KL
jag blir lite chockad av vissa svar i tråden.
Hästen har varit med om ngt traumatiskt, och beteendet/reaktionen/minnet av traumat har fäst sig och blivit en reflex. Förstår ni inte att när detta upprepas varje dag blir det ytterligare befäst och än mer traumatiskt?
Hästen måste acceptera tryck i grimskaftet? I detta läget? varför då? snacka om att skapa problem om man ska in den acceptansen för tryck i denna ekvation. Man måste ju se till helheten och då går den biten bort!
jobbet är att försöka avprogrammera hästens rädsla och stress reflex som befäst sig. Det görs inte genom princip metoder som att hästen ska göra det folk säger osv.
TS: din kompis har en hel del arbete framför sig. Börja stegvis med att låta hästen stå i boxöppningen och få den att slappna av och sänka huvudet i lugn och ro. Klapp, kli och beröm. Inget dragande eller krav att den ska gå ut hela vägen.
Sätt en rejäl krock kudde runt övre stången i boxen. Om hästen slår i så säger det mig att det är för låga mått till att börja med, mot vad det borde vara. Med det faktumet får man göra det som går - se till att hästen inte slår sig om den nockar upp huvudet. ta tjockt material, tex liggdyne material eller tjockt tjockt skummgummi och vira runt och fäst ordentligt runt stången.
sen måste ni som sagt jobba på det här med att hästen kan stå i öppningen med huvudet sänkt, samt röra sig fram och åter mot och bak från boxöppningen utan att bli spänd, orolig och rädd.
dörröppningen låter som en annan sak. Hur ser den ut, hur bred är den? Hästen har antagligen blivit trängd/fastnat eller lider av klaustrofobi pga tidigare erfarenheter. om dörren är för smal för hästens komfort zon får ni träna även där.
står du i kollektiv, dvs är det olika personer som tar in/ut hästen hela tiden? även det är ett problem runt ett sånt här befäst beteende. det är a och o att alla gör precis exakt likadant om man ska vänja om hästen. Jag skulle göra mitt YTTERSTA att själv vara den som hanterar hästen första veckorna ni börjar träna intensivt. sen om det ska lämnas över måste alla fatta exakt hur de ska gå tillväga och varför.
stackars häst