Pullarnosgrimma

Sv: Pullarnosgrimma

Den ska väl trycka på nosryggen och därigenom ge en viss bromsande effekt. Visst, aachen trycker ju också på näsan när hästen gapar, men huvuduppgiften är att hålla munnen stängd.

Jag kan ha fel :D

nejh jag tycker nog snare tvärtom då den ger hästen bättre andnings möjligheter.

Pullarnosgimma förhindrar inte att hästen pullar, men hästen kan inte gapa och det kombineras med att hästen inte kan lägga över tungan och sen stör den inte hästen luftvägarna

Pullarnosgimma förhindrar inte att hästen pullar, men hästen kan inte gapa och det kombineras med att hästen inte kan lägga över tungan och sen stör den inte hästen luftvägarna

Jag som alltid har hört att pullarnosgrimman är till för hästar som pullar, därav namnet...

Det är väl så att om hästen gapar mycket blir det ett tryck på nosryggen, dom flesta hästar som "pullar" öppnar väl munnen...så lite hjälper den nog då...

Jag vet inte, jag har inget belägg för det här, men jag har alltid fått höra att om man vill ha mer stöd i handen ska man rida på en vanlig nosgrimma. Att pullarnosgrimman upplevs som skarpare. Jag har antagit att det är eftersom att den löper genom mittpunken och då känns mer om hästen gapar osv., men jag vet inte riktigt..

Liknande trådar

Övr. Katt Vilken typ av klösmöbler gillar era katter bäst? Enkel pelare att klösa på? Klösbräda? Tunna (med eller utan möjlighet att gå mellan...
Svar
15
· Visningar
671
Senast: Liten
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 018
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En OS-medalj kan firas på många olika sätt, det visas i de här klippen på de tre individuella medaljörerna från hoppningen.
Svar
0
· Visningar
116
Senast: Gunnar
·
Hoppning Eftersom dressyren får ha sin snacktråd så tänkte jag prova att skapa en till hoppning också. Slänger in en fundering som jag haft ett...
Svar
9
· Visningar
1 239

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar