rädd för hästen

K

KirstenK

Jag har ett ganska stort problem. Jag har ridit sedan jag var sex år. Nu är jag femton och det sista jag är är rädd. Jag har ridit mycket olika hästar och det går nästan alltid bra. Men så fort jag ska rida min pappas häst så blir jag livrädd ( jag bor intehos honom så jag är bara där ibland ) jag vågar inte vara bestämd och så. Jag vet inte varför hon är allmänt snäll egentligen. Men jag är livrädd för att rida henne ordentligt och stå på mig när hon strätar emot. Hon är en väldigt egen häst. Något tips på hur jag ska lösa mitt problem ?

Sv: rädd för hästen

Vad är det du är rädd ska hända när du rider henne? Är du rädd att hon ska bocka av dig eller sticka iväg?
Har det hänt något någon gång då du ridit henne som gör att du blivit rädd?

Ett tips kan vara att låta någon longera hästen medan du rider, om den skulle få för sig att sticka iväg finns det en extra broms i form av personen på marken.

Hur beter hon sig när du rider?

Be din pappa att hjälpa dig - han måste väl kunna visa hur han rider, och ge dig praktiska tips.

Rädsla är inget att skämmas för, det är en känsla bland många. Se bara till att inte blir styrd av rädslan, eller låta den gå ut över hästen. Gör det som känns ok.

Är du inte rädd för hästen från marken skulle du kunna börja där och befästa ett ledarskap. Men jag håller med om att du kanske ska försöka få hjälp av din pappa. Ibland får man ta till synes jätte konstiga metoder och de kanske kan va bra om någon longerar eller ledre hästen i början när du rider :) Lycka till!

Liknande trådar

Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 658
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV