Pust, seperationsfasen, fler som går igenom den?

Sv: Pust, seperationsfasen, fler som går igenom den?

Min sambo har det lika jobbigt, men med annat. Vi står i totalrenovering av vårat hus, han är aldrig ledig. Han jobbar heltid, och har desutom 100% koll på all renovering som han sköter helt själv. Min roll är att sköta markservicen, det faller sig naturligt när det är jag som är hemma och det är ingenting jag tycker är jobbigt, vi valde det tillsammans.

Han sitter aldrig vid datorn, aldrig vid tv´n. ALLT han gör när han inte tillbringar tid med oss, är att renovera - beställa/handla reglar/kakel/whatever - laga verktyg/maskiner till renoveringen. Därför kan jag, VILL jag inte gnälla. För han är ledig precis lika lite som jag.

Det jag INTE vill fortsätta med när jag bröjar jobba, är att ensam ha hela barnansvaret. När barn ska till läkaren, var deras kläder är, vems plagg som är vems.

Jag ska ta tag i det där med dagisplats imorgon, ska ringa direkt och be om blanketter. För som du säger, fungerar det ändå hemma så är det ju bara att tacka nej. :)

Ang sambon...ja om jag bara visste hur jag ska få honom mer involverad och att förstå att jag måste få hjälp här hemma för att orka med. Vet inte hur jag ska göra? :confused:

Ja, det där är svårt. Men ingenting blir ju lättare eller bättre av att ha två barn. För min sambo kom det lite automatiskt, efter ett tag. Han tar själv initiativ till att bara ha en av killarna ibland, eftersom han märkt hur jobbigt det är att ha båda när de är som värst :crazy:

Men du måste nog prata klarspråk, inte linda in det utan säga vad du vill.

För min sambo kom det lite automatiskt, efter ett tag. Han tar själv initiativ till att bara ha en av killarna ibland, eftersom han märkt hur jobbigt det är att ha båda när de är som värst :crazy:

Min sambo har faktiskt börja göra samma som din sambo. :bow:
Ska han iväg någonstans så kan han fråga om han ska ta med sig något av barnen.
Ganska skönt !

Visst, det är fortfarande mycket att jobba med för att det ska bli sådär jämnlikt som det tjatas om överallt, men nu kommer åtminstone försöken från båda håll här.

Det är ju mycket mitt fel också, som på något sätt sätter en ära i att klara allt hela tiden. Min svärmor var värsta supermorsan med fyra ungar och dessutom ett knippe dagbarn uppepå det. Hon kunde ge sig ut med alla barn i släptåg och plocka lingon som de sedan skulle koka kräm på. I skogen. Själv :crazy: Och då med ett gäng ungar varav hälften knappt kunde gå :crazy: Jag får grym prestationsångest av henne.

Min sambo är ju uppvuxen med det. Mamma tar hand om allt hemma, inklusive barn. Säger jag inte till att vi ska dela på något så görs det inte, eftersom han inte är uppfostrad så. Komma till dukat bord, äta och sitta och bli serverad. Kvinnan sköter städ/tvätt/mat/inköp, och mannen det praktiska ute, hans föräldrar gör så. Och det är ju deras val, det är ju varjen rätt eller fel så länge ingen klagar.

Men han har börjat lära sig att jag inte klarar allt som hans morsa gjort, och att jag inte vill ha det så.

Just det där att vara van vid att bli serverad har jag märkt av när vi är hos svärmor. Hon har 3 barn, 31 år - P, 28 år - P(min sambo) & 19 år - F.
Vad jag har märkt så är det aldrig någon av dem som frågar sin mamma om de kan hjälpa till med något som te.x duka, skära grönsaker, hjälpa till att bära fram maten till bordet etc.
När vi var där sist (för ett par veckor sedan) och åt middag så var det första ggn som jag hörde svärmor be om hjälp, hon frågade dottern om hon kunde duka fram (sönerna var med styvfadern i garaget och lagade någon bil) och visst hon hjälpte ju till men hon verkade ganska handfallen för att vara 19 år & hjälpa till i sitt eget hem:confused:
Vi åt tacos så jag sa att jag skulle hjälpa henne (svärmodern) att skära upp grönsakerna & då verkade hon lite förvånad men tacksam (hon höll på med köttfärsen)

Oj, vad långt detta blev :o

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 565
Senast: AlmostEasy
·
Relationer En liten berättelse som jag försöker vara så opartisk i som möjligt, men har lite svår att ta ställning till utan att sätta mig på kant...
2
Svar
37
· Visningar
3 838
Senast: Petruska
·
Gravid - 1år Zzzzz Vill bara få sova! :crazy: Nu sen 3-4 dagar tillbaks har Sebastian börjat vakna på nätterna. Han har sovit mellan 12-15 timmar...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Nillizan
·
Småbarn Rasmus har fått sin växasäng nu och målet är att han sover helt i den minst 1 månad innan det är dags för lillasyster att sova där. Så...
Svar
14
· Visningar
4 293
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama