Purjolök. Hur använder ni den?

bettysmatte

Trådstartare
Vilket anser ni vara den "rätta" sidan av purjolöken, den vita eller den gröna? Förut om åren använde jag alltid bara den vita biten, och det är fortfarande den del som jag använder först nu också. Men med åren har jag börjat använda i princip hela löken, både det gröna och det vita. Plockar såklart bort ev fula gröna delar, men äter resten. Hur gör ni :) ??

Vilket anser ni vara den "rätta" sidan av purjolöken, den vita eller den gröna? Förut om åren använde jag alltid bara den vita biten, och det är fortfarande den del som jag använder först nu också. Men med åren har jag börjat använda i princip hela löken, både det gröna och det vita. Plockar såklart bort ev fula gröna delar, men äter resten. Hur gör ni :) ??

Jag har alltid använt hela, förutom de träigaste gröna delarna längst ut och nåt blad som ser trist ut. Men har förstått att det "rätta" sättet är att bara använda det vita. Förstår inte det riktigt, då slänger man ju halva grönsaken och den gröna delen går lika bra att äta som den vita.

Jag har alltid använt hela, förutom de träigaste gröna delarna längst ut och nåt blad som ser trist ut. Men har förstått att det "rätta" sättet är att bara använda det vita. Förstår inte det riktigt, då slänger man ju halva grönsaken och den gröna delen går lika bra att äta som den vita.
Håller med dig :) ! Det var en bra aha-upplevelse för mig när jag förstod att det gick precis lika bra att använda den gröna delen också..... :)

Använder hela utom det allra längst ut. Tycker det gröna är jättegott, och fint att tex hacka och strö över istället för tex salladslök.

Att bara äta det vita på purjon hörde jag på 60-talet. Nåt om att det innehöll giftiga ämnen. Jag trodde folk blivit klokare sen dess.

Vad är det för fel på det gröna? (Jag tycker det är mer smak i det)

Jag använder mer eller mindre hela. Blad och rötter kapas bort och sparas till buljongkok, och själva stammen används till annan matlagning oavsett hur färgförhållandet ser ut.

Använder allt utom yttersta lagret samt topparna av det gröna. Bäst tycker jag är att steka i ganska stora bitar ihop med svamp ch annat gott, och göra äggröra till. Förr gjorde jag ofta potatis- och purjolöksoppa men numera äter jag inte potatis så det sket sig ju. Ugnsbakad har jag gjort nån gång, och grillad, det är gott det med.

Jag använder alltid hela, ser bara till att all jord och sand är bortsköljd.... (vis av erfarenhet...). Strimlad och stekt är den ofta basen i diverse grönsaksrätter vi äter. Däremot väljer jag helst lite smalare purjolökar, de stora grova är ofta sega och svårtuggade tycker jag.

Alltid ätit hela minus tråkiga ytterblad och toppen av det gröna (eh.. bruna..).

Kokar jag köttsoppa (vilket jag inte gör längre pga vätskerestriktioner) så lägger jag i vanlig lök, purjolök och vitlök. Och ev annan lök jag har tillgång till.

Använder hela såklart.

Intressant med alla svar. Aha @tanten , det där med att det gröna troddes vara giftigt kan ju vara anledningen till att jag en gång i tiden lärde mig att det var det vita man skulle använda. Men sedan har jag ju lärt om.... :)

Jag har haft ett traumatiskt förhållande till purjolök :D
Min mamma hade en lång period under min uppväxt då hon hade purjolök i det mesta, jag minns det som främst det gröna, och jag hade så jättesvårt för det.

Det var nog först i 30-årsåldern som jag insåg att jag tycker rätt bra om purjo om jag tar det vita. Därför köper jag bara purjo med mycket vitt och lite grönt på toppen. Klarar inte at den skarpa smaken som det oftast har.

Liknande trådar

Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
49 50 51
Svar
1 018
· Visningar
33 021
Senast: netia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 213
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar