Rädd, Depp, Orolig..

Sv: Rädd, Depp, Orolig..

Jag hejjar på dig!!
Och skickar en stor kram till dig.

Har haft en varmblodsvalack och jo tyvärr fick man höra en hel del. Men han var en riktigt fin ridhäst och hjärta av guld.
Sen var det vissa dagar som vi inte alls var sams, fick han tex inte att gå uppför vägen i byn. Tårarna sprutade och jag var helt förstörd.
Vi hade lite problem ett tag ute när vi red också, han kunde tvärvända och bralla hemåt. Lyckades alltid hålla mig kvar, men kul var det inte.

Men han förändrades helt när jag bytte stall. Han stog i ett litet stall sen där dom var ute från kl 5-22 och det var bara jag och stallägaren som hanterade dom. Helt plötsligt var han hur lugn och cool som helst :love:

Jag hoppas att du vågar ta stöd av någon, allt blir så mycket lättare och roligare om man kan hjälpas åt och peppa varandra. Kan inte medryttaren och du försöka vara där tillsammans?
Eller den tidigare ägaren måste ju vara jättebra att ha till stöd.

Du kommer fixa det här!
Kram på dig!

Hugger hon i luften när du sadlar eller är det mer än så?
En vän till mig tog hem en travare för kanske 6-7 år sen och han högg i luften både inne i boxen samt när man gjorde honom iordning för ridning/träning/körning (alltså ryktade, sadlade med mera). Det var inget som helst fel på hästen, utan han hade "bara" inte haft det så lätt. I boxen högg han i luften för att han var rädd om sin mat då han hade fått gå i en hage med massa unga hingstar som hade varit riktigt elaka mot honom och han hade inte fått äta som han behövde. Och att han högg i luften samt sparkade med framhovarna när man gjorde i ordning honom för träning/ridning/körning var på grund av att de hade "peppat" eller "taggat" honom till att göra så (enligt förra ägaren). Så ja, jag vet inte riktigt vad de hade gjort med häststackarn, men det var nog inget roligt i alla fall.. Men han slutade med det här efter en hel del träning. Idag är han en helt underbar häst som jag själv rider och tar hand om ibland.

Ja, och med det vill jag bara säga att det kan ju vara något liknande med din häst om den nu inte har fysiskt ont någonstans eller så kan det bara vara att hästen har överskottsenergi och måste aktiveras (travare älskar ju att arbeta). Men om du inte riktigt vågar rida och inte är så van vid att longera eller tömköra så kan du ju kanske släppa din häst i en paddock/i ett ridhus och låta den springa av sig lite så den får lite motion i alla fall. Kanske kan du sätta upp någon "aktiveringsleksak" i boxen som en lickit-sten eller en boll?
Men kolla först upp om hästen har ont någonstans och om det inte är något fel på hästen; ta hjälp av en bra tränare som kan ge dig tips på hur du kan fortsätta och träna på problemen :) Hade själv en travare när jag var ung (12 år) och hon stegrade i gången, vägrade gå in ifrån hagen med mera. Men med en bra tränare och lite mer motion lyckades vi lösa dessa problem och hon blev en fantastisk häst. Så ge inte upp!

Vill bara tillägga att mitt sto också hade "huggormsbeteendet", en riktigt tjurig och envis liten dam var hon! Men till slut blev hon som en liten hund efter mig; hon kom i full galopp när jag ropade på henne i hagen och blev alltid lika ledsen om jag skulle ta in och rida en annan häst. Så träna mycket ledarövningar från marken med din häst. Frihetsdressyr kanske du vet vad det är? Det kan vara något för det handlar ju om att du ska vara ledare över din häst och då får den ju respekt och förtroende för dig :)
Glömde fråga i förra inlägget, men högg din häst i luften hos förra ägaren också? Vet du något mer om hennes bakgrund? Till exempel om hon har blivit illa behandlad eller ja, bara hur hon har haft det.

Sen tror jag att det skulle vara jättebra för dig att gå och prata med någon om allt annat som får dig att må dåligt. Har själv mått dåligt sen jag gick i åttan och jag har tyvärr aldrig tagit tag i det, vilket jag ångrar! Det är bättre att ta tag i saker så tidigt som möjligt för man kommer ju att må bättre efteråt och bli lyckligare. Annars är det nog lätt att det blir för mycket med allt som man har i din ålder (skola med läxor och prov, att hitta sig själv, alla utseendeideal och sen en häst på det). Jag vet för jag har själv varit där. Jag vill absolut inte att du, eller någon annan människa, ska behöva må dåligt i depressioner för det är tufft och många människor runt omkring en som själv aldrig varit i en sådan situation förstår inte hur jobbigt det är. Men en kurator/psykolog gör det och de kan hjälpa en att tänka på ett annat sätt. Jag hoppas verkligen att allt kommer lösa sig för dig och din häst. Ge aldrig upp för alla förtjänar att må bra! :)

Skickar en liten kram till TS och hoppas att hon och hästen fortfarande mår lite bättre och att det känns som om det är på väg åt rätt håll?

*kram*

Det går allt bättre för mig och Räkan nu, ;) . Longerar henne när jag inte rider, Så hon for motion varenda dag, Hennes huggande har slutat, Hon lyssnade till 110% Härom dagen när jag longerade, OCH Hon har gnäggat också, Aldrig hört henne gnägga, Det värmde mitt hjärta, Rejält. ;3 Hon hugger inte när man spänner sadelgjorden heller, Utan bara när man trycker över ryggen eller borstar där hon hade kotan fel, Men det är helt borta nu!. Ska tvinga med en kompis med hennes häst och rida ut, För .. Gick en liten bit med Räkan och Kompisen med hennes häst och Räkan var KOLugn, Fast det blåste nå inni helsikte, Så var hon Jättelugn . :3 Så .. Ja ^^'

Smurfmodesty: Ska ta hjälp av Medryttaren ;) Hon rider Varje Tisdag Nu .. ^^

Love_Maya: Nej, Hon hugger inte när man sadlar eller spänner sadelgjorden, Bara när man Råkar borta på en fläck. Longerar henne nu Varje dag, När jag inte rider... Mamma har köpt Rockard nu som vi renoverar som vi ska börja köra henne med Senare . :) Har även börjat Tömköra lite efter jag longerat (Typ tömkör, ) . ^^'. Har även börjat gå hos en Kurator, Ska eventuellt få 'Lyckopiller' Men tror nog inte det. (Ogillar medicin .. Tar inte ens medicin för smärta ibland).. Mår för varje dag bättre och bättre.. ^^

schelin_j: Det går mycket bättre för mig och Räkan nu! ;) Ska börja Rida ut mer, med en kompis som KAN Alla vägarna, ;P Och hennes häst som är en Segprop!. ;3.

Senast ändrad:

Vad härligt att det går bättre för dig och din häst!
Och vad skönt att du fått hjälp av kurator!
Jag tycker absolut du ska testa medicinen om de tycker du ska ha den. Tänk vad toppen om du kunde må ännu bättre!
Har du en infektion och är sjuk så tar du ju medicin mot det om det behövs, antibiotika tex. Det är samma med den här medicinen. Om du är sjuk så tar du medicin för att bli bra och må bättre. :)

Lycka till med allt och keep up the good work!:laugh:

Tack ;) Tycker inte om 'Lyckopiller' , men tror nog inte jag kommer få det då jag nog mest behöver prata ut, Pga allt som har hänt de senaste åren, Brand och död osv. ;/ Tar inte Medicin om jag är sjuk, ;P (Blir sällan sjuk) ;P
Tacksii ! ^^

Jag har inte mycket klokare råd än vad som redan givits, men jag vill skicka en stor varm kram till dig.

Igår (12/4) Gjorde jag och Räkan ett hopp framåt, Vi red ut! ;) Övervann min uterittsrädsla. Hon var underbar och helt lugnt fast det var nytt överallt!. Hon blåste dock upp sig lite när vi skrittade förbi en dörr som var vit. ;P Men känslan när vi kom hem igen kan man inte beskriva! ;3 . (Red ut med en kompis oxå .. ) ;P Så nu är det bara och kämpa mot dom andra rädslorna. :P

ÅÅh jag vill skicka en styrkekram till dig!
Har själv haft världens finaste travare och stått på privatstall vid ridskola och vet att det kan vara tufft!
Försök allt du kan att inte ryckas med i andras "man måste prestera- tänk", utan umgås med din häst, prova nya saker och ha kul ihopa!! Hästen är ju först och främst en vän.
Såsom många andra har skrivit så kan det hjälpa att flytta hästen. Min egen blev så lugn och fin när jag tog bort honom från det stimmiga privatstallet, och framför allt jag själv.
Att samspela med sin häst och känna strömmarna av kärlek mellan sig själv och djuret är det finaste av allt! OCH det läker dig inuti...:rofl:

Vill bara skriva att jag tycker du visar på en härlig kämparanda som har tagit dig igenom motgångarna. Bra kämpat!
Du verkar vara så lugn och sansad, och trots att du inte alltid har mått så bra själv så har du vartefter tagit ett steg i taget framåt med din häst. Du har lyckats, där andra skulle ha gett upp.

Fortsätt som du gör, så kommer vägen att rätas ut.

/V

Just nu går det Faktiskt bara framåt för mig och Räkan. ;) Longerar inte så mycket, men vi är ute och kör mycket med henne och jag rider även lite. :) haft en sadelexpert som 'slängde' bort hennes gamla sadel för den inte passade ett dugg. Så hon är även lugnare med ny sadel som passar och litar allt mer på henne. Tack för er stöttning, Det har hjälpt gudomligt mycket faktiskt. Hon är även mycket mycket lugnare att ta in från hagen, Har nästan aldrig grimskaft på henne när jag tar in henne , Utan hon går bredvid i grimma bara. ;) kan bara säga en sak, Hon har förändrats nå gudomligt. ;p Tack alla ;) / Ida

Hej - vill bara skicka positiv energi! Så roligt att läsa om hur det går bättre och bättre för er! :)

Skönt med en sadel som passar! Om den gamla låg dåligt, utgjorde det säkert en stor del till hennes beteende. Kämpa på!

Har läst hela tråden nu ikväll, vilken härlig tjej du är som kämpar med din häst och har lyckats trots många motgångar. Har själv ingen erfarenhet av stora travare, för stora och nerviga för mig. Men har min lilla islandashäst fd turhäst, har delat stall med islandstävlingsryttare och det var inget vidare för mig med min lilla isis utan fina gångarter, har även stått i stall med storhästar och åter en fd turhäst som inte går att tävla. Tror alla fördomar är lika som vi råkat ut för men det gäller att försöka hitta styrkan man kan finna hos den häst man älskar och göra det bästa av tillvaron, och det verkar du ha gjort ganska snabbt, för mig tog det många år och jag kanske inte är riktigt där ännu.

Ursäkta att jag svamlade ut lite, lycka till du verkar vara på rätt väg :)

Vad roligt att höra att du jobbat så bra! För det måste du gjort om det går bättre!
Kul att du och häst verkar må bättre och hittat varann!
Lycka till i fortsättningen!

:laugh: Har läst hela tråden idag, och tycker att du gjort ett fantastiskt jobb och är så glad för din och Räkans skull! Inte många orkar kämpa med en "besvärlig" häst, de brukar säljas vidare.. :( Men du har klarat det, dessutom samtidigt med en depression!! Det är riktigt bra, all heder till dig, och denna tråd är ett bevis för att buke faktiskt kan hjälpa, att det finns hyggligt folk och inte bara såna som trycker ner andra! (Många trådar är lite så...)

Ha det fortsatt bra! Kram! :laugh:

Vet också vilket stall du menar *fd Gävlebo*, kanske din häst helt enkelt inte trivs i ett så stort stall. Kanske något mindre och lugnare skulle funka bättre, alla hästar trivs inte på ridskola. En del blir otroligt stressade av det.
En så fördomsfull tränare som du har nu gör mer skada än nytta också, hör dig för lite vilka som finns i närheten och vad dem tar. Alla är inte dyra :)

Travare är oftast väldigt trevliga hästar, men understimulerade blir de jobbiga.
Bra att du har hittat en medryttare som kan rida hästen ibland. Låt honom/henne rasa av hästen så den får ur sig överenergin, så blir det lättare för dig.
Får man en travare att använda all sin energi och arbetsvilja till det man vill så har man en häst som är väldigt rolig att jobba med. Kanske finns det någon här på buke som kan hjälpa dig? Finns många här med travare som är jätteduktiga.

Det tar tid att skola en travare, och det är mycket jobb.
Men det är värt det. Det är så otroligt trevliga hästar.
Kan du tömköra kan ju det vara en ide, hästen får jobba medan du är trygg på marken. Löshoppning kan vara bra ibland också, de flesta hästar tycker det är väldigt roligt.

Stallfjortis var ett bra ord :rofl:

Såg att det börjar gå bättre nu för er :)
Toppen att ni har lugnt sällskap på uteritterna, det kan göra mycket :)

Liknande trådar

Z
Hästmänniskan Vet inte riktigt vart jag ska börja. Behöver hjälp. Jag och familj flyttade till ny ort för 3 år sedan. Allt var frid och fröjd, vi...
Svar
7
· Visningar
2 656

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka