Pyssel in för dressyr tävling.

Sv: Pyssel in för dressyr tävling.

karneol skrev:
Ursäkta att jag undrar men varför gör du det? Har hört att de är en del som gör så men så ojämn kan väl inte håret vara att publiken ser det när man rider:crazy: Tävlar själv och har aldrig haft en tanke på att göra så

Även fast man inte kan tro det så blir det faktist stor skillnad före och efter då man klippt håret efter kronranden. Faktist en jättesnyggt resultat efter.

Det enda jag gör dagen innan tävlingen är att putsa sadel o träns och så.

På morgonen sen innan tävlingen så knoppar jag (vanliga knoppar), ryktar (med lite barnolja i ryktborsten), borstar hela hästen med en jättemjuk borste, borstar svansen, har ibland barnolja i runt ögonen och nosen. Klipper toffsarna i öronen, jämnar till svansen och klipper hovskägget om det behövs.

Jag badar nästan aldrig min ponny, tycker dom får djupare glans av rykt (spec. om man har barnolja i ryktborsten), flätar heller aldrig svansen för tycker att lockig svans är fult.

Vi får se om jag lyckas hitta nån bild...

är det någon här som vet hur man lär sin häst att få sina öron klippta? min häst blir nämligen helt tokig bara man kommer i närheten med den ;s (inte så värst snyggt med luddiga öron)

Här är en bild. Har ingen bättre, man ser iaf lite av knopparna...

Prisutdelning efter en reg LA:1 (kom trea)
DSC04920.jpg

inte just nu faktiskt... nu går hon i sandpaddock för att hennes j*vla skor ska få sitta kvar. Men även om hon går i lerhage rullar hon sig nästan aldrig. Bara om jag släpper ut henne blöt...:)

Pålle badas på kvällen, svansen klipps jämn, tofsar i öronen samt manen där tränset ligger klipps bort.

Alla grejer putsas upp, sen ryktar jag pålle när han torkat.

På morgonen putsar jag upp honom igen, sen knoppas man och lugg. Gör också flyingeknoppar, det går fort så då slipper jag knoppa kvällen innan.

Har inga bilder på det än, medryttaren fotade oss, så jag får väl bilderna i dagarna.

*knapplån*

Jag håller på att lära mig göra flyingeknoppar, vi började med det i skolan för snart ett år sen, och sedan dess har jag förökt träna på det en del hemma på ponnyn... nu börjar de faktiskt bli ganska snygga, och det går hyfsat snabbt också - MEN de håller inte!!

Håller era bra? Det finns ju inga planer på att jag skulle kunna göra dem kvällen innan, tyvärr, för de håller knappt då han skakar sig...

Nåt bra tips?

Jag brukar faktist inte engagera mig så mkt...Jag borstar ut svansen med glanspray, knoppar och ryktar nån kvart extra. Så brukar jag svärta hovarna också. vid behov klipper jag, men inte inför varje tävling. Brukar ägna ca en timme åt knopparna(äckligt envis ponnyman) och i övrigt inte särskilt mkt mer tid än efter/inför vilken ridtur som helst:crazy:

castle_bar skrev:
*knapplån*

Jag håller på att lära mig göra flyingeknoppar, vi började med det i skolan för snart ett år sen, och sedan dess har jag förökt träna på det en del hemma på ponnyn... nu börjar de faktiskt bli ganska snygga, och det går hyfsat snabbt också - MEN de håller inte!!

Håller era bra? Det finns ju inga planer på att jag skulle kunna göra dem kvällen innan, tyvärr, för de håller knappt då han skakar sig...

Nåt bra tips?

Fukta manen lite med en svamp, fläta stenhårt, fäst gummibandet ordentligt längst ner, se till att du inte har för mkt av bandet kvar när du börjar rulla upp dem, rulla hårt, korsa gummibandet ovanför knoppen, blir det för löst så försök dra den ett varv till.. Annars kan du ju fuska och sätta dit ett extra gummiband!

Tack så mkt!

Hade faktiskt knoppar när vi hopptävlade idag, brukar inte ha det men jag kände för det idag :D !

Jag hade i hårgelé för jag trodde att de skulle sitta bättre men ICKE... :smirk: det slutade med att jag på tävlingsplatsen fick sätta några extra gummiband...

Skulle vara skönt om man kunde göra knopparna i lugn och ro kvällen innan och de höll sig fina under natten och hela tävlingsdagen!

Även om knopparna håller sig övern natten så brukar det var fullt med spån i dom morgonen efter, fast det kanske bara är min häst som rullar omkring i boxen halva natten ;)

Innan
nettan.jpg

Jag badar, knoppar, rycktar, flätar svansen och putsar utrustningen dagen innan. På morgonen borstar jag lite till och putsar kanske av sakerna en gång till

efter
nettanjag.jpg

kachic skrev:
Även om knopparna håller sig övern natten så brukar det var fullt med spån i dom morgonen efter, fast det kanske bara är min häst som rullar omkring i boxen halva natten ;)

Det problemet kan man lätt lösa genom att fästa en gammal nylonstrumpa över knopparna :idea:

kachic skrev:

Vet inte hur min häst bär sig åt, men han har aldrig spån i sina knoppar, ändå ligger han ner, men han är ack så försiktig:love:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 445
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 204
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka