Råd i fråga kring sadel !

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sazza
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 004
S

sazza

Har en liten fråga som jag skulle vilja ha lite råd och tips kring.

Vi har en d-ponny vi letar sadel till, men allt vi har lagt på henne släpper i ryggen mer eller mindre under ridning, hon behöver utrymme vid manken men samtidigt inte sadlar som är för vida i övrigt.

De senaste vi provade var en Globus Crinkel bom 34, den ligger i balans när vi paddad upp den fram (padd som fyller ut vid manken)- provad av sadelutprovare, den låg stilla under de första passen och glappade inte, men nu har ryttaren kommit mer till ridning och hästen "släppt" ryggen ännu mer, fått mer gång och då har sadeln börjat släppa bak.

Hur tänker ni? skulle ni padda upp den med tex. fårskinspadd för att stabilisera sadeln ?

En bomvidd mindre i globusen har vi tillsammans med sadelprovaren konstaterat att den inte ger tillräcklig med utrymme vid manken.

Kom med råd, hur kan man lösa detta !!
//Sazza

Sv: Råd i fråga kring sadel !

behöver ni padda upp fram och sadeln släpper bak så är sadeln helt fel bomform för hästen, testa en rakare bom och se hur den ligger.
vet inte hur globus sadlarna är men det låter som om hästen blir rakare i ryggen när den rids= hästen behöver en rakare bom.

paddar man upp fram blir det mer tryck bak och tvärt om, endast en för vid sadel som ligger bra annars är ok att padda upp med fårskinns padd. kilpaddar förvärrar det bara och är en väldigt kortsiktig lösning.

Sv: Råd i fråga kring sadel !

Låter som helt fel sadel. Släpper den bak är bommen för böjd.
Förstår inte riktigt, menar du verkligen att sadelprovaren paddar upp sadeln fram och sen säger att det är bra? Eller missuppfattade jag. Är det så ska ni byta till någon som är mer seriös. Det låter inte klokt i mina öron.:eek:
En sadel kan se ut att passa även om den är för böjd men lägg den löst på hästen och tryck i fram så ska den inte lätta särskillt mycket bak. Gör den det är den för rund. Det går inte att justera med stoppning utan blir likadant när sadeln satt sig.
Ta ut en sadelmakare som kan både prova ut men också justera sadeln så att den verkligen passar. Se också till att han/hon har raka sadlar med sig. Skulle kunna rekommendera Trainers Proffessional som är rak ligger bra på de flesta hästar och har utbytbart koppjärn.

Liknande trådar

R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 220
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 279
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 366

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka