råd inför hältutredning

Guldaskig

Trådstartare
För 1,5 vecka sedan red jag min häst i ridhuset och fick en känsla av att hon inte gick helt rent så jag kände efter lite extra men insåg ganska snabbt att jag hade inbillat mig. Red på som vanligt och var i torsdags ute på en tur med mycket trav och galopp. Stundvis var underlaget hårt och ojämnt men inget farligt så vi rullade på. Dagen efter var hon halt.

Hon måste ju alltså varit oren den där dagen för 1,5 vecka sedan när jag kände något och torsdagens uteritt "framkallade" hältan. Efter longering igår konstaterades halta höger fram. Däremot är hon inte varm eller tjock, inga sår eller något annat. Min förhoppning är att hon bara vrickar sig men jag tycker att hon borde vara varm och svullen i så fall.

Ska boka tid för klinikbesök men behöver lite råd. Min kompis sa att hältan nog satt högre upp och jag funderar på vad man gör åt detta, beroende på vad det är såklart. Röntgen? UL? Samma kompis sa även att hästen (14 år i år) kanske inte håller för ridning , därav oron och trådstarten.

Sv: råd inför hältutredning

Vad som ska göras i utredningen bestämmer veterinären, utifrån den undersökning som görs. Ett tips är att hitta en bra klinik från början, att bli hemskickad med Butta och "vila tre veckor" utan djupare utredning tycker jag är helt värdelöst. Slöseri med tid och pengar.

Jag tycker absolut inte det låter som vrickning eller liknande, snarare någon ledinflammation. Vilket det statistiskt sett är störst risk för.

I det här läget kan man inte veta resultatet, dvs om hästen håller eller ej. Det kan vara precis vad som helst. Boka tiden, utred och diskutera med vet.

Jag vet såklart hur en hältutredning går till och att det är veterinären som ställer diagnos och bestämmer behandling. Tänkte mer om det fanns någon diagnos som var vanligare eller om ni hade några råd om det nu skulle vara t.ex. en ledinflammation.

Min medryttarhäst var hos veterinär förra veckan med lite liknande historia, fast hon var först varm i hoven så vi trodde hon skulle få hovböld. Sen fick hon ett broddsår på andra benet och sen blev hon lite svullen på insidan av knät på det benet vi trodde hon skulle få hovböld på. Men ingen hälta först, men det kom ingen böld heller. Sen kom däremot hälta...

Efter böjprov och longering fick hästen bedövning i ena bakknät och ena frambenskotleden och fick då fram hälta på de andra två benen = hästen var halt på alla fyra... Så kotledsinflammation på frambenen och knäledsinflammation på bakbenen. Så nu är hon sprutad på alla benen och återbesök om 2 och 1/2 vecka. Fram tills dess är det sjukhage och skrittpromenader. Veterinären var inte orolig för hästens framtid utan sa typ att shit happens. Det har med största sannolikhet börjat i ena bakbenet och resten är kompensationshältor eller vad man kallar det.

Att din häst inte skulle hålla som ridhäst bara för att den är halt är överdrivet i mina ögon. Enligt veterinären ovan blir hästar halta, det är liksom inget konstigt. Vi rider trots allt på de vilket de inte är gjorda för från början.

Antagligen har det varit en begynnande inflammation i antingen hovled eller kotled vilket har gjort att den inte blossat ut förren hästen ansträngdes mera. Självklart kan hästen ha vrickat sig också och pga det fått en lättare inflammation pga det men eftersom att du kände av det veckor innan så tror jag mera på att det är något som har legat där och inte märkts av förren lite hårdare ridning. Min erfarenhet är att tänker man på det oavsett om det är tydligt eller inte så är det någonting, det är sällan inbillning.

Har hästen varit helt fräsch innan och du snappar upp symptomen i tid så tror jag inte det är stor risk att hästen inte kommer hålla för ridning. Du kanske dock bör se över din ridning lite och se vad det är i den som eventuellt kan slita, om det är formen eller för enformig ridning osv. Eventuellt kanske hästen behöver en mera noggran eftervård efter ett hårdare ridpass med kylning osv.

Boka en tid på klinik. Du får svar på alla frågor du har. Hälta är något av det vanligaste på häst och dom flesta vad jag vet blir friska men självklart beror det på varför den är halt. Fraktur? Inte troligt i detta fall. Ledinflammation m.m.

Tack för ditt svar! Vore hemskt om hon inte höll för ridning men jag kan hålla med om att det kanske var lite överdrivet sagt, det bidrar ju dock till att man blir mer orolig.

Grazing: Det jag kände för 1,5 vecka sedan var att hon nickade till i två steg och sen var det borta varför jag tänkte att hon kanske trampade snett eller trampade på något. Jag rider väldigt varierat men kan nog vara värt att tänka på det med kylning eller liknande.

Lagren: Som jag skrev ska jag boka tid på klinik men de har inte öppet på helgen så jag får vänta till imorgon.

Det är ju inte helt omöjligt att hon vrickade sig lite lätt när du red i ridhuset. Inte tillräckligt för att ge en direkt hälta men tillräckligt för att ge problem vid hårdare ridning på hårt underlag.

Hon kan också ha gått med något väldigt länge utan att det märkts förrän nu.

Och så kan det vara allt där i mellan de två sakerna.

Finns ju tyvärr inte så mycket annat än att vänta och se vad veterinären hittar (om det nu finns något att hitta)

Jag blev nog mest orolig när min kompis uttryckte sig som hon gjorde, får hoppas vet. hittar något som går att behandla helt enkelt.

Jag skulle inte vara allt för orolig om jag var du. Jag håller med övriga i tråden.

Min häst är 26 i år och förra året så kändes han inte helt hundra alla gånger så när jag åkte till tandläkaren i april så bad jag om en lättare hältundersökning utan böjprov just in case. Vet tyckte han rörde sig som vilken normal 25-åring som helst så jag fortsatte rida. I augusti så var han halt på riktigt hö fram när jag skulle träna för tränare, tänkte att han vrickat sig så han fick ett par veckors vila. När han inte verkade bli bättre så tog jag ut distriktet som böjde, halt på tre ben. :eek: Blodprov togs och han visade sig ha borrelia. Han fick antiinflammatoriskt och penicillin och jag kunde börja rida nästan på en gång igen efter¨att behandlingen var över. Efteråt så har han varit så himla fin igen så jag misstänker att han antagligen gått större delen av förra året med detta. :cautious:
¨
Så jag skulle om det skulle visa sig vara fler leder propsa på ett blodprov! En del veterinärer tror inte att hästar kan få Borrelia, men jag vet flera som blivit bra efter antibiotikabehandling, bla min häst två gånger med 15 års mellanrum.

Summasumarum: Är hästen bara 14 och inte har någon historia av hältor så skulle jag inte vara speciellt orolig över att den inte skulle vara ridbar igen efter behandling.

Jag tycker inte att du ska lyssna så mycket på din domedagsprofet till kompis... (inte mycket till kompis förresten som kommer med sådana uttalanden)

Att påstå att en häst som bara är 14 år inte håller för ridning bara för att den blivit halt är ju inte riktigt klokt. Förutsatt att det inte finns en annan historia bakom som vi inte känner till.

Jag frågade en mycket rutinerad hästveterinär om de kan se om en hälta sitter "högt eller lågt" och fått beskedet att det är nästan omöjligt eftersom hästen kompenserar om den har ont någonstans genom att ändra rörelsemönstret i en stor del av kroppen. Så om någon på stallbacken utan vidare undersökning uttalar sig om var en hälta sitter brukar jag inte lyssna så noga ;).

Lycka till!

Ska ha det i åtanke, tack för tipset! Hästen var halt på samma sätt för ganska exakt ett år sedan fast på vänster fram. Hon hade då 0,5-1 grads hälta på v.f och ingenting på de andra benen så skulle nog säga att hon hållt sig ganska hältfri vad jag vet om. Den hältan blev bra efter vila men då var hon synligt svullen och varm om jag inte minns fel.

Tack för ditt inlägg. Hoppas du har rätt :)

Hästen är väldigt pigg och fräsch i övrigt så nu när första paniktankarna lagt sig känns det lite bättre. Men klinikbesök blir det oavsett vilket känns skönt.

Har du tid och tålamod med en grundlig rehabilitering blir den bra igen, 14 år är inte så mycket på en i övrigt frisk häst.
De allra flesta skador rehabiliteras framgångsrikt om man är villig att ge det rejält med tid och inte ''stressar fram'' full ridbarhet eller tävlingsform igen.

Min häst är 16 och var halt på alla fyra i somras. Han var öm pga fångkänning fram och kotledsinflammation båda bak. Veterinären var inte orolig över hans framtid som ridhäst så länge man red med lite åtanke om underlag och inte slita på böjt spår för mycket. Kotledsinflammationer är jätte vanligt.
En gissa också på att hältan satt högre upp (knäna) på min häst men de satt långt ner, i kotleden :)

Han var bra efter en månads vila med skrittpromenader för hand, metacam, butta och sprutade leder. Tog det lugnt vid igångsättning och skrittade bara på hårt underlag, red inte på böjt spår för än 4 månader efter och han rids nu normalt (för mig, jag tävlar inte och rider nästan bara ut) :)

En häst i stallet var blockhalt (nästan, haltade rejält iaf) en kväll och dagen efter (gick i hagen som vanligt, Box på natten) var han snabbt bättre. Efter en vecka vila reda han på normalt igen utan hälta alls. :) antagligen en vrickning i hagen men han var inte svullen eller varm.

Om du inte redan gör det så är det klokt att skriva en hästdagbok.
Jag har Stallboken som jag skriver i varje dag, där skriver jag kort vad jag gjort på ridturen om något gick väldigt bra eller om något verkade lite skumt men för lite för att kunna "ta på" för tillfället osv.

Det är ganska ofta folk som reagerar över "ingenting" precis som du gjorde i ridhuset som man sen glömmer bort, eller inte minns detaljer.
Har man det då uppskrivet är det enkelt att gå tillbaka och kartlägga om det varit något otydligt diffust krångel.
När man läser det och får en uppfattning om hur ofta, när, var, hur osv brukar det kunna vara lättare att hitta samband.
Skriver såklart även om hästen är dålig och hur det ser ut dag för dag eftersom det är lätt att glömma hälften när det gått en tid.

I övrigt skulle jag inte vara orolig för att hästen inte skulle hålla för ridning.
Jag brukar jämföra med oss människor, det är ju ingen som reagerar på att vi vrickat oss, fått en inflammation någonstans, fått en smäll som gör att vi har lite ont ett par veckor och därmed lite svårt att röra oss för tillfället.
Men nästan allt läker ju ihop och blir bra igen, ibland behövs bara lite vila, ibland kontrollerad rörelse och vissa gånger behöver vi uppsöka läkare för lite medicin för att få ordning på kroppen igen.
Andra djur fungerar ju likadant, jag tycker det vore väldigt konstigt om djur aldrig hade någon skavank?

Liknande trådar

Hästvård Min häst är halt och vet inte vad det kan vara, hur jag ska gå tillväga eller vad det kan bero på! Hon är en ädel maxad d-ponny på 8år...
Svar
10
· Visningar
2 915
Senast: Sirap
·
Ekonomi & Juridik Min kompis har ägt sin häst i 7 år. En hopphäst, halvblod. Hon tröttnade på ridningen och lånade ut henne på foder till en yngre tjej...
2
Svar
21
· Visningar
5 099
Senast: Lobelia
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 421
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Nu behöver jag lite råd, eller kanske bara lite kloka ord. :( Jag har nämligen drabbats av ren och skär hypokondri - när det gäller...
Svar
16
· Visningar
1 980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka