Sv: Puls..
Ställde samma fråga på kursen jag var på och fick svaret att 120-130 i puls är lämpligt.
Nu är det så att jag har själv lite problem med detta. Har lånat en pulsmätare av en vän i stallet, men tvivlar på att den talar sanning.
Min häst har ungefär 34 i vilopuls och så länge vi skrittar är resultatet skäligt, runt 40-50 i puls kommer hon upp i då. (Hon har en extremt energisk skritt, en av anledningarna till att vi aldrig fick bra poäng på dressyrprogrammen: "överilad skritt" hette det alltid... :smirk: )
Hur som helst, så fort vi börjar trava stiger pulsen enligt mätaren till 160-170.
Jag VILL gärna tro att hon har bättre kondis än så....
(Vilken hon har, jag lovar!)
Så jag gav upp det där med pulsmätare helt enkelt. Nu har jag travat en mil ett par gånger och när jag då mätt pulsen med stetoskop ca 1 minut direkt efter (skrittar av efter mätningen) ligger hon på ca 55 i puls. Vilket verkar bra!
Men frågan är, om träningspulsen ska ligga på 120-130 och 60 i puls 5 min efter arbete är bevis på för liten belastning,
hur ska jag komma dit med min häst?! Låter som att vi måste ligga i galopp à la Red Rum i några mil för att hon ska få sådan puls.
Jag är också grön på området....