Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Imho är det sällan vettigt att köpa en ny bil privat överhuvudtaget, oavsett finansieringsform. Värdeminskningen de första åren ger en milkostnad som är brutal.Är det vettigt att köpa en ny bil att ha lån på?
Allt är såklart relativt men hus kommer jag aldrig köpa, har inga lån nu och en bra inkomst. Spenderar väldigt mycket tid i bilen....
Imho är det sällan vettigt att köpa en ny bil privat överhuvudtaget, oavsett finansieringsform. Värdeminskningen de första åren ger en milkostnad som är brutal.
Med det sagt så är "brutal" förstås relativt - det handlar väl mest om att ha en tillräckligt förlåtande privatekonomi.
Är det en förhållandevis billig bilmodell, eller siktar du på ett förhållandevis långt lån? Jag har betalat 2500/mån för en begagnad bil i 5 år, längre avbetalning än så kändes inte sunt. Då köpte jag ändå bilen för drygt halva nypriset.Ja det är sånt jag tänker på. 2500kr i månaden blir det bara på lånet
Har du inga andra lån och spenderar mycket tid i bilen så kör på! Så länge du har utrymme i din budget.Är det vettigt att köpa en ny bil att ha lån på?
Allt är såklart relativt men hus kommer jag aldrig köpa, har inga lån nu och en bra inkomst. Spenderar väldigt mycket tid i bilen....
Är det en förhållandevis billig bilmodell, eller siktar du på ett förhållandevis långt lån? Jag har betalat 2500/mån för en begagnad bil i 5 år, längre avbetalning än så kändes inte sunt. Då köpte jag ändå bilen för drygt halva nypriset.
Har du inga andra lån och spenderar mycket tid i bilen så kör på! Så länge du har utrymme i din budget.
Det är vettigare att köpa en bil som är ca 3 år gammal, då har största värdeminskningen redan varit.Långt lån i detta fall, 12år
Ja vi får se kommer få ner andra kostnader på ca 4000kr i månaden så därför jag funderar på en bil.
Jag skulle nog ha lån på en bil i max 5 år personligen.Långt lån i detta fall, 12år
Ja vi får se kommer få ner andra kostnader på ca 4000kr i månaden så därför jag funderar på en bil.
Hmm... då blir min syn på ursprungsfrågan att nej, det känns inte alldeles vettigt. Tolv år är lång tid för ett billån som jag ser det, mycket kan hända på den tiden. Själv hade jag nog skiftat fokus mot antingen en 2-3 år gammal bil eller mot billigare märke/modell.Långt lån i detta fall, 12år
Hmm... då blir min syn på ursprungsfrågan att nej, det känns inte alldeles vettigt. Tolv år är lång tid för ett billån som jag ser det, mycket kan hända på den tiden. Själv hade jag nog skiftat fokus mot antingen en 2-3 år gammal bil eller mot billigare märke/modell.
Om du ändå vill köpa ny bil i den prisklassen så föreslår jag att titta på hur värdeminskningen (med avseende på både kalendertid/årsmodell och på körsträcka) förhåller sig till avbetalningstakten. Det är ju trist att så småningom stå med lån på mer pengar än bilen är värd, så att säga.
Då blir det ju genom att begränsa körsträckan tänker jag. Ju längre avbetalning, desto mindre kan man köra per år om man vill att det i varje stund skall finnas lika mycket värde kvar i bilen som den är belånad för.Ja det är där jag inte vill hamna, med mer i lån än värdet av bilen.
De senaste tio-femton åren tycker jag att pris och kvalitet (i traditionell mening) inte alltid korrelerar fullt ut, då tänker jag till exempel på Hyundai och Kia. Inte alltid de mest upphetsande bilarna, men långa garantier och jämförelsevis hög kvalitet till jämförelsevis låga priser. Nuförtiden tänker jag att pris oftare korrelerar med funktionalitet och utrustningsnivå (och med branding) än med kvalitet.
Då blir det ju genom att begränsa körsträckan tänker jag. Ju längre avbetalning, desto mindre kan man köra per år om man vill att det i varje stund skall finnas lika mycket värde kvar i bilen som den är belånad för.
Som jag ser det finns det inget bra sätt att äga eller finansiera bil, om man kör mycket. Man blir skinnflådd oavsett, det är bara att välja hur...
Är det en förhållandevis billig bilmodell, eller siktar du på ett förhållandevis långt lån? Jag har betalat 2500/mån för en begagnad bil i 5 år, längre avbetalning än så kändes inte sunt. Då köpte jag ändå bilen för drygt halva nypriset.
Jag byter förvisso inte bil så väldigt ofta. Jag har haft förmånen att ha bra bilar med lite fel och turen att inte krocka. Men för mig låter det inte sunt med ett billån på 12 år. Risken finns att du behöver byta bil pga krock eller fel och att försäkringsersättningen/försäljningslikviden inte kommer motsvara vad som finns kvar i lån. Det är inte roligt att stå kvar med lån på bil som inte finns kvar. Jag tycker 5 år är max på billån.Är det vettigt att köpa en ny bil att ha lån på?
Kolla på hur det är att leasa en bil istället?
Kan bli ungefär samma kostnad men beror på hur mycket man kör också.