Racerskon, vad tycker ni nu?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Konie
  • Startdatum Startdatum
K

Konie

För ett år sedan var det lite snack om Racer skon här. En del gillade den och en del inte....Nu har den ju funnits ett tag på marknaden så vad tycker ni nu? Själva slår vi på dom i kväll för första gången på Unga Fröken.....

Sv: Racerskon, vad tycker ni nu?

Jag har ju använt dem en hel del.
Den marknadsförs ju som ett barfota alternativ och det tycker jag att man kan hålla med om. Den ger fäste och ändå bra glid. Många sågar skon eftersom de slits ner ganska snabbt men det är delvis poängen med skon också hur konstigt det än kan verka. Det är ju glidet man helst vill åt med barfota körning.
Jag har gjort så att jag bytt söm med 2 veckors intervaller, då behåller man ju falsen längre.

De av mina hästar som haft problemhovar har blivit betydligt bättre. Skon flexar ju med hoven och därmed minskar de stötar som uppkommer vid ev felaktiga benställningar eller ojämnt underlag och även risken för hovsprickor tycker jag minskar. Generellt kan jag nog säga att flerA av mina hästar fått bättre hovar efter att använt denna sko under en säsong. Den håller formen bra jämfört med många andra travskor där traktarmarna har lätt för att vika sig.

Jag har även testat den på några större och tyngre hästar. Där har jag svårt att se fördelarna då de fått för dåligt fäste. Det är ändå hästar som gått utmärkt barfota. Det kanske har att göra med vilken typ av aktion de har, jag vet inte...

Nackdelarna tycker jag är att det svårt att få till bra sömtag. Om det har att göra med sömhålens placering eller att skon är så tunn vet jag inte. Jag har iaf inte samma problem med "vanliga" skor. En annan nackdel är ju priset, de är lite för dyra än så länge (jag fick ju faktiskt mina...;))

Vet vad du menar med svårt att få till bra sömtag....

Många sågar skon eftersom de slits ner ganska snabbt men det är delvis poängen med skon också hur konstigt det än kan verka. Det är ju glidet man helst vill åt med barfota körning.
Jag har gjort så att jag bytt söm med 2 veckors intervaller, då behåller man ju falsen längre.

Mina har varit slut efter 2 veckor! Kör på grusvägar.
Den skulle vara slitstarkare än en vanlig sko och att den ska vara gjord av "verktygsjärn"

Så jag tycker INTE dom är värda det dom kostar.

Har provat ett par nya skor "guldsvarten" som tillverkas av Thors trading och dom tycker jag funkar mkt bra.

Har använt sådana bak några gånger. Fungerade utmärkt till den hästen (som normalt annars går barfota runt om). Tycker de håller hyggligt också, mycket bättre än de aluminiumskor som användes innan.

Vad är det för blå sort av dessa som dykt upp i hyllorna på sistone? De jag använde bak var svarta, tillverkade av BAHCO.

Vad är det för blå sort av dessa som dykt upp i hyllorna på sistone? De jag använde bak var svarta, tillverkade av BAHCO.

Varför de är blåaktiga vet jag inte men tror de har lagt tillverkningen i Kina numera. Om det nu kan ha med saken att göra...?

Mina har varit slut efter 2 veckor! Kör på grusvägar.
Den skulle vara slitstarkare än en vanlig sko och att den ska vara gjord av "verktygsjärn"

Så jag tycker INTE dom är värda det dom kostar.

Har provat ett par nya skor "guldsvarten" som tillverkas av Thors trading och dom tycker jag funkar mkt bra.

Hm... jag kör också på grusvägar mestadels...

De nya du provat, hur ser de ut? Är det samma princip som Racer?

Dom är tunnare och smalare än en vanlig Guldsko med fals och kormant på utsidan.
Tycker själv inte det blev någon större skillnad racer - guldsvarten trav mässigt på mitt kallblod. Förutom att man kan ha samma guldsvarten under flera starter.

Köpte mina i Skeå (bra pris), så ska du dit så är det ju bara att kolla på dom.

Fanns en annons om dom i någon travronden från ifjol.

*kl*

Jag tycker om dem väldigt mycket. Mina hästar fungerar väldigt bra med dem. Tycker inte de slits så farligt snabbt mot andra skor jag använder.

Största nackdelen är att de är svåra att forma för hovslagaren.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Fritid Om några veckor ska jag för första gången åka till London på semester en vecka. Jag ska bland annat se Harry Potter och det fördömda...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 318
Senast: sjoberga
·
Foder & Strö Detta är första gången vi slår hö så jag ber er ha överseende med frågor som för andra kan tyckas självklara 😊 Idag slog vi gräs på...
Svar
15
· Visningar
1 359
Senast: Mabuse
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar