Puls/stora ådror

Centaur

Trådstartare
Märkte i dag att ena hästen hade stora ådror vid kotleden på alla fyra, och lite puls. Inte som fång-puls men den kändes ganska tydligt, särskilt på ena benet. Ingen värme och ingen svullnad. Ingen hälta heller, verkar helt fräsch förutom stora blodådrar.

Vad kan det vara?

Det enda jag kan komma på är att det är hårt och knöligt i hagen.. Någon som har en annan teori?

Sv: Puls/stora ådror

Märkte i dag att ena hästen hade stora ådror vid kotleden på alla fyra, och lite puls. Inte som fång-puls men den kändes ganska tydligt, särskilt på ena benet. Ingen värme och ingen svullnad. Ingen hälta heller, verkar helt fräsch förutom stora blodådrar.

Vad kan det vara?

Det enda jag kan komma på är att det är hårt och knöligt i hagen.. Någon som har en annan teori?

Nyskodd? Barfota?

nej, tvärtom, han ska skos om nu denna veckan.

men han lite känslig i sulorna, kan det ha med saken att göra?

Min ena är likadan, men jag o vet kom fram till att han har känsliga/tunna sulor. Jag bad hovslagaren ta mindre på hoven när han skos, så får jag sko oftare istället, för min va så mer när han hade mindre hov alltså nyskodd, eller på hårt underlag.

Så det kan ju va att din reagerar om det blivit hårt i marken.

Ja det kan nog vara så.. Men då borde det inte vara någon fara att rida (givetvis på plant och någorlunda mjukt underlag..) då? Han fick stå i dag i fall det skulle vara något annat..

Men han verkar frisk och kry förutom det här.

Ja det kan nog vara så.. Men då borde det inte vara någon fara att rida (givetvis på plant och någorlunda mjukt underlag..) då? Han fick stå i dag i fall det skulle vara något annat..

Men han verkar frisk och kry förutom det här.

Min erfarenhet är att det är ngt som inte är bra i fötterna när pulsen känns och ådrorna syns. T ex så hade den ena ponnyn i mitt stall antagligen fastnat med skon i leran igår så den glappade. Han hade ingen puls men var lite svullen vid kotan och ådrorna kändes och syntes tydligt. Idag fick han stå inne och vänta på hovslagaren som kom på förmiddagen och ikväll när han kom in så fanns ingen svullnad kvar och ådrorna syns inte längre.

För 1 månad sen fick mitt halvblod hovböld och det första som märktes var puls och tydliga förtjockade ådror.

Så det är säkert så att han får lite ont i sulorna när det blir hårt, bör ju gå över antingen när det blir mjukt i marken eller om du skor med sulor.

Inte så roligt att sko med hela sulor heller. :crazy: Men inte lätt när hagarna fryser efter att det har varit jätteblött...

Alternativet är att han får gå på ridbanan=inget att äta på och almänt tråkigt..

Hovis kommer imorn så ska höra vad hon tycker och tror också, men skulle ni rida hästen eller låta den stå?

Prova att rid på ridbanan eller där det är mjukt, så ser man ju också om det blir bättre, min försvann det på när han bara fick gå på mjukt underlag, jag skrittade inte ens på grusväg, och då märkte jag att det försvann, sulor fick han inte för veterinären ansåg att det ej behövdes.

Rider ju redan där för det mesta, det är nog hagen som är boven... Är nog att det är så knöligt som är problemet, inte att det är hårt. Kan ju tänka dig hur det ser ut när man haft ett halvår med regn och det sen fryser på.. Men jag kan ju testa att låta honom gå på ridbanan några dagar och se om det blir bättre!

Hovis tyckte inte det var så smart att sko med hela sulor, men hon sa att ofta kan det hjälpa med snösulor för det är gärna i kanterna dom blir ömma. Så hon kommer ikväll nån gång.

Aha, ja vi har ju inte kallt här nere ännu, så jag vet inte hur min klarar det när det blir knöligt ihagen, men prova ha han på ridbanan så vet du ju ialla fall om det är det. Fast vänta ngn dag för annars vet du ju inte om det va snösulorna som hjälpte eller underlaget.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 087
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 983
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 007
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 841

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka