Rädd att föda

Sv: Rädd att föda

välja en plats nära ett BB där det sällan eller aldrig blir fullbelagt.
BB i Kalmar är ett sånt ställe

Stämmer inte riktigt;). När jag fick Saga den 9 januari iår så var alla förlossningssalar upptagna. Tjejen som fick en dotter 2 barn efter Saga föddes fick den sista sängplatsen på BB. Så just då var det faktist fullt:D. (vet dock inte om de har någon "reserv" när det blir fullt i den vanliga sängarna).

Senast ändrad:

Pja, för några somrar sedan när det var som mest kaotiskt på förlossningsavdelningarna i Stockholmstrakten, så rekommenderade de mammorna att åka bort på semester när det var dags och då välja en plats nära ett BB där det sällan eller aldrig blir fullbelagt.
BB i Kalmar är ett sånt ställe - välkomna hit på semester! Öland funkar även på våren... :idea:

Jag minns det där, undrar om det inte var så för ca tre år sedan när jag fick sonen. Stockholmsmammorna "invaderade" Skåne med, Helsingborgs BB var ett som fick ta emot en hel del utsocknes pga kaoset i Stockholm.

Som jag uppfattade det som stod i tidningen hade de först åkt till hbg där de sa att det var fullt så de fick åka till halmstad. Och väl i halmstad hade de också fullt så de fick återvända till helsingborg igen. Men de kunde inte tas emot där så de fick åka till kristianstad.

Om det verkligen är så här så vill jag absolut inte ha barn! Tänk fara fram och tillbaka bara för att sjukhusen är fulla :crazy:

Önskar att de kunde öppna Ängelholms BB igen. Hade varit mycket bättre för alla och för miljöns skull (;)) hade man inte släppt ut så mycket avgaser.

Ungefär så ja, fast inte under samma dag. De lyckades tydligen skjuta upp förlossningen till att börja med, men sen när det väl blev dags (tvillingarna föddes x veckor för tidigt) så slutade alltsammans i Kristianstad och föräldrarna visste inte in i det sista var de skulle hamna. Kul. Inte.

Ring innan och avgör då? Fråga hur fullt det är? :idea:
Låter helt galet att man ska skickas fram och tillbaka med ambulans, vilken jäkla kostnad det ska vara.....

Jag får nog förtydliga lite, ifall någon har missat en del av det jag skrev inledningsvis. Det här trasslet berör (än så länge) enbart prematurer, dvs för tidigt födda bebisar som behöver extra vård. "Normala" förlossningar utan komplikationer blir alltså inte skickade hit och dit i dagsläget.

Min oro beror på att jag är sjukskriven för hotande förtidsbörd sedan drygt två månader tillbaka och har riskerat att föda för tidigt pga lättretade och kraftiga sammandragningar. Nu har tack och lov inget hänt och jag har (imorgon) gått 35 fulla veckor och för varje dag som går utan att något inträffar blir jag mindre och mindre orolig för att behöva föda för tidigt och bli skickad hit och dit.

Det "enda" som har hänt under den här tiden är att jag åkt in på kontroller på förlossningen ganska många gånger pga de kraftiga förvärkarna och även fått medicinera med magnesium och bricanyl i ganska höga doser för att lugna ner livmodern. När jag skriver att inget har hänt så menar jag att trots allt besvär med förtida värkarbete, så har det inte blivit någon prematur bebis *peppar peppar*. Och det är jag väldigt glad för. Trots allt är det ju bäst om de ligger kvar och växer inuti magen så nära 40 v som möjligt.

Oron som kvarstår är att OM något skulle inträffa inom de närmsta 2-3 veckorna, så att bebisen räknas som prematur, så känns allt så otryggt. Jag hade ingen jättebra upplevelse förra förlossningen, vissa delar var rent av traumatiserande och som grädde på moset förlorade jag ganska mycket blod utan att de kan förklara varför i efterhand. Det är sagt att jag har en ökad risk att samma ska hända igen, vilket såklart skrämmer mig. Att då dessutom behöva åka hit och dit och kanske riskera liv och lem känns inte roligt.

Stämmer inte riktigt;). När jag fick Saga den 9 januari iår så var alla förlossningssalar upptagna. Tjejen som fick en dotter 2 barn efter Saga föddes fick den sista sängplatsen på BB. Så just då var det faktist fullt:D. (vet dock inte om de har någon "reserv" när det blir fullt i den vanliga sängarna).
Det finns reservplatser... Jag kollade upp allt sånt noggrant inför mitt första barn. :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 827
Senast: Milosari
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 895
Senast: Enya
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka