Puls efter löp!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Simpsons
  • Startdatum Startdatum
S

Simpsons

Vad brukar era hästars puls ligga på efter löp? Min pålle hade 100 i puls när han skulle in i doping boxen. Han är ett kallblod.

Kan va intressant å veta hur det skiljer sig. Mellan hästar och raser!

Sv: Puls efter löp!

Min brukade ligga på ca 80 direkt in i stallet, efter 5 minuter vilopuls beroende lite på löpningsförlopp och bana.
Hon var lågpulsare

80 direkt in i stallet efter ett löp där hästen behövt ta ut sig är extremt lågt. Hur mycket tjänade den?

Vad hade den i vilopuls?

Jag har varmblod som legat mellan 90 och 125, det rör sig om fyra olika hästar.

Den jag har nu brukar ligga på 107-110 ungefär...

Alla pulsar efter 5 minuter och den som hade 125 var en stresshöna så den kanske inte är riktigt tillförlitlig...

Hur många minuter efter målgång pulsades hästen? Jag tror du kan se det på den rosa lappen du fick med dig från dopingstallet.

Alla mina uppgifter gäller varmblod.

Min erfarenheter: Hästar som går direkt in i stallet efter lopp och pulsas direkt brukar ha 100-130 om de har tagit i alls (t ex mycket ovanligt att de kommer in med över 140). Efter 5 minunter ca 90-125 och efter 10 minunter 85-115. Det varierar mycket hur olika hästar återhämtar sig. Vad hästen gör (joggas, skrittas, segerdefilerar, står still) mellan målgång och pulsningen påverkar också.

Pulsen kan vara mycket högre på en stressad häst, speciellet i dopingstallet eftersom de då ibland är ensamma och man inte följer deras vanliga rutiner.

Hon hade , hmm nu måste jag tänka runt 60-65 i vilopuls tror jag , detta var ett tag sen. Hon var ju aldrig uppstressad eller het i lopp. däremot så satt hon ofta fast iryggar och behövde inte ta ut sig så det blev 21´insprunget sen fick hon problem efter en fläkskada i hagen så jag la av sen.
Hon tränades oerhört hårt, men tålde det jättebra. Hon gillade att träna och tävla. Arbetsnarkoman kan man säga.
tänkte aldrig på att hon faktiskt var sån lågpulsare men jag tog alltid puls efter banjobb och start

Nu tror jag du minns fel, jag har aldrig haft nån över 35 i vilopuls av de jag haft.

du menar inte återhämtningspuls? det är då dom brukar ligga på 60-65 (som minst) inte vilopulsen :idea: :D ;)

Jag vet att direkt efter lopp var pulsen 82 men sen sviker minnet.
Kommer nog ihåg det för att det var ovanligt de andra hade inte så låg puls direkt efter.

HAr haft för mkt hästar tror jagmen denna kommer jag ihåg på. Hon låg nog på runt 35 i vilopuls men jag mätte mest hur snabbt de gick ner i puls efter lopp för att se att de inte hade en infektion eller var för dåligt tränade:angel:

Min ponny hade 60 i puls efter löp i provtagningsstallet efter ett lopp avverkat i 2.00 tempo;) , men ponnier har ju högre vilopuls med.
Tycker 80 låter väldigt lågt för ett varmblod, måste verkligen vart en lågpulsare.

En bra travhäst kan väl ha vilopuls nermot/under 30. Har hört att Jag De Bellouet har 19! det är grymt.

Jag har inte så brett underlag att jämföra med men jag har läst någonstans att en häst har mellan 26 och 50 i vilopuls?

Mina har legat mellan 28 och 35 och det har jag varit rätt nöjd med. Båda de med 28 i vilopuls har varit ston.

Min ena ligger mellan 105-120 efter löp hans vilo är 32.
Den andra ligger på 80-95 men han tar inte ut sig till max heller.:angel:

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 222
Senast: Hazel
·
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 763
Senast: co-SMAD4
·
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 554
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar