L

lillmyran

Håller på med ett litet "arbete" om konditionsträning för hästen, och gör just nu en liten undersökning om olika hästars puls...

Har lite frågor som ni gärna får svara på:

Vilken ras är din häst?
Hur gammal är den?
Vad har din häst för vilopuls/arbetspuls?
Kan du beskriva ungefär hur du tränad din häst är?

Är det någon som har några erfarenheter eller kunskap inom detta område, så får ni gärna dela med er!

Tack! :banana:

Sv: Puls

Min häst är ett vbl på 12 år. Hon är tävlad i distans tom 50 km, är tänkt att vi ska upp på 80 km iår om allt går vägen.
Hon har en vilopuls på ca 30, men har legat ner på 26 ibland.
Har tyvärr ingen pulsmätare och har aldrig kollat arbetspuls på henne. Brukar däremot pulsa direkt efter snabbare/längre pas och hon brukar ligga på strax under 50 då vi kommer hem.
Lika i vet. grind och mål på tävlingar.

Häst 1: Arabsto åtta år - nyligen igångsatt. Tränas för CR i april. En häst som jag inte kan fastställa vilopuls på än...slappnar ej av tillräckligt.
Hennes arbetspuls i joggingtrav ligger på 110-120 något och i travtempo hon själv väljer - medeltrav på 120-130 något. Canter upp till 160. Är ännu ej pressad i något tempo.
Häst 2: Arabsto åtta år (förra året, som värdena är ifrån). Gick i fjor sin första åtta mil.
Vilopuls 28-30
Vid lång och långsam trav så lägger hon sig på en puls på 120 om hon själv får välja tempo (ca. 12km/h)
Har svårt att få upp henne i 200 i puls även i snabb galopp i uppförsbackar.
(Ja, ni distansare - hur sjuttsingen fastställer ni maxpuls på en distanshäst. Hur kan man få upp den tillräckligt?)
Jag rekommenderar dig att läsa Stillings Träningslära - kan lånas på bibliotektet - när du skriver ditt arbete.

Lycka till!!
Hälsning Maja

Min häst är en arabvalack på 10 år, tävlad på 80 km-nivå och är tänkt för 120 km i år.
Spirres vilopuls ligger kring 32. Efter uppvärmning (då han kan vara lite på tårna och pulsen höjs inte bara på grund av arbete) så ligger han kring 75 bpm i skritt, 95-115 bpm i trav (beroende på terrängen och travhastighet), 120-130 bpm i galopp på slät mark. När vi intervallar så brukar jag rida 3-4 intervaller där jag ökar slutpulsen (på ca 700 m) eftersom. Den första brukar landa kring 160, nästa 170-180, nästa kring 200 och sista på max, vilket brukar bli kring 215-220.

Min häst är relativt lågpulsad och brukar återhämta sig snabbt. Antal intervaller vid intervallträning styrs av hur snabbt han går ner till under 80. Tar det längre än 10 minuter så blir det inga fler intervaller den dagen för då är han nog ansträngd. Tar det längre än 20 minuter så minskar jag antalet intervaller nästa gång för då blev det antingen för mycket eller så mår han inte bra. Det har bara hänt en gång - det blev väderomslag och lite varmare än tidigare under våren och jag skulle intervalla - efter två intervaller hade jag problem med att få ner pulsen. Om jag inte haft pulsmätaren hade jag antagligen fortsatt eftersom han vanligen går fler.

/Camilla

Stopek:

Heter boken Stillings träningslära? Har varit på bibblan idag, men hittade ingen sådan.. :crazy:
Vem är författare?

Tack för hjälpen!

Författaren heter Leif Stillings och boken heter Träningslära för rid- och travhästar (eller om det var för trav- och ridhästar). Jag ångrar att jag inte läste den tidigare (ja, jag vet att jag borde gjort det för den som nu skakar på huvudet, för tipset har jag fått många gånger). Jag har nämligen hållt på några år med distans. Jag har av den anledningen inte utnyttjat min pulsmätare på bästa sätt. Kanske något för dig Camilla H att tänka på när du skall rida 120 i år. Enligt Stillings så ligger du och tränar på för låga pulser till vardags.
Hälsning Maja

Jo, jag har Stillings träningslära i bokhyllan sen mina tidigare hästår som travhästskötare, men jag har svårt att få upp pulsen på Spirre på flat mark, som tur är har vi rätt mycket backar så där är det inga problem. Sen har jag varit lite feg med träningen eftersom jag har fått balansera honom rätt mycket så att han ska hålla. Men det är kul att du säger detta nu, för jag tänkte på det bara i förra veckan att det nu är dags att börja träna på högre puls.

/Camilla

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 415
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 713
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 328
Senast: Thaliaste
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar