Puls vid intervall-träning

B

BJÖRKIS

Vilen puls föredrar att ni hålla vid intervallträning? Skillnad vid backe osv?
Mina pojkar går intervall ca var 10:e dag, en rejäl backe som kräver kondition INNAN man börjar rida där, de kommer upp runt 200, och över, på en runda, och gör sedan några vändor till, utan att flåsa halft ihjäl sig. Hur mycket mer kan jag kräva?
Som det ser ut idag gör hästarna 10 vändor upp utan att ta ut sig. Hur mycket mer vågar jag lätta till?

Sv: Puls vid intervall-träning

Hur lång är backen? Hur lång tid tar det uppför backen?
Hur länge "vilar" de mellan intervallerna? Vad ligger pulsen på innan ni startar nästa repa?
Har du koll på 5 resp. 15 min. återhämtningspulsen?

Backen är inte särskilt lång (man ska vara glad om man hittar en backe där jag bor), skulle tippa på 150-200 meter med ganska rejäl stigning.
Det tar inte lång tid uppför backen, svårt att gissa, men runt 10-15 sekunder. Och sedan skrittas de ner, då hinner pulsen gå ner under 100, från 200 och strax däröver.
Att skritta ner tar omkring 1 minut.

Hrm, nu är ju inte jag någon expert på galopphästar, men om jag ser det från mitt eget perspektiv så hinner pulsen gå ner alldeles för mycket mellan intervallerna för att det ska bli en effektfull träning.

Kolla återhämtningspulsen på dem så får du se om det är givande träning eller hur det ligger till.
Om du 5 minuter efter sista intervallen stannar i en minut och sedan läser av pulsmätaren, vad får du för siffror då? För att träningen ska ha varit riktigt effektiv så ska pulsen ligga på ca 95-105.

Det är 5-minuters återhämtningspuls som bestämmer intensiteten i träningen. För att minska respektive öka 5-minuters återhämtningspuls får du under nästa träningspass ändra på:
· Belastning
· Tiden som intervallen ska pågå
· Antal intervaller
· Tiden mellan intervallerna

Följ återhämtningspulsen efter 15 minuter för varje häst vecka efter vecka. Minskning av återhämtningspulsen efter 15 minuter betyder att formen förbättras, förutsatt att 5-minuters återhämtningspuls ligger på samma nivå (100 slag/minut +- 5).
Normalt är återhämtningspulsen efter 15 min ca 68 % av 5-minuters återhämtningspuls.
Ex: 103 slag/min x 0,68 = 70 slag/min, där 103 är 5 min återhämtningspuls.

Mät alltid återhämtningspulsen när hästen stått still ca 1 minut och inte är stressad.

Går pulsen ner långt under 100? Blir det samma varje gång eller blir det lite högre efter hand?

Jag testade att träna mina travhästar i en backe men fick inte till det riktigt, de kom ner alldeles för snabbt i puls så jag gav upp det projektet.

För att köra riktig spjälkningsträning så är rekommendationen att intervallen ska pågå 1-3 minuter så jag är tveksam till att det ger något i så kort backe även om du kommer upp till mjölksyretröskeln runt 200 i puls.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
27
· Visningar
2 367
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 412
Senast: lilstar
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 682
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar