Rabarbersaft recept

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag ska koka rabarbersaft och eftersom tidigare försök inte blivit särskilt bra tänkte jag prova nåt nytt recept. Men vilket?
Jag hittar flera olika mängder vatten/kg rabarber och med eller utan citron.
Hur brukar Ni göra för att det ska bli gott?

Jag brukar göra rårörd rabarbersaft som jag tycker blir jättegod.

1000001205.webp

Kallrörd saft är gott, men kräver nåt bra utrymme där man kan placera grytan i två dygn utan att det blir dåligt, dvs helst svalt eller kallt. Jag gör en hel del kallrörd saft, men den här gången ville jag göra kokt rabarbersaft och var mest bara ute efter hur mkt vatten man ska tillsätta.
Jag gjorde en första laddning saft nu på fm, då tog jag lika delar vatten och rabarber (1,5 kg av varje), det var nåt mellanting mellan de recept jag hittat via google.
Sen tog jag rabarbermoset och en fryst portion fläder (och citron) och startade en laddning "flabarbersaft", som ska stå i kylen några dagar...

Jag har bara använt mig av saftmaja och då bara haft rabarber och socker efter eget tycke. Med saftmaja kan man också smaka av och ha på mer socker om man tycker det behövs.
Ibland har jag "drygat ut" med jordgubbar och då även minskat lite på sockret.

Jag har bara använt mig av saftmaja och då bara haft rabarber och socker efter eget tycke. Med saftmaja kan man också smaka av och ha på mer socker om man tycker det behövs.
Ibland har jag "drygat ut" med jordgubbar och då även minskat lite på sockret.
Men upplever du inte att rabarberna släpper ifrån sig väldigt lite vätska, det blir så pyttelite saft av det.
jag har tidigare testat att göra liknande med kastrull och avrinning men det blir ju liksom inget av det...

Men upplever du inte att rabarberna släpper ifrån sig väldigt lite vätska, det blir så pyttelite saft av det.
jag har tidigare testat att göra liknande med kastrull och avrinning men det blir ju liksom inget av det...

Nu var det visserligen några år sen, men nej inte direkt. Visst det blir inte flera liter, men den är ju mer koncenterad så när man ska dricka så får man ju späda lite. Tar å andra sidan mindre plats då också.

Liknande trådar

Mat Jag kunde inte hitta någon tråd om vad vi ska laga för julmat? Så dags att starta en tänker jag. För kallt, varmt, efterrätt och godis...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
1 790
Senast: Halcyon
·
Mat Jag är nu i en relation där mitt ointresse för mat och matlagning börjar bli ett problem. Det är inte nytt för mig att vara i denna...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 274
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har varit väldigt illamående ett bra tag och jag vet inte varför. Jag har alltid varit petig med maten och saker jag älskat kan jag...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
8 420
Senast: Inte_Ung
·
Hemmet Jag funderade först att posta i köpa-hus-tråden men tänker att det kanske är många som inte läser där. Vi är ev. intresserade av ett hus...
2
Svar
24
· Visningar
883

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka