Frej träffade valpen igen igår, på en mycket mer neutral plats med gott om utrymme. Även en till hund plus dennes husse var med.
Frej valde att hålla sig på kanske 20 meters avstånd. Valpen var ändå nyfiken och kom fram och Frej försökte ignorera den (tittade bort, började gå iväg). När valpen ändå sökte mer kontakt sa Frej ifrån med en fräsning och "bitmarkering" i luftenöver valpens rygg varpå valpen lyssnade omedelbart och rullade undan och Frej gick iväg. Här såg jag inget hemskt, bara tydligt hundspråk.
Eftersom vi har anledning att vilja umgås tillsammans utan att någon ska behöva lämna hunden hemma så kommer vi nog ses i små doser ute, där Frej får så mycket utrymme han behöver. När valpen vuxit upp kan vi med lite tur träffas även hemma hos varandra, det får tiden utvisa.
I situationen jag beskrev i trådstarten kände sig Frej antagligen väldigt trängd fastän jag inte förstod det. Det var nog lite mycket på en gång, vilket en annan hund kanske hade klarat av, men som inte fungerade för min känslige kille.
Innan vi nu lät hundarna träffas igen hade jag funderat massor på hur Frej beter sig runt andra hundar och vid hundmöten, och de gånger han blivit sur är just när det inte finns ordentligt med utrymme. Hans förstahandsval är helt klart att gå iväg.