Rädd för att galoppera?

Sv: Rädd för att galoppera?

Humelibumlan skrev:
Det du säger låter helt realistiskt i mina öron.. Att slå med huvudet och studsa känns mer som "resultatet" än att hästen inte skulle våga galoppera..

Man får ju också tänka på att en travhäst som tränats för trav alltid har tagits ner till trav även om det inte gått våldsamt till. Jag tror att det med automatik gör att hästen gärna bryter av eller är ovillig att fatta galopp. Om det nu inte blir rusning dörstås.

/// ghost

Vad gör en häst när den blir rädd? Jo, tar till flyktinstinkten. Vad är då flyktinstinkt? Jo, FLY från rädslan. Sticka. Dra. Galoppera snabbt som fn därifrån :devil: Så om nu en häst blivit så "skrämd" att han inte vågar galoppera, borde han inte sticka ändå om man ger honom galoppskänkel? Eller blir han stående lugnt och inväntar nästa kommando? Löjligt.

ghost skrev:
Man får ju också tänka på att en travhäst som tränats för trav alltid har tagits ner till trav även om det inte gått våldsamt till.

Men jag har hört att det ingår i varje travtränares program att hästarna galopprids.
De använder ju helt andra muskler då, och om hästen rids i galopp i skogen t ex innebär tydligen inte att risken ökar att den gör det på banan. Det är ju två vitt skilda situationer. Man kan ju t ex inte hindra att hästen galopperar i hagen. Det går ju inte att radera en gångart från hästens register så det verkar osannolikt att tvinga den att trava med våld även vid ridning.. :confused:
Jag är ju ingen travmänniska, men so I've heard...
Däremot kan jag förstå att det inte är önskvärt med galoppinslag vid körningen...

Senast ändrad:

Galoppridning ingår INTE i alla travtränares träning av travhästar...... :cool: Dom är avlade för TRAV och tränas i trav.
Det gör att de inte har lätt för att lära om att galoppera på "kommando".
Det tar tid att lära en travare att fatta galopp i stället för att "travrusa" in i galopp.. :smirk:

Eftersom min pålle hellre galopperar än travar så måste han ha blivit inkörd väldigt konstigt isåfall :)

Jag tror hellre på att hästen aldrig lärt sig galoppera så som vi vill att dom galopperar uppsuttet.
Alltså inte bara flänga iväg i en vinglig galopp i full fart, vilket kanske dom flesta otränade (inom ridning alltså) bara är kapabla till. Så det som dom tolkar som rädsla hos hästen, är egentligen bara brist på styrka och kunskap?

Av dom travare jag ridit hittills har aldrig någon varit rädd för att galoppera. Men det har funnits många stilar ;)

Humelibumlan skrev:
Varför slår man en häst som galopperar? vad hjälper det? :confused:

det var farligt att köra vissa när dom hoppade, jag orkade knappt hålla dom, det kunde ta ett halvt varv på banan (500 m) innan jag fick ner dom till trav.
vissa kunde man absolut inte vika fram pisken åt då drog dom.. :smirk:
fel inkörda från början..har fått stryk när dom hoppat.
idiot som har kört dom, så enkelt var det. :(
det hjälpte ingenting att dom fick stryk, dom hoppade ju iaf. :crazy:

Smurfmodesty skrev:
Eftersom min pålle hellre galopperar än travar så måste han ha blivit inkörd väldigt konstigt isåfall :)

det har knappast att göra med hur hästen har blivit inkörd. eller du kanske skämtade?

nu har jag inte läst hela tråden men, om hästen blir straffad varje gång den börar gallopera så kan den "vägra",

min gammla ponny har haft många ägare, hon har galloperat innan hon kom till några som skulle ha henne som travponny som slog henne varje gång hon skulle gallopera, hon är inte dum så hon slutade gallopera, hon var ju inte speciellt snabb i traven heller så hon såldes vidare som ridponny (de som hade henne innan mig) fick henne nästan aldrig att gallopera förrän efter ett bra tag(både under ryttare och vagn).

fast rädd för att gallopera? nej det tror jag inte finns, eftersom de brukr ju gallopera och bocka bara efter några dagar då de e nyfödda :smirk:

*lånar knapp*

Jag var ute och travade på min f.d.travare när han föll i galopp första gången med mig på (ej på mitt kommando, troligen pga dålig balans hos mig eller så) ute på fältet. Han rusade inte utan höll en jämn hastighet. Dock så fällde han öronen direkt efter första galoppsprånget och sneglade bakåt. Eftersom jag ville uppmuntra galoppen så hejjade jag på honom (med hjärtat i halsgropen) och då fällde han genast öronen framåt, sträkte på sig och rörde sig mer avslappnat. Vi korsade fältet och saktade av vid diket och hästen var nöjd. Jag med... :D

Jag tror inte han var rädd för att galoppera, men helt klart fick jag känslan av att han "visste" att han egentligen inte fick.
Han var en ganska känslig prick och om en kusk sågat, skrikit argt eller på annat sätt visat att det inte var tillåtet att galoppera vid körning så skulle han nog tagit åt sig.

Han var för härlig.

Elionor skrev:
*lånar knapp*

Jag var ute och travade på min f.d.travare när han föll i galopp första gången med mig på (ej på mitt kommando, troligen pga dålig balans hos mig eller så) ute på fältet. Han rusade inte utan höll en jämn hastighet. Dock så fällde han öronen direkt efter första galoppsprånget och sneglade bakåt. Eftersom jag ville uppmuntra galoppen så hejjade jag på honom (med hjärtat i halsgropen) och då fällde han genast öronen framåt, sträkte på sig och rörde sig mer avslappnat. Vi korsade fältet och saktade av vid diket och hästen var nöjd. Jag med... :D

Jag tror inte han var rädd för att galoppera, men helt klart fick jag känslan av att han "visste" att han egentligen inte fick.
Han var en ganska känslig prick och om en kusk sågat, skrikit argt eller på annat sätt visat att det inte var tillåtet att galoppera vid körning så skulle han nog tagit åt sig.

Han var för härlig.
Å andra sidan kan han ju bar aväntat på att du lugnt och försiktgt skulle ta ner han till trav igen... så gör mina hästar oxå :D

Liknande trådar

Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
5 318
Senast: Sar
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 624
Senast: Sesca
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 619

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar