"Puppy from hell"

Lycanthrope

Trådstartare
Våran valp är värre än någon valp jag haft att göra med tidigare.
Han är ca 6 månader..

Han blev rumsren efter mycket om och men, jovisst.
Men nu har han börjat kissa i sängen!
Vi har två bäddmadrasser på golvet, med madrasser, täcken osv på.
Och där kissar han! Alltid på min sida såklart :mad:
Hur ska vi få bort det här?

Vi får börja ställa upp bottnarna dagtid annars....


Och han äter på allt!
Hur mycket vi än gömmer allt så hittar han annat att bita på.
Han har mycket leksaker, som vi plockar bort ibland för att han inte ska tugga jämt.

Och idag, när jag kom hem från hopptävlingen med nordis och va så stolt över att ha fått rosett, så äter han upp min rosett!
Jag blev nästan gråtfärdig.. :cry:

Han skäller HELA tiden, och gnäller och skriker. Han ska ha uppmärksamhet jämt! Ofta ett tecken på att han behöver ut, då tar vi ut honom. Men det är illa hela tiden. Skrik, skäll, gnäll....

Jag blir helt trött på detta, sambon också.
Han är för mycket.

Jag har haft en hel del hundar och valpar innan. Och självklart är det mycket jobb, och mer därtill. Men detta är hemskt.... :crazy:
 
Sv: "Puppy from hell"

Kanske nyfiken? det blev jag me :p
Kan inte vara kul..
men jag hoppas att det fixar sig med valpen iaf! vilken ras det än är :p
 
Sv: "Puppy from hell"

Vissa grejer kan ju vara lite rasbundna. Sen kan det ju också vara så (vet ej TS fall alls) att man har skaffat typ en husky/BC och inte alls förstår problemen. Rasen kan alltså vara väldigt relevant.

//E
 
Sv: "Puppy from hell"

Klart det är relevant vad det är för ras, då beteendet kan vara rasbundet och för att kunna ge konkreta tips och råd, så är det en fördel att veta vilken ras det gäller.

Jag har inte sagt ngt annat heller,undrade bara varför det spelade ngn roll;)
 
Sv: "Puppy from hell"

Jag har inte sagt ngt annat heller,undrade bara varför det spelade ngn roll;)

ja, och du fick ett svar.

det spelar alltså roll för att vissa beteenden är rasrelaterat så det underlättar att komma med råd och tips om man vet vad det är för ras på valpen! :idea:
 
Sv: "Puppy from hell"

Min nära väns hund hade en period då hon kissade i sängen på mattes sida. Detta hände alltid efter att hunden gjort något illa och fått skäll. Då hoppade hon upp i sängen, stirrade matte rakt i ögona medan hon kissade.. Hunden var kanske 1-1,5 år då det var som värst. Problemet försvann av sig själv då hunden blev äldre. Det är en mycket dominant tik det handlar om.

Svårt och säga då man inte har så mycket bakgrundsfakta om er, men jag skulle gissa att det har med ledarskap att göra. Hunden är antagligen också understimulerad..
 
Sv: "Puppy from hell"

Min nära väns hund hade en period då hon kissade i sängen på mattes sida. Detta hände alltid efter att hunden gjort något illa och fått skäll. Då hoppade hon upp i sängen, stirrade matte rakt i ögona medan hon kissade.. Hunden var kanske 1-1,5 år då det var som värst. Problemet försvann av sig själv då hunden blev äldre. Det är en mycket dominant tik det handlar om.

Svårt och säga då man inte har så mycket bakgrundsfakta om er, men jag skulle gissa att det har med ledarskap att göra. Hunden är antagligen också understimulerad..
Det låter lite bekant.
Ibland gör han riktigt "elaka" saker, och då blir sambon arg. Han är nog mest ledaren av oss. Då hoppar Xerox upp i sängen. Så har vi hittat kissfläcken senare. Så det kan nog vara när han blir rädd. Han kryper ihop väldigt mycket och slickar sig om nosen med tungan.
Obs att vi aldrig är elaka mot honom eller slår honom.
Bara tar tag men inte för hårt. Han skriker dock så fort man blåser på honom.. :o

Jo han är nog lite understimulerad. Både jag och sambon har vart väldigt sjuka (jag är dunderförkyld just nu med feber osv :( ) så det har inte funnits tillräckligt med ork.

Men om han stimuleras mer (promenader eller gömma godis?) så borde det bli bättre?

tror det är en schabrador
Ja det är en schabrador! :)
 
Sv: "Puppy from hell"

Jag skulle också tro att hunden är understimulerad. Om ni är dåliga så göm godis osv som inte är så orkeskrävande för er, träna tricks inne, träna kontaktträning.

Hur ser hans vanliga dag ut?

//E
 
Sv: "Puppy from hell"

Hans vanliga dag?

Han får promenader, ibland långpromenad. Men en hel del promenader om dagen. Sambon brukar leka ute, kasta snöbollar och busa. Jag är oftast trött efter jobbet.

Inne får han leka en del, vara med och busa i sängen. (nej, inte på det där sättet :angel: ).
Han får mycket klappar, lek osv.
Tränar lite om dagen med godis. Lite trix osv.
 
Sv: "Puppy from hell"

Jag är ju den jobbiga typen att jag räknar inte promenader som aktivering, mina hundar går sällan promenader.

Alltså tror jag fortfarande att han gör för lite. Schäfer och labbe är högaktiva hundar, speciellt om det råkar vara jaktlabbe i honom.

Jag skulle dra ner på busandet, som kan vara stressande, och dragit upp på den planlagda aktiveringen. Nu snackar vi inte lydnadsträning och sånt, han är ju valp, men korta spår, uppletande och sånt som får honom att jobba med huvudet.
Alltså sånt som ni gör tillsammans, men där han drar det tyngsta lasset.
När man kommer in i det tar det inte alls mycket tid heller jämfört med om du ska motionera honom trött.

Så ärligt talat, jag tror inte att din hund mår riktigt bra, det är därför han gör så.

//E
 
Sv: "Puppy from hell"

Det låter lite bekant.
Ibland gör han riktigt "elaka" saker, och då blir sambon arg. Han är nog mest ledaren av oss. Då hoppar Xerox upp i sängen. Så har vi hittat kissfläcken senare. Så det kan nog vara när han blir rädd. Han kryper ihop väldigt mycket och slickar sig om nosen med tungan.
Obs att vi aldrig är elaka mot honom eller slår honom.
Bara tar tag men inte för hårt. Han skriker dock så fort man blåser på honom.. :o

Jo han är nog lite understimulerad. Både jag och sambon har vart väldigt sjuka (jag är dunderförkyld just nu med feber osv :( ) så det har inte funnits tillräckligt med ork.

Men om han stimuleras mer (promenader eller gömma godis?) så borde det bli bättre?


Ja det är en schabrador! :)

Om han är vek i kombination med stress kan han bli ännu mer stressad av hårda ord också. Jag skulle göra som det redan är sagt, gömma godis och kanske skaffa en aktiveringsboll så han får tänka. Lära in nya trix?
När ni sedan är friska kanske ni kan börja spåra med honom "på riktigt"? Bra stimulering för vilken hund somhelst.
 
Sv: "Puppy from hell"

Min nära väns hund hade en period då hon kissade i sängen på mattes sida. Detta hände alltid efter att hunden gjort något illa och fått skäll. Då hoppade hon upp i sängen, stirrade matte rakt i ögona medan hon kissade.. Hunden var kanske 1-1,5 år då det var som värst. Problemet försvann av sig själv då hunden blev äldre. Det är en mycket dominant tik det handlar om.

Svårt och säga då man inte har så mycket bakgrundsfakta om er, men jag skulle gissa att det har med ledarskap att göra. Hunden är antagligen också understimulerad..

Jag får inte riktigt ihop att den skulle vara dominant med det beteendet :confused:. Kanske någon kan förklara för mig hur det kan hänga ihop?
 
Sv: "Puppy from hell"

Vad är det du vill veta?? Hunden är flockledare över de andra hundarna. Har ett antal gånger försökt sätta sig upp mot ägarna och har ingen som helst will to please. Om man begär något av hunden så stirrar den på en, svänger sedan om och går bort. Hon kissade inte i sängen för att hon var rädd utan i rent trots. Det kunde ta en timme från att hon fått skäll så sprang hon till sovrummet, hoppade upp, stirrade matte rakt i ögonen och kissade.

Till TS: Som andra redan sagt, börja med spårträning och lek bara lugnande lekar med valpen. Lär hunden att inomhus är man lugn och sover. Om ni tar ut och aktiverar valpen ordentligt med många korta stunder av lydnad och spårövningar ska det nog hjälpa! Inga dragkampslekar och annat stressande. Använd godis och lugnande ord som beröm!
 
Sv: "Puppy from hell"

Jag håller med lady_vip. Hunden måste aktiveras och få uppgifter.

Måste först säga att jag skrattade när jag läser "puppy from hell". Och jag känner igen mig. Min rottweiler-hane är nu 4 månader och jag och sambon har arbetat fram metoder som fungerar.

Kasta inte pinnar och bollar, det är stressande och tar fram fel sidor. Göm dom istället och låt hunden leta, det gör den trött och nöjd. Om du skär upp en tennisboll eller har en lämplig rund leksak kan du fylla den med smaskens och rulla ner den för en lätt sluttning och låta hunden spåra.

Busa inte hemma. Lägg istället ett enkelt spår genom att rulla en köttbulle mellan köket, hallen och vardagsrummet (det blir lite fettfläckar på golvet, men hunden blir nöjd och trött). Eller säg åt hunden att sitta och säg stanna kvar, göm en godis eller leksak i ett annat rum och låt hunden söka.

Tänk så här: När du säger åt hunden vad den ska göra (söka, sitta, stanna kvar, ligga) så gillar den ditt ledarskap. Om du busar med den blir du hans lekkamrat och åtminstone min vovve blev lite stressad och förvirrad av det. Han är mycket lugnare då jag konsekvent agerar ledare, men en rolig sådan.

Gå ett steg tillbaka och gå ut ofta. Erbjud honom 5 minuter att kissa och så ute, kanske varannan timme plus varje gång han ätit.

Se till att han får sova ifred. min hund kunde bli helt nipprig ibland tills vi varje dag efter klockan åtta tar bort alla leksaker, slutar ge honom uppmärksamhet och släcker ner lite. Det är sovtajm. Om han har fått tillräckligt stimulans precis innan det så brukar han direkt nappa på sovinviten och jag och sambon kan vara ifred en stund.

Det här är egna erfrenheter. Hoppas du får lite hjälp av dom. Våran rottiskille slutade i princip kissa inne efter vi blev lite strängare, innan tror jag har gjorde det som en protest, faktiskt. Mitt framför ögonen kunde han pinka...

En sak till. Fy-spray funkar inte helt 100, men avskräcker iaf och numera får våra skor (nästan alltid) vara ifred.

Angående sängen: kanske bäst att inte ge honom möjlighet att öht komma dit. Det kan bli en ovana om han kissar där för ofta. Antingen ett ordentligt FY eller sätta upp galler/förhinder.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 198
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 319
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Jag kom hem efter nattjobb till sjuk hund :(. Han hade kräkts i hela huset under de två timmarna han var ensam hemma och även kissat...
2
Svar
29
· Visningar
2 719
Senast: Tualma
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 172
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp