Rädd, Depp, Orolig..

Sv: Rädd, Depp, Orolig..

Varmblod är inte dom lättaste hästarna att ha att göra med. Speciellt ston kan ha ett sju helsikes humör. Vi har ett sånt exemplar som är som en orm om hon inte får arbeta tillräckligt eller tycker att hon får för lite mat, men så fort hon blivit ordentligt riden och är mätt så blir hon som en ängel. Vi har genom åren haft en del travare som ridhästar och folk har både fällt nedlåtande kommentarer och fnyst åt oss tack vare det. Men det dom inte fattar är att för att komma någonstans med sin travare så får man lägga ner dubbelt så mycket arbete som med en vanlig häst och under tiden får man själv en hel del erfarenheter och kunskap som många andra ryttare med färdigutbildade hästar aldrig får. Det inträffade bland annat för ca drygt tio år sen att vi blev nekade att få vara med på hoppträning för att vi hade en travare. Fast sen bytte vi till en annan tränare på mycket högre nivå och han fällde aldrig en enda kommentar om att vi hade travare. Den nuvarande travaren hopptränas och dressyrtränas och ska starta sin första riktiga tävling nu i helgen. Det har gått jättebra i dressyren med den och man känner sig mäkta stolt när man kommer med henne till tävlingsplatsen och hon placerar sig bland "finhästarna".
Jag tycker inte att du ska känna dig underlägsen för att du "bara har en travare". Var stolt för ingen av dom andra kommer att få den breda erfarenheter och utvecklas lika mycket i sitt hästeri som du eftersom du behöver arbeta så mycket mer med din häst.
Vi hade inte heller någon transport i början och lägger inte ut en massa pengar på onödig och dyr utrustning. Det gör en inte till bättre ryttare. Strunta i om andra säger dumma saker om dig eller din häst. Du har nåt som många av dina stallkompisar inte har som är så värdefullt, nämligen en mamma som delar ditt intresse och som kan hjälpa dig med din häst. Och du har nåt som många andra suktar efter; en häst!;)

Hmh.. Sant. Har nu tröttnat på att ta emot alla's kommentarer om min häst. Nu säger jag bara så här: Jag valde. Travare lär man sig mer av. Tycker det faktiskt är sant. Ska nog hoppa av träningen jag går på nu, (Hopplös, Ingen hoppning) efter denna termin, om inte något händer , så allt blir bättre. ( ;/ ) . Ska nog börja hos kuratorn igen, och har dock aldrig sagt till mamma eller pappa om min depprision (Stavning?). Men, har idag pratat med en mamma på stallet jag har hästen, fick prata ut lite. ..

Heja! Skönt att du kommit till en punkt då du börjar prata med folk.

Sedan måste du komma till en bestämdhet inom dig - du är bra och din häst är bra - ni är ett team och ni bryr er inte om vad människor i omgivningen tycker och tänker. Det kommer alltid att finnas människor som har synpunkter på ens val av häst och de människorna spelar ingen roll! De är inte viktiga! Ni jobbar utifrån era förutsättningar och ni har alla chanser att bli bra och lyckliga.

Har man den mentala inställningen så kan man klara att bara rycka på axlarna om någon har synpunkter.

Tänk dig det omvända, tänk om du haft en dressyr och hopphäst värd en miljon. En jätteduktig häst som kan allt. Då hade folk också haft synpunkter eftersom de antagligen tyckt att du köpt en för dyr och för bra häst (för jag utgår från att du inte rider på den nivån hästen vore på i mitt exempel). Kontentan är att folk har ALLTID åsikter och det är ditt uppdrag att välja att lyssna på det kloka folk säger och att skita högaktningsfullt i alla dumma kommentarer folk har.

Fixar man det har man större chans att faktiskt vara lycklig med sin häst och sitt hästeri. Man måste inte rida på medelsvår nivå för att vara lycklig. Jag är lycklig varje gång jag får till en helt vanlig liten öppna med min shirepojke... Lycklig varje gång vi ridit en lektion och han inte gått och hängt på bettet. Lycklig varje gång vi ridit ut och han inte varit het som ett skållat troll.
Lycklig varje gång han kommer emot mig i hagen.
Lycklig varje gång han lägger huvudet i min famn.

Man måste hitta SIN lycka.

oooh schelin, jag tror jag just blev lite kar i dig! Sa himla bra skrivet!!

TS:
vi ar jattemanga som har statt dar med vara alskade travare och hort dumheter! Jag ar sa stolt over den travargobben som delade mitt liv och larde mig sa himla mycket att jag skryter om honom. Han gick bort nyligen, och jag, en halv varld bort 27 bast gammal med fler hastar har an jag har tid att rida pa en dag grat ogonen ur mig. For de ma vara ridhastavlade allihopa har, men ingen av dom ar min Boogie. Modigaste, goaste plutohasten! Visst hade vi vara problem med, galoppen.. den dar jakla galoppen! O som en gummisnodd, man fick alltid styra honom RAKT fram.. :rofl: Sparkade mig i brostkorgen en gang i longeringen, kickade i galoppen o vi snudd pa gick omkull.. Inget nagon nansin kommer kunna saga till mig kommer fa mig att tro att Boogie inte var lika mycket vard som nagon annan hast.. for mig, och mamma, var han varld alla miljoner i varlden.

Lyssna inte pa folk som klacker ur sig dumheter, hon ar din hast, din van, och ni ar pa en resa tillsammans! Det ar resan tillsammans som kommer lara dig himla mycket, bade om hasten och dig sjalv. Dar dina fina minnen skapas. Och det ar allt som raknas.

Ta hand om dig sjalv <3

Hej!

Jag vet inte hur jag kan göra för att hjälpa dig men jag bor i Gävle och har häst ute i Hammarby så jag passerar ridskolan när jag åker till min häst.

Jag vet att det finns folk som har dålig attityd på ridskolan och i deras ögon är travare bara skit hästar. Men som du själv säger man lär sig mycket av dom. Jag är medryttare på travare och hon har lärt mig väldigt mycket. Sen att jag har jätte många underbara minnen med den hästen är ett plus som gör ridningen rolig.

Nu är inte hon i toppfrom pga hon har stått under vintern men annars hade jag lätt satt upp dig på henne och tagit med dig ut på en tur. Så att du får känna hur det ska kännas att häst, för att häst ska vara kul :)

Jag kommer säkrt också få höra en massa komentarer om min häst när jag börjar på lektioner med honom. Har en triangelmärkt häst och dom ska man inte "använda" anser folk. Men hej det var mitt val av häst och han passar mig.

Men jag vet inte vad jag kan göra för dig men jag finns här så var inte rädd för att höra av dig. Nu är jag lite äldre än dig, jag är 23 år.

schelin: Sant, vill mest ha häst för att det är min hobby, och för att kunna lära mig själv mer om hästar, om travare. Har nu fått reda på att en i stallet jag står har haft travare. Hon hugger inte så mycket nu heller, för hon får mer motion, av medryttaren. (Räkan somnade igår vid borstningen) ;3.
Bewildered Fint sagt, ;p .

Knorren: OKeii, ;)

Alla: Håller på att försöka få upp mitt mod, för att våga rida ut , ska börja gå hos kuratorn igen tror jag, men det blir nog efter alla J*bla nationella prov som jag har nu , ;/ Ska nog också någon gång släppa Räkan i ridhuset, så hon får undersöka igen och bara .. leka lite med henne. ;p Ska börja om från 'Skretch' med henne, bygga upp tillit och ja.. bara börja om på nytt. ;P..

Hej...det var jag som tipsade Räkans förra ägare om den här tråden. Hoppas du inte tog illa vid dig av det.

Ta hjälp av henne. Hon säger ju att hon gärna ställer upp om du har frågor. Ha någon som "mentor" kan vara bra. Jag har varit hästmänniska sen jag var 7 år (är idag 32 år) och jag har fortfarande en "mentor". Nån man kan bolla idéer med, eller problem eller bara prata av sig lite hos. Det gör så mycket. Du kanske ska ha Räkans förra ägare som det? Jag träffar henne ganska ofta eftersom jag tränare hennes dotter och jag VET att hon bryr sig om Räkan. Det märks när hon pratar om henne! Så tyck inte att det är pinsamt eller att du är värdelös. Alla har vi problem med något! Det handlar bara om att ta tag i det, bestämma sig för hur man ska göra och sen lösa problemet på bästa sätt. Kämpa på och lycka till!

Sulax: Det gör ingenting, Tar inte illa upp. Utan de var nog bra att du tipsade henne. Vågar inte riktigt ställa någon fråga, känns då som om jag är för oerfaren. Men, ska meila henne idag och fråga lite .. ;p Är som sagt, feg ibland, dels att fråga något (Vågar inte fråga någon nästan ..).
;/ ..

Du vågar fråga henne om nå´n!! Kom igen! Till mig sa hon att hon gärna ställer upp om det hjälper! Även om hon känns mer erfaren för dig, så kanske det är det du behöver. En mer erfaren som kan hjälpa dig vidare. :) Hon kommer inte racka ner på dig för vad du kan och inte kan, sån är inte hon. Så fråga på du!

Men du, ibland behöver man inte ens FRÅGA... det kan räcka med att du får ringa och prata med förra ägaren kanske...

Jag hade en foderhäst i drygt ett år, under det året ringde jag nog foderhästens matte ungefär en gång i veckan och vi bara småpratade om hästen, och jag fick en massa ideer och tips av att bara just få prata.

I dag är det hon som ringer till mig och behöver prata om sin häst. Och jag tycker ju bara att det är roligt. Vi älskar ju den där hästen båda två.

Och jag kan ringa henne om jag vill rörande min häst också, hon känner ju inte honom så bra men vi kan bara "hästprata" lite allmänt och bara att få berätta om sina bekymmer, bryderier, funderingar och känslor kan räcka väldigt långt.

Tycker absolut att du skall ta kontakt med Räkans tidigare ägare!

Och jag tycker absolut att du skall ta en kontakt med kuratorn också. Ta en kortare kontakt redan nu, berätta lite kortfattat att du har det lite jobbigt och att du gärna vill träffas mer senare när det lugnat sig lite med skolstressen och kom förbi det där första jobbiga mötet. Då kommer det att kännas lättare att komma dit sedan också. Och du har GJORT något starkt och bra för dig själv!

Sulax: ska försöka Maila henne när jag har funderingar, ;p
schelin: Det går bättre för varje dag som går, ;). Gick ut med henne till utebanan bara för att göra något annat än vara inne i stallet hela tin' (Vi väntar på att mamma ska få pengar så vi kan ant. kalla dit veterinär eller han som var dit förut). Hinner aldrig longera pga ridhuset är upptaget och det är riktigt Isigt ute.vi tog bort Aktiv som hon fick förut, och hon är lugnare ;).
Jag o Räkan mår bra, (Tror räkan mår bäst ;P)

Skönt att det inte är värre i alla fall.

Jag blir ju orolig ju :cry:

Vill inte att ni ska må dåligt...

Vi kommer ta en dag i taget, ;p Vi kommer nog lägga undan sadeln ett tag tills jag och räkan litar mer på varandra. Och, blev nästan gråtfärdig i söndags, Inte av något negativt, utan positivt. ;P En kompis berätta att varje gång hon gick förbi räkans box, så såg Räkan bakom henne och hoppades på att jag/mamma skulle komma, och varje gång blev hon besviken. Blev verkligen rörd av det.. ;d. Heh.. ^^'

Vad roligt det är att läsa att ni mår bättre :)

Vi har alla haft våra svackor när det gäller ridningen och hästarna. Huvudsaken är att man tar sig upp igen och börjar njuta av allt igen, det är då det är roligt att ha häst.

Sen tycker jag att du ska ta tillvara på att den tidigare ägaren vill hjälpa dig och ställer upp. Det har jag själv gjort och man ska inte skämmas för att man behöver hjälp för det finns ingen som kan allt.

DEt här med att hugger/högg i luften är att hon kanske inte riktigt har vant sig med alla människor som rör sig på ridskolan. Det blir väldigt mycket spring fram och tillbaka med ridskolehästar och barn.

Ååå va gulligt att hon letar efter dig i stallet :laugh:

Jag förstår verkligen att du fick lite tårar i ögonen! Sådant där är värt så mycket...

Jag har känt rätt många varmblodsston och faktum är att flertalet av dem haft just den huggormsattityd som du beskriver, huggande i luften och surande öron... men egentligen är de nog inte så tjuriga som de låtsas. Så om jag vore du skulle jag glatt utgå från att hon faktiskt tycker om dig en hel massa!!!

Knorren: Jao.. ;p Alla lär ju ha svackor, för ingen är perfekt . ;P. Märkt det nu också för hon går fram och tillbaka i bortspiltan när jag ska hämta något, ;p Tror hon 'saknar' mig då, ;)
Schelin: Har börjat ignorera huggandet, ;p Tror inte det har något med hennes rygg att göra, och imorgon ska vi träna cirkel ungefär, ^^' (Ska börja skriva träningsdagbok osv.. ^^')

Träningsdagbok är jättebra! Så kan man gå tillbaks och se vad man gjort vid olika tider.

schelin: Ja, ;P Började igår med det, (Longerade henne 'svettig' med travbommar) . ;p Ska kanske idag skritta ut en liten bit . ;) (Någongång måste rädslan släppa ...)

Liknande trådar

Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka