Om hästar kunde tala Svenska... Hade varit intressant att veta vad som hände den natten.

Jag är i alla fall glad att jag står på en gård med övervakningskameror där det är skyltat med det redan på infarten... :crazy:

Jag har inte varit med om att hästar har försvunnit, men 1 gång har någon/några iaf försökt stjäla sto med föl hemma.
Vi var borta över dagen och handlade osv.
När vi kom hem stod sto + föl i hagen men var rejält skärrade.
Precis utanför hagen var det hjulspår och det såg ut som ngn försökt att lasta hästarna men de var lite svårlastade så de klarade uppenbarligen inte av det.
Bredvid låg det ett par märkes jeans som var helt nedbajsade av hästbajs?
De låg inte där när jag var ute och fodrade precis innan vi åkte iaf.
Allt var väldigt färskt när vi kom hem. Det var vinter och snö då också så spåren syntes tydligt.

Obehagligt minst sagt!

Jag undrar också vad man gör med en stulen häst?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa ...eller bara jag som gjort något fatalt fel? Snälla, döm mig inte för hårt. Borde kanske inte skriva egentligen men tankarna går runt...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 244
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 630
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?