Quarter korsningar

golden_tinka

Trådstartare
Har sett flera annonser med haflinger hästar till salu betäckta med quarter:confused: eller erbjudande om att vid köp av haflinger stoet få en betäckning med quarter hingst.:crazy: varför vill man korsa dessa raser?
Vad vill man få fram som man inte kan få fram med en haflinger hingst?

även många korsningar travare/ paint finns det ute, vad vill man då ha en fläckig travare eller få fram en tävlingshäst?

nån annan som vet vad det finns för tankar bakom dessa korsningar, eller kanske nån som själv valt att korsa dessa raser eller nåt annat med quarter får gärna ge ett svar på vad det är man vill få fram, vad tanken bakom korsningen är osv!;)

Sv: Quarter korsningar

Tanken bakom korsningen är att tjäna snabba pengar genom att få köpare och tro att det är en bra westernhäst för att den har quarter i sig.

...och så finns det såna som jag som råkar på en snygg korsning med suveränt psyke som jag bara MÅSTE ha en avkomma efter...och letar genom hingstdjungeln (kollat de flesta raser) men med inriktning western eftersom det är min inriktning och intresse. Hittar en Paint som kan komplettera stoet, bollar denna fundering med hingsthållaren som håller med och så blev det så . Avkomman kommer att stanna hos mig och jag har inte en tanke på att försöka sälja den, nej tack...och vadå, tjäna pengar??? Med alla turer, veterinär och hingstens kostnader skulle jag nog inte få igen de pengarna vid en ev. försäljning...

Nej, ska jag tjäna pengar så blir det nog via Welsh Coben som ser ut som en sådan och som jag i så fall betäcker med en Welsh Cob och säljer den avkomman i så fall...

Trots att jag lånat syrrans korsning för denna kombination med Painten är jag inte för korsningsavel om det inte är så att man har ett mål med det rent användningsmässigt. Att man önskar få ett inslag av något som kan förbättra/förädla på nåt sätt...Typ Ridponny...men många (de flesta:angel: ) tänker inte så utan har ingen filosofi alls med sin avel...

Jag är inte heller för korsningsavel, men finns det ett mål, och anledning att avla vidare på dom gener stoet har, är det ju inte helt fel..;)

Tyvär känns det ju som att det har blivit en boom i att just korsa travare med paint..:crazy:

Ja, det är en boom...Många gånger så är ju just varmblodsidan i såna korsningar inte ens tillräckligt bra för travet...och att förvänta sig då att den ska vara tillräckligt bra för ridning är lite väl naivt. De bästa varmblodstravarna för ridning är oftast goda travare och dom korsas inte med några ridhingstar...:smirk:
Dottern har en ljuvlig liten varmblodstravarfröken som är hur duktig som helst, hyfsad anatomi men har patellahakningar och hon är fullt på det klara med att den inte ska gå i avel på något sätt...inget jag påverkat. Den medvetenheten är det många som saknar...

Har ett quarter/varmblodssto som hunnit bli 16 år nu. I hennes ungdom (jag köpte henne som treåring) kunde man se på traven att mamman var varmblod. Numera finns inga spår. Jo- kanske i hagen ibland då hon kan trava lite längre innan hon faller in i galopp.
Hon har varit ett mycket lyckad kombination. Eftersom en quarter kostar dubbelt i inköp var hon då ett alternativ. Gissar det är en stor orsak till att det finns så många quarter/paintkorsningar.
Har dock ännu inte träffat en bättre häst. Arbetsvillig, trevlig, kapabel, vacker, korrekt. Listan kan göras lång. Hon har förgyllt vår tillvaro under många år nu och hon är inte till salu för några pengar i världen.
Men...
jag skulle aldrig komma på iden att korsa henne med en tredje ras. Varit betäckt med Quarter och är det igen. Vare sig hon eller fölisarna har gett mig orsak att tro att hon inte kan ge en korrekt "ekonomiquarter" som kan konkurera med andra renrasiga quartrar i lynne och prestationer.
Jag är stolt över henne och avskyr människor som gillat henne ända till jag talat om att mamman är varmblod. En tjej vände helt sonika ryggen till mig mitt under ett samtal om henne när jag sa ordet varmblod! Det har satt sina spår.
Tycker dock inte att alla varmblod passar i ridavel. (Beror väl som alltid på hur stoet ser ut, rör sig och är).
Mamman verkade i varmblodsaveln, hennes varmblodsavkommor har presterat inom travet. Tur att de fick låna henne ett år för att korsa med quarter. Tack!

Tänk på att det är dom sämre quarterhingstarna som står till förfogande för korsningsavel. De bästa hingstarna finns hos de seriösa uppfödarna och dom tillåter ingen korsningsavel. Så det där med att få fram quarterhästens bästa egenskaper funkar inte eftersom man inte använder de bästa hästarna.

Tror själv att tanken är SNABBA lättförtjänta pengar om de nu inte vill få fram en "NY" hästras:angel: . Se på registerade Svensk ridponny, en ponny som är en registerad ras den kan ha 5 olika raser i sig ,en ren korsningsponny som är populär hos tävlingsryttarna och har ett högt pris.

Med det resonemanget så kan det alltså bara bli bra quarterkorsningar med högt visade hingstar som visat framfötterna på tävlingsbanan. Mmm som om de släpper till annat än quarter,paint och fullblod?
Köper inte den infon rakt av....... De bra egenskaperna nerdärvs inte bättre för att hingsten har 39 poäng jämfört med 36. Eller för att hingsten hamnat hos någon som har möjligheterna att visa dem på tävlingbanan. Kolla var poängen sitter. Försök kombinera så att det kan passa stoet.
Det beror en hel del på stomaterialet också. Om du har ett korrekt sto med bra lynne som är samarbetsvillig som ridhäst kan du korsa henne med en hyfsad hingst( eftersom ingen annan släpper till....) och få fram en jättebra kompis till både tävling och hemmabruk.
De egenskaperna vill jag också ha på en renrasig quarter.

Jo, för att hålla raserna "rena" så ska inte en bra quarterhingst avla på andra raser.
Jag vet många som gärna köper en korsning, för att få "en viss del" quarter-egenskaper till mindre pengar. Men att avla fram en korsning är inte många tusenlappar billigare, än att avla fram en renrasig. Och en korsning kostar precis lika mycket att äga, men du kan inte tävla på rasshowerna.
Så om du är tävlingsinriktad, då är det väl bättre att spara ihop dom där pengarna, och köpa en renrasig häst? Finns dessutom många renrasiga hästar (förutom quarter), som passar alldeless utmärkt som westernhästar.

Gillar inte korsningar av princip, individerna kan vara underbara:love: , men jag är emot det, precis som jag är emot hundkorsningar. Köp den rasen som passar ditt syfte, och din plånbok, och var stolt över den ras du har. Haflinger är underbara, tycker jag, och blir inte bättre av att korsas???

Vad det gäller tävlingar har jag aldrig riktigt tänt på rena rastävlingar. Känns lite väl begränsat i min värld. Jag vill ha koll på hur jag ligger till med min häst i det stora hela och inte bara inom en ras, jag tror inte det är givande för rasen på sikt. Nyttigt att kolla om man håller även bland de andra så man inte halkar efter någon annan ras;)...det skulle ju vara rent pinsamt...

Jag är tävlingsinriktad men rider i "all breeds" vilket jag skulle göra även med en ren QH...av samma orsak som ovan. När jag tävlade på min varmblodstravare (många år sen nu...) slog jag både QH och araber, kanske därför dom valde att rida på rastävlingar sen:cool:

Som du sa dom bästa inom travet, behålls ju inom travet, medans "mycket" av skräpet går ut på ridmarknaden... Visst har jag träffat trevliga travare, men inga som skulle passa till wester avel.
Och det folk som korsar missar är att dom även gör det svårare för dom rena raserna att få en marknad!
Många väljer ett billigare alternativ om det finns, vilket leder till att dom rena raserna som oftast har ett högre pris blir mer svårsålda...
då folk inte verkar vara beredda att betala för kvalite..:crazy:

Hon har varit ett mycket lyckad kombination. Eftersom en quarter kostar dubbelt i inköp var hon då ett alternativ. Gissar det är en stor orsak till att det finns så många quarter/paintkorsningar.

Håller med, men är det därför folk väljer att avla travare/quarter?
För att få fram en budget häst?

jag skulle aldrig komma på iden att korsa henne med en tredje ras. Varit betäckt med Quarter och är det igen. Vare sig hon eller fölisarna har gett mig orsak att tro att hon inte kan ge en korrekt "ekonomiquarter" som kan konkurera med andra renrasiga quartrar i lynne och prestationer.
Du har säkert bra anledningar till att avla på ditt sto, men blir avkommorna så bra att dom konkurrerar med quarter även på dom större showerna?
För konkurrera med quartern kan ju alla raser göra, det behövs inte quarter blodet till, men när det gäller högre nivå blir det ju svårare...

Och det folk som korsar missar är att dom även gör det svårare för dom rena raserna att få en marknad!
Många väljer ett billigare alternativ om det finns, vilket leder till att dom rena raserna som oftast har ett högre pris blir mer svårsålda...
då folk inte verkar vara beredda att betala för kvalite..:crazy:

Å andra sidan.... låt den stora massan köpa budgethästarna.... De som verkligen vet vad de vill ha köper rent om det är det de vill ha....

Prolemet uppstår kanske om de så kallade budgethästarna visar sig vara av minst lika god kvalitet som de rena.... Man kan då fråga sig om "ren" kvalitet verkligen behöver vara så dyr??

Vissa korsningar kan bli hur bra som helst. Har träffat en del travare-quarterkorsningar som varit trevliga hästar. Det handlar ju mycket om individen och hos vilken ryttare hästen hamnar.

Precis, vamblodstravaren är en trevlig häst, som mycket väl kan tävlas mot andra raser i westerngrenarna!! Val av ras är en smakfråga, tycker jag, men jag tycker det är fel att ta fram korsningar.

Alazzi: Håller med om att ägaren/tränaren gör hästen!!

Precis som rasshower med hundar, det finns både rasrena klasser i avelsyfte, och BIS Best in Show där alla raser tävlar mot varandra. Syftet med rasshowen AQHA är att lyfta fram de bästa individerna, och fortsätta avla på dom. Sen finns förstås alla som tävlar för att det är roligt;)

Jag har ridit en del starthästar (trav) och är imponerad över hur bra hästar det många gånger är. Hade gärna velat ha den skallen på en häst och sen quarterns gångarter så jag förstår att folk gärna korsar dessa raser, blir det bra så har man en billig quarter som kanske t.o.m. är bättre i mycket än den rena quartern.

smaksak

men kan förstå principen. Det är t ex mycket galoppörer/fullblod i quarter-aveln. Det var först på 40-talet de "stängde" quarterböckerna (fullblods-korsning har egen nummerserie), och du kan fortfarande få en appendix klassad som quarter (med quarternummer), om den får ROMpoäng.

Precis som rasshower med hundar, det finns både rasrena klasser i avelsyfte, och BIS Best in Show där alla raser tävlar mot varandra. Syftet med rasshowen AQHA är att lyfta fram de bästa individerna, och fortsätta avla på dom. Sen finns förstås alla som tävlar för att det är roligt;)

Bruksgrenar tävlas alla mot alla. Vissa raser är mer framträdande än andra men då och då sticker det upp någon som inte är av klassisk arbetsras vilket är mycket nyttigt för de som tror att t.ex. schäfer är den enda rasen på arenan. Sedan rätt många år vimlar det av andra vallningsraser i just bruksgrenarna...och själva brukshundsgruppen är hur stor som helst.

Sen finns lite rasshower (utställning) men inget slår t.ex. Stora Älvsjö och går man BIS därifrån har man ju slagit ALLA raser...då handlar det om stora internationella utställningar så det slår högt.

Jag är också emot oplanerad korsning, där man inte har ett mål med aveln och helst då i samarbete med ev. rasföreningar för att t.ex. komma tillrätta med inavelsproblem, sjukdomar och defekter. Jag kan heller inte klaga på ridponnyaveln som har ett tydligt mål och som nu även begränsat vad som får användas i aveln (små halvblod lär visst inte vara godkända längre). Svenska halvblodet är också en ras där man kan korsa in andra raser och efter att ha använt rent halvblod i tre generationer anses den avkomman vara rent halvblod...Rasen som sådan är ju faktiskt ett sammelsurium av olika raser.

Tror det är lite farligt att fastna så att man inte ser om ens egen ras är i behov av ev. bidrag från andra raser men allt måste ske kontrollerat i så fall.....= min åsikt:cool:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 178
Senast: Anna-Bella
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 029
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 171
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar