R

Rene

Hej
Jag har börjat rida med pulsmätare och undrar vad pulsen bör ligga på vid arbete. Arbete för att förbättra konditionen. Långa trav sträckor liksom. Jag orkar inte leta i mina böcker tänkte om någon hade det i huvudet liksom...:rofl:
Berätta gärna hur ni tränar med era pulsmätare.

Sv: Puls..

Ställde samma fråga på kursen jag var på och fick svaret att 120-130 i puls är lämpligt.

Nu är det så att jag har själv lite problem med detta. Har lånat en pulsmätare av en vän i stallet, men tvivlar på att den talar sanning. :mad: Min häst har ungefär 34 i vilopuls och så länge vi skrittar är resultatet skäligt, runt 40-50 i puls kommer hon upp i då. (Hon har en extremt energisk skritt, en av anledningarna till att vi aldrig fick bra poäng på dressyrprogrammen: "överilad skritt" hette det alltid... :smirk: )
Hur som helst, så fort vi börjar trava stiger pulsen enligt mätaren till 160-170. :o Jag VILL gärna tro att hon har bättre kondis än så.... :angel: (Vilken hon har, jag lovar!)
Så jag gav upp det där med pulsmätare helt enkelt. Nu har jag travat en mil ett par gånger och när jag då mätt pulsen med stetoskop ca 1 minut direkt efter (skrittar av efter mätningen) ligger hon på ca 55 i puls. Vilket verkar bra!
Men frågan är, om träningspulsen ska ligga på 120-130 och 60 i puls 5 min efter arbete är bevis på för liten belastning, hur ska jag komma dit med min häst?! Låter som att vi måste ligga i galopp à la Red Rum i några mil för att hon ska få sådan puls.

Jag är också grön på området.... :angel: :rofl:

Ibland kan pulsmätaren vara kokoperk, trasig helt enkelt. Men om siffrorna ständigt ändras med regelbundenhet, så är det nog tyvärr korrekt. Låter högt, men så länge pulsen går ner så är det ju ingen större fara. Det är ju inga farligt höga värden (tror jag). Men börjar det närma sig 180 då skall man nog fundera lite.

Hälsning Maja som har en trasig pluspol på sin = knäppa värden

Det kan vara som Maja säger: att den är paj helt enkelt.

Andra fel som kan åtgärdas är dåligt batteri (för då kan det bli knäppa värden innan mätaren ger upp helt), att det inte är tillräckligt bra kontakt vid elektroderna (blöt ner området mer med vatten eller klägga på mer elektrodgelé).

Mätaren kan ge helt sjuka värden om du rider under kraftledningar också.

Tycker att du hade väldigt låga värden i skritt (om det nu var energisk skritt också) samt lite höga värden i trav...men pulsvärden är individuella och om det är de riktiga värdena så ska du använda dem att jämföra med allteftersom du tränar upp din häst.

Jag använder mig av puslmätare vid längre sträckor (exempelvis om vi skall ut och trava 1 mil).
Nariaat ligger runt 65-70 i puls vid skritt, och vid längre travsträckor (1mil) har han en puls runt 120, oavsett om det är i början eller slutet på passet, dock sticker ju mätaren iväg om han ser något "läskigt", :eek: , då brukar den visa omkring 170 men går fort ner igen.

Ja, helt klart måste det ha varit ngt fel på mätaren för den var uppe i 180 någon gång när vi skrittade också.
Men min häst är väldigt lågpulsad och jag vet inte.. det är väl bra? Har alltid ridit långt och långsamt som är grundregeln i distans, även innan jag ens visste vad distans var. Plus att vi därtill lagt vad man kan kalla fartlek, alltså snabba galopper etc. Detta i kombination med att hon konditionstränades från låg ålder pga sin travkarriär.

För högt registrerade pulsslag kan man även få om man rider med en sadelgjord som är så lös att det glappar mellan elektrod och häst, vilket gör att den då kan registrera helt fel, utan att det för den sakens skull är något fel på sändare/mottagare.

Om elektroden som ligger uppe under sadeln är lagd för långt ut och inte hålls fast av sadelns tyngd kan samma sak inträffa.

Eftersom arbetspulsen är mycket individuell, är det mest intressanta egentligen återhämtningspulsen, dvs hur snabbt hästen återhämtar sig efter ett givet arbete, bra kondition ger snabbare återhämtning.

Mia

måste komma in med en liten fråga..
Vart kan man få tag på pulsmätare till häst:p ?
inte någon koll alls på sånt där:angel:

Angående pulsvärden

Om man liksom jag rider på ston kan man även vara uppmärksam på att en del ston kan ha märkliga pulsvärden runt brunsterna. Jag har år efter år ridit med pulsmätare på vårkanten och blir alltid lika orolig när pulsen i vanlig arbetstrav plötsligt varierar mellan 120.170 trots att hästen är vältränad, detta är dock ingenting konstigt utan ett normalt brunstbeteende för denna häst, inte så bra att tävla just då bara...

På mitt sto (numera avelssto) red jag väldigt mycket med pulsmätare. Både på träning och tävling.
I skritt 65-80. trav 115-125, galopp ca 140. På tävlingar och i början av ridpass låg hon alltid högre i alla gångarter. Att pulsen låg uppåt 150-160 i trav första milen på tävling var inget ovanligt. Ju längre vi kom desto "stabilare" blev det och hon kunde ta sig fram i en rask trav med ca 115-120 i puls.
Såsmåningom så lärde jag mig att det var så hon fungerade och tittade väl inte speciellt mycket på pulsmätaren de första milen på tävling.
Som de andra redan har sagt så varierar det ju väldigt mellan hästar. Det enda är igentligen att nöta på, gärna skriva upp värden och att lära sig hur ens egen häst fungerar.

Väldigt olika detta med pulsvärden beroende på individ. Jag har tex mycket svårt att få upp pulsen på min häst i arbete.

Spirre har numera en vilopuls på 28 (har minskat från 34 de senaste tre åren). I skritt har han ca 70-75 (energisk skritt) och i långsam trav (dock raskare än arbetstrav) har han mellan 95 och 105. Då inser ni plötsligt problemet när han inte ska gå i snabb trav och ändå ska ligga och träna i 130-140 i puls?! ;)

Förra året körde jag på i snabbare trav och galopp och red sönder honom, så i år kommer jag att ligga och harva i normal träning där han ligger, men galoppera mer (då han på slät mark ligger ungfär runt 125) och utnyttja backar mera för att få upp pulsen.

Fast att han ännu inte gått in i den tyngre distansträningen i år så har han ändå oförskämt bra återhämtningspuls och jag har svårt att få honom att jobba så pass att det tar längre än 5 minuter att återhämta sig.

/Camilla

Liknande trådar

Övr. Barn Det kommer ett barn till mig och rider rätt ofta och har gjort så i drygt ett år. Barnet är 12 år och har det rätt jobbigt med en...
Svar
14
· Visningar
1 657
Senast: Ninnurur
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
13
· Visningar
878
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 361
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 737
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar