Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

maria_b

Trådstartare
Jag har ett sto som jag betäckte på inrådan av veterinär när hon var 5år, pga att hon skulle vila ett år från ridning efter en operation. Därefter var tanken att sätta igång henne. Tyvärr så gick första fölningen inget vidare och bortsett från att fölet dog så drog stoet på sig förlossningskador i form av en nervskada som gjorde att en muskel i bakdelen förtvinades. Hon fick då balanssvårigheter och blev lite ojämn i steget. Det påverkade henne inte när hon "bara givk i hagen" men däremot så pallade hon inte att bli riden ordentligt. Vi beätäckte efter avslutad behandling om henne och jag köpte mig istället en ny tävlingshäst. Hon fick förra året ett fint föl efter Corlensky som fick 47 poäng på mönstringen. Sedan lånade vi ut stoet till hennes uppfödare som i år fick ett fint föl efter Cartier som dock ej är visat då stoet har stått på station fram tills strax innan mönstringen. Nu i dagarna så ska vi göra en sista koll för att se om hon blivit dräktig, det krånglade med första hingsten vi valde.

Nu till saken, pratade med uppfödarna till mitt sto häromdagen och de sa att hon har blivit så fin i bakdelen där muskelskadan var nu. Redan när jag lämnade henne förra säsongen så hade hon blivit mkt bättre på de här åren, men nu så syns tydligen inget alls i rörelserna. De frågade om jag inte skulle pröva att sätta igång henne istället.

Nu till mitt dilemma. Stoet har ju fått en riktigt avelsmärrkropp, mkt buk och lite hängig i rygglinjen. Ska jag sätta igång henne så vill jag ju satsa. Stoet erhöll diplom som 3åring och gick kanon på tävlingsbanorna som 4åring, hon var riktigt lovande. Hon är nu 9 år och ska jag rida henne så vill jag kunna satsa på henne precis som min andra tävlingshäst. Hur stor är chansen att hon får en så smidig kropp igen att hon kan göra sig rättvisa ute på tävlingsbanorna? Eftersom hon verkar lämna fina föl vill jag gärna fortsätta att ta föl på henne, men o andra sidan har jag inte möjlighet att göra det varje år, utan kommer då nog göra som nu att låna ut henne varanna säsong. Ett alternativ är ju, oavsett om hon är dräktig eller ej, låta någon annan hobbyrida henne undertiden hon är dräktig så hon får röra lite på sig, problemet är bara att hon inte är nån häst som jag släpper ut ´vem som helst i skogen på, men i ridhuset är hon däremot jättesnäll.

Hur skulle ni göra om ni hade ett fint sto men med avelsmärrkropp? Försöka få i form och tävla eller fortsätta att ta fina föl på istället? Sen finns det ju aldrig några garantier för att hon kommer hålla i tävlingsskick ändå med tanke på bakgrunden. Hon ska som sagt kollas i dagarna men är hon inte dräktig så får jag ändå inte hem henne förrän i december så det blir då svårt att sätta igång henne under hösten för att utvärdera inför nästa avelssäsong om det blir avelsbox eller tävling som gäller nästa år.

Funderingar mottages tacksamt!
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Jag hade fortsatt avla eftersom hon nu är så gammal som 9 år, hon är förmodligen bättre i avelsboxen än på tävlingsbanan...

Tar ju ett par år innan hon är i kapp så att säga:D och beroende på din målsättning med tävlandet och klasserna du har tänkt att hon skall gå så upplever jag prognosen som bättre i avel med tanke på tidsperspektivet och tiden det tar att grundträna henne och sedan få igång henne...

sen ser jag inget problem med att utseende mässigt få igång kroppen ochatt hon kommer att dra upp "Fölmagen", men kommer hon att hålla för tävling? Med tanke på att hon aldrig är grundtränad som ung?

Men vad är din ambition klass mässigt sett, om du vill meritera henne via tävlingsbanorna?

Är det lätt/msv klass hade jag fortsatt att avla direkt utan att ödsla tid/energi/förhoppning med tanke på ålder/utb.ståndpumkt och skador på henne...
 
Senast ändrad:
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Jag hade faktiskt tävlat henne igen! Om ingenting annat för att få lite meriter på henne för att sedan sätta henne i avelsboxen igen.

Det tar inte speciellt lång tid att få igång henne till att kunna tävlas igen. Upp i kondition och bygga muskler tar ju sin tid, men inte mer än någon annan otränad häst. Magen kommer att försvinna med ridning och mer muskler i ryggen.

Jag hade satsat på att tävla henne igen. Hon är 9 år gammal, inte 19 år gammal. Du har flera fina tävlingsår kvar på henne!
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Kroppen fixar till sig med träning...
Ser inget hinder i hennes ålder att hon inte skulle kunna komma tillbaka till tävling.
Jag har själv tagit 2 föl på mitt sto som 7 o 8åring o hon är i år iväglämnad för meritering som 9 åring. Hon beräknas starta i början av nästa år. Tanken är att hon ska tävla i några år o sedan komma tillbaka till avelsboxen om dessa avkommor blir vad vi hoppats på. Kanske som 16åring ...
Allt beror ju på hur högt man siktar i sitt tävlande.
Lycka till!
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Såg inte ditt innan jag postade...men tanken var densamma. ;)
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Allt beror ju på hur högt man siktar i sitt tävlande.

Håller med ! Men jag anser att siktar man bara på ex. lätt/msv. Då tycker jag att hon ska vara kvar i avelsboxen där hon uppenbarligen visat sig lämna bra. Hon har sitt Diplom från 3-års testet, vad har hon mer att bevisa?

Ja, innan hon ev skulle gå S-Klass då har åren gått och hon är ganska gammal innan hon som gammalt meriterat sto kan gå tillbaka in i avelsboxen och kanske lämna ett par avkommor till..
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Svarar er alla även om det var lite delade meningar..

Det kanske ändå är värt att ge henne en chans då, funkar det inte så funkar det inte och då är det ju bara att betäcka henne igen. Jag själv har inte förutsättningarna att ta upp henne till svår klass (om hon nu själv skulle klara det) eftersom jag har inte har tillräckliga resurser för att ta mig till den nivån, men medelsvår, helst 1.40 är tanken att jag själv ska ta mig till sen så vet man ju aldrig själv hur det går i slutändan.

Stoet var väldigt lovordad av tränare och tävlingsryttare som ung, och flera av dem sa att hon har kapacitet för svårklass (sen som sagt e det flera faktorer som spelar roll) men chansen att jag rider runt på henne på 1.60banor ser jag som mkt liten;)

Men ses det avelsmässigt som någon större merit att kanske tävla henne någonstans mellan 1.20-1.40 eller är det bättre att enbart visa upp hennes diplom och säga att hon stått i avlelsboxen sedan hon var 5 pga skada? Självklart så skulle det vara jättekul om hon kunde bli tävlingshäst igen, samtidigt som jag inte vill att hon "visar sig sämre än hon var". Påverkas hoppteknik mm av att hon stått och burit föl i blera år? Jag vill inte att det ska bli något halvdant utav det, då minns jag henne hellre som hon var. Men kan man få henne i samma trim igen så skulle det vara jättekul att få igång henne igen då hon verkligen hoppade super, det kan ju alltid vara värt att chansa och se om hon håller.
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Håller med ! Men jag anser att siktar man bara på ex. lätt/msv. Då tycker jag att hon ska vara kvar i avelsboxen där hon uppenbarligen visat sig lämna bra. Hon har sitt Diplom från 3-års testet, vad har hon mer att bevisa?

Ja, innan hon ev skulle gå S-Klass då har åren gått och hon är ganska gammal innan hon som gammalt meriterat sto kan gå tillbaka in i avelsboxen och kanske lämna ett par avkommor till..

Det är just detta som får mig att tveka. :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Det tar inte speciellt lång tid att få igång henne till att kunna tävlas igen. Upp i kondition och bygga muskler tar ju sin tid, men inte mer än någon annan otränad häst. Magen kommer att försvinna med ridning och mer muskler i ryggen.

Ja, min erfarenhet är väl samma som dig, men det tar ju åtminstone 4 månader från bete och otränad till start i 1m om man skall grundträna hästen schysst och och undvika skador. sen en häst som inte varit tränad på 5år och skall igång, skall man ju beakta att det tar ganska kort tid för hjärta och lungor att anpassa sig till träning, men leder, senor och ligament som inte varit belastade på 5 år behöver lite längre tid att anpassa sig.

Ställningstagandet av tävling kontra avelsboxen skall avgöras av målsättningen med tävling/meritering anser jag.
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Här är stoet jag pratar om.. Har tyvärr inga speciellt bra bilder på henne men lägger in lite på henne samt de två fölen hon fått.

Här är när hon joggar igång lite innan treårstest..
Lasandra3rstest.jpg

Och här är en bild från när hon var fyra som inte säger så mkt..
prisutdelningLasandra.jpg

Såhär såg stoet ut i kroppen förra hösten och det är väl ungeför så hon ser ut nu med.
flmnstring2678-07025.jpg




Här är fölungen efter Corlensky
calistrahuvudbild.jpg

flmnstring2678-07023.jpg

Calistra4mnContikki063.jpg


Och här är ungen efter Cartier ett par dagar gammal.
Cantador4dygn057mindre.jpg

Cantador4dygn052mindre.jpg




Vet inte om detta hjälper något men kanske lite lättare när ni får se hur de ser ut?
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Ser nu på översta 3års bilden att hon nästan ser ut som en hängmatta där med vilket egentligen inte var så. Men hon fick iallafall 9 på typ där.
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Voila...:d Vilka underbara bilder!

Vad är det för stam på stoet?

Vad jag menar är inte negativ kritik om att sätta igång henne, det jag är tveksam över är tiden det kommer att ta. Innan hon är uppe i 140.hoppning så tar det ju åtminstone 3 år. om hon går sönder på vägen och bara är meriterad i 120-hoppning, anser jag inte är tyngre än om hon blir kvar i avel med sitt diplom, förstår du hur jag tänker?

Kan vara bättre att hon föder fram toppen ungar för sporten som senare har framgångar och höjer ditt sto till ELIT. Det behövs nu mera bara 4 bedömda avkommor med bra resultat på 3-års test, kval.bed, Breeders el Scandinavium Open och att stoet har ett BLUP över 115 i Index för Elit.
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Nej jag förstår att det inte är negativ kritik, det är ju just de här funderingarna jag har. Och som sagt, det är inte ens nån garanti för att jag själv kommer att rida 140 även on stoet har kapacitet, det krävs ju en pilot också;) Men det är min målsättning med nuvarande tävlingshäst och det var mitt egna mål även med stoet som nu är i avel. Jag tycker det är kul med avel och skulle gärna vilja att stoet får fina avkommor, och ju fler avkommor hon får desto större är ju chansen att hon kan komma upp i ELIT. När avkommorna presterar lär ju kommande föl bli mer värda om man ska sälja dem.

Stoet är nu AB-premierad. Vad krävs av avkommorna och henne för ELIT?

Som sagt, det skulle vara jättekul att börja tävla henne igen, men inte på bekostnad av henne som avelssto.
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Glömde ju säga stammen, hon är efter Lasandos-Felix(exporterad och bytt namn men går svårklass)-Robin Z.
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Förstår precis hur du menar o tanken är helt rätt.
Jag svarade mer på om det gick att få tillbaka henne till tävlingform o tävlande o det gör det ju.
Allt beror ju också på vart ägarens största intresse ligger... i avel eller tävling.
Kanske kan hon få en fin avkomma som du kan ha till tävling istället som kan ge poäng åt stoet...
Men skulle du satsa på tävling så tror jag du märker det innan 3 år om hon kommer hålla eller ej...sådant vet man iofs inte med någon häst man väljer att satsa med. Men nu när hon har den bakgrunden så har man ju lite större risker än om hon inte haft det.
Tycker att ett diplom räcker långt på ett sto i avelsboxen...men det tjatas o tjatas om prestationer på stona i tråd efter tråd...
om det starka prestationsmödernet mm mm .

Vi postade på en gång o jag ser att du svarat på en del av mina funderingar i ditt inlägg...
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Jag gillar ju att rida och tävla och det är ju egentligen det jag har hästar för. Men sen så när vi fick rådet att betäcka stoet när hon var konvalecent så började jag intressera mig för avel och därefter så har jag blivit fast. Tycker det är jättespännande och kommer garanterat fortsätta med det även den dagen jag slutar att rida.
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Se det så här då...
Har du råd att ha 2 hästar i tävling?
En kanske på en visss nivå o en annan på en annan nivå(tänkte om du redan kommit igång med din nya tävlinshäst)...kanske tävlingar på olika platser för olika nivåer. Tar mycket tid.
Men ligger de å andra sidan på samma nivå så kan man ju åka med båda på samma tävlingar.
En annan sida är ju att ha ett avelssto i samma stall som tävlingshäst...riskerna ökar ju för smitta till avelsstoet...med risker för dräktigheten.

Tillägg:
Sen är det ju det här med att bilda familj själv också som kan komma o spöka mitt i allt ihop o då kan man passa på att ta ett föl eller kanske låna ut för fortsatt tävlande.
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Sen så kan jag ju passa på att "förklara mig" här innan frågan dyker upp då säkert någon kollar upp hennes resultat.

Hon gick treårs som var på hösten 2002. Det resultatet står inte med direkt på hennes sida i BLUPdatabasen utan finns via en länk på startsidan. På treårs fick hon iallafall 50 poäng och sedan blev hon utsedd till östergörtlands bästa treåriga sto år 2002.

Visade henne sedan på kvaliten och där gick hon inte alls bra så veterinären där gick igenom henne på plats och remiterade oss vidare till klinik direkt. Det var därefter som hon opererades och skulle vila ett år innan igångsättning. Så tråkigt nog har hon dåliga siffror från kvaliten men jag har ju trots allt papprena och diplomen från treårs samt att hon är stamboksförd och ABpremierad med 39 poäng.
 
Sv: Råd ang igångsättning eller fortsatt avel

Felix? Var det en godkänd hingst eller fattar jag det som att det är en RobinZ son som bytt namn? ( nu är jag trött...)

För att stoet skall bli Elit, krävs 4 visade avkommor, där en har minst 5 förärvnings poäng, dvs plac i Final i årgångschampionat. Två med minst 4poäng (diplom på 3-års test) samt en med minst 3 poäng, dvs klass 1 på 3-års el kval bed samt att stoet har minst 115 i BLUP index, är inte helt hundra säker men kolla på ASVH:s sida ang ston etc
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 230
Senast: Masse
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 700
Senast: _Taggis_
·
Gnägg Hejsan svejsan 🤩 Återigen så har jag som vanligt svårt att bestämma mig om hur jag ska göra. Fick ju i maj ett väldigt fint hingstföl...
Svar
15
· Visningar
1 436
Senast: Murray
·
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 327
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Parfym
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp