Rädd för dörrar

S

Sandris

Min kompis häst har ett problem. När man ska leda ut den ur boxen för att ta den vidare till hagen kastar den med huvudet och slår i huvudet i stången ovanför boxen. Detta händer upprepade gånger tills man slutligen får ut hästen ur boxen. Då kommer nästa problem för man måste få ut hästen genom en dörr för att komma till hagen. Det blir samma visa igen tills hästen tillslut kommer utomhus.

Frågan jag vill ställa är hur man ska göra? Folk har så många olika åsikter, ska man ta det lugnt och locka ut hästen eller ska man driva på och visa att det är jag som bestämmer?

Sv: Rädd för dörrar

Det låter som om det brister i tilliten mellan dem. Kanske nåt att börja jobba med?

Det tror jag inte, de har en väldigt fin relation till varandra och hästen litar på henne det märks när hon hanterar den i andra situationer. Dessutom ser man att hästen lyssnar på henne och vill göra som ägaren säger, men att den verkligen är rädd för att slå i huvudet.

Hästen slår med huvudet för att något drar i det!
Om man slutar dra i huvudet på hästen, slutar den med stor sannolikhet att slå med huvudet.
Träna hästen i att gå med, så att där inte kommer mosstand på grimman. Enklast är det att vänta med att ge hästen grimma på tills den är ute.

Man måste ju kunna ha grimma på hästen när man leder ut från boxen genom hela stallet. Hästen ska ju inte gå emot trycket i nacken för det är ju ett tryck framåt.

Om den måste det då tycker jag att ni måste träna att gå med annanstans än där den kan skada sig av att gå emot.
Man måste se till inte att få kontakt på grimskaftet när det inte är fri höjd, så länge den slår upp huvudet mot trycket.
Vänta istället för att dra. För eller senare kommer den ju ut.
Om den skadar sig, blir den så klart mera räd.

Vi har en sån häst i stallet. Den har ett extra långt grimskaft som vi lägger över halsen och så går vi ur boxen och hästen får gå lös efter, när man kommit förbi dörren så kan man ta grimskaftet och leda den i gången. Det som hänt är att hästen höjer huvudet när man drar /tar i grimskaftet och då får den automatiskt ett slag i nacken och förknippar det med att någon "drar" i den. Så fort tyglar eller grimskaft tar emot så höjer den huvudet. Likadant ut från ridhuset. Man får acceptera att hästen har den "lilla egenheten" och man får tänka på att absolut inte dra tag i grimskaft/tyglar utan man får lära sig att "styra" hästen med sitt kroppspråk och tex få den att gå fram emot den som leder med ett tecken, tex en sänkt hand som knäpper med fingrarna.Lycka till och med rätt hantering så går det över...

Men man måste ju kunna bli av med beteendet på något sätt? Inte bara acceptera att det finns där och låta det vara.

KL
jag blir lite chockad av vissa svar i tråden.

Hästen har varit med om ngt traumatiskt, och beteendet/reaktionen/minnet av traumat har fäst sig och blivit en reflex. Förstår ni inte att när detta upprepas varje dag blir det ytterligare befäst och än mer traumatiskt?

Hästen måste acceptera tryck i grimskaftet? I detta läget? varför då? snacka om att skapa problem om man ska in den acceptansen för tryck i denna ekvation. Man måste ju se till helheten och då går den biten bort!

jobbet är att försöka avprogrammera hästens rädsla och stress reflex som befäst sig. Det görs inte genom princip metoder som att hästen ska göra det folk säger osv.

TS: din kompis har en hel del arbete framför sig. Börja stegvis med att låta hästen stå i boxöppningen och få den att slappna av och sänka huvudet i lugn och ro. Klapp, kli och beröm. Inget dragande eller krav att den ska gå ut hela vägen.
Sätt en rejäl krock kudde runt övre stången i boxen. Om hästen slår i så säger det mig att det är för låga mått till att börja med, mot vad det borde vara. Med det faktumet får man göra det som går - se till att hästen inte slår sig om den nockar upp huvudet. ta tjockt material, tex liggdyne material eller tjockt tjockt skummgummi och vira runt och fäst ordentligt runt stången.

sen måste ni som sagt jobba på det här med att hästen kan stå i öppningen med huvudet sänkt, samt röra sig fram och åter mot och bak från boxöppningen utan att bli spänd, orolig och rädd.

dörröppningen låter som en annan sak. Hur ser den ut, hur bred är den? Hästen har antagligen blivit trängd/fastnat eller lider av klaustrofobi pga tidigare erfarenheter. om dörren är för smal för hästens komfort zon får ni träna även där.

står du i kollektiv, dvs är det olika personer som tar in/ut hästen hela tiden? även det är ett problem runt ett sånt här befäst beteende. det är a och o att alla gör precis exakt likadant om man ska vänja om hästen. Jag skulle göra mitt YTTERSTA att själv vara den som hanterar hästen första veckorna ni börjar träna intensivt. sen om det ska lämnas över måste alla fatta exakt hur de ska gå tillväga och varför.

stackars häst :(

Visst vill man kanske "bli av" med ett beteende men då måste man öva och alltid göra rätt sak, ALLA som hanterar hästen. Ni kan ju bli av med beteendet den "mjuka" vägen, vad är det för fel med det. Hästen gör ju inte detta för att reta er utan för att den blir rädd för smärtan den känner när den går ut från boxen, en smärta den förknippar med att någon drar i grimskaftet. Varför då inte ta å gå den mjuka vägen och inte ta i hästen just när den ska passera något ovan huvudet. Så kan ni smärtfritt lösa problemet. Vi har väll alla våra speciella beteenden och "hangupps".

Jag skulle ha öppnat dörren och satt på hästen grimma och lina sedan ställa mig med ryggen mot boxdörren och vänta ut hästen. Så den får gå ut när den känner att den inte är pressad till att göra det. Hästen måste få göra det själv. :)

Är den lika när den ska in så skulle jag ställa mig inne i boxen och vänta ut den, MEN titta inte på hästen då vissa hästar känner sig hotade när man kollar på den i pressade situationer.

Hoppas de löser sig

Detta kommer förmodligen ta TID och det måste det få göra! "Låt det ta den tid det tar så går det fortare!" Hästar gör ALDRIG något för att jävlas, utan allt de gör är en reaktion på något.

Hästen måste få förstå att det inte kommer bli stress och smärta när den passerar en dörr. Sätt på grimma och långt ledrep, så långt att du kan röra dig längs hela hästens sida och ändå ha rejält med rep kvar att hålla i.
Öppna boxdörren men försök inte ta ut hästen därifrån. Borsta hästen och pyssla med den en stund. Be den om ett steg fram mot boxdörren, men utan att dra i grimskaftet.

Detta är en separat övning som ni måste öva på en större, fri yta: Ställ dig vid hästens huvud, med din kropp vänd mot hästen. För ut din arm i riktningen du vill att hästen ska röra sig (vänster arm om du står på vänster sida) Den andra armen "driver på" rumpan framåt (det är ju där motorn sitter) Där ska du använda något som förlänger din arm så att du verkligen når till rumpan t.ex. ett spö eller änden på det långa repet. har du ett spö så petar du försiktigt och med samma frekvens hela tiden (absolut inte hårt!) på rumpan till dess att hästen tar ett steg framåt eller påbörjar ett steg framåt, då tar du omedelbart bort petandet! Tar du änden på repet så svingar du det mot hästens rumpa med bestämda, taktmässtga svingar utan att träffa hästen! Samma där; om hästen tenderar att röra sig framåt så sluta veva!

När ni har fått flyt i detta kan du använda dig av denna metod i boxen så att du inte behöver dra i grimskaftet som ju hästen förknippar med obehag!

När hästen tar ett steg framåt i boxen ska du inte kräva fler steg omedelbart, utan vänta några sekunder och backa sedan tillbaka hästen ett steg. Gör om samma sak efter ytterligare några sekunder (kanske 10-20) men kräv då två steg och sedan två steg tillbaka.

Lyssna på hästen och notera om det kanske räckte med två steg första dagen. Forcera inte!!! Då kommer du snabbt tillbaka till ruta noll igen!

KL
jag blir lite chockad av vissa svar i tråden.

Hästen har varit med om ngt traumatiskt, och beteendet/reaktionen/minnet av traumat har fäst sig och blivit en reflex. Förstår ni inte att när detta upprepas varje dag blir det ytterligare befäst och än mer traumatiskt?

Hästen måste acceptera tryck i grimskaftet? I detta läget? varför då? snacka om att skapa problem om man ska in den acceptansen för tryck i denna ekvation. Man måste ju se till helheten och då går den biten bort!

jobbet är att försöka avprogrammera hästens rädsla och stress reflex som befäst sig. Det görs inte genom princip metoder som att hästen ska göra det folk säger osv.

TS: din kompis har en hel del arbete framför sig. Börja stegvis med att låta hästen stå i boxöppningen och få den att slappna av och sänka huvudet i lugn och ro. Klapp, kli och beröm. Inget dragande eller krav att den ska gå ut hela vägen.
Sätt en rejäl krock kudde runt övre stången i boxen. Om hästen slår i så säger det mig att det är för låga mått till att börja med, mot vad det borde vara. Med det faktumet får man göra det som går - se till att hästen inte slår sig om den nockar upp huvudet. ta tjockt material, tex liggdyne material eller tjockt tjockt skummgummi och vira runt och fäst ordentligt runt stången.

sen måste ni som sagt jobba på det här med att hästen kan stå i öppningen med huvudet sänkt, samt röra sig fram och åter mot och bak från boxöppningen utan att bli spänd, orolig och rädd.

dörröppningen låter som en annan sak. Hur ser den ut, hur bred är den? Hästen har antagligen blivit trängd/fastnat eller lider av klaustrofobi pga tidigare erfarenheter. om dörren är för smal för hästens komfort zon får ni träna även där.

står du i kollektiv, dvs är det olika personer som tar in/ut hästen hela tiden? även det är ett problem runt ett sånt här befäst beteende. det är a och o att alla gör precis exakt likadant om man ska vänja om hästen. Jag skulle göra mitt YTTERSTA att själv vara den som hanterar hästen första veckorna ni börjar träna intensivt. sen om det ska lämnas över måste alla fatta exakt hur de ska gå tillväga och varför.

stackars häst :(

Håller fullkomligt med!

Trailtokan, tack det var ett jättebra tips! Detta ska vi absolut testa och vi ska definitivt låta det ta den tid det behöver! :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 103
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka