Pudelpäls

H

heylan

När jag funderar över vilka mentala egenskaper jag vill ha i min nästkommande hund, så landar resultatet i princip alltid på (stor)pudel. Vill ha en glad och lagom aktivitetskrävande, lättlärd och förig hund med minimalt med jakt etc. Hunden ska användas till "aktivt sällskap", dvs lydnad till vardagsbehov och på hobbynivå, hänga med på ridturer, lite spår, lite agility samt trickträning. Den ska ha en sund kropp och vara så fri som möjligt från sjukdomar. Inte för mycket päls.

Andra raser som i perioder passerat mina funderingar är tex staff, boxer, vit herdehund, GD etc, men de har mer eller mindre gått bort av olika orsaker.

Har tidigare inte varit så attraherad av pudlar, men ju mer jag tänker på det desto mer lockande känns de! Pälsen har tidigare varit en av de negativa sakerna, men nu har jag nog vänt på den punkten och ser den som en fördel - den fäller ju inte. :) (i sådana fall kommer hunden att hållas helklippt)

Så, till frågan: Är det svårt att lära sig klippa och sköta pälsen på ett bra sätt? Funkar det bra med en "vanlig klippmaskin"? Någon som är bra/mindre bra? Antar att man behöver en mindre till nos och tassar?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pudelpäls

jag brukar periodvis vara hundvakt åt en storpudeltik,och hennes ägare klipper henne med samma maskin på kropp och ben!

Håller henne ganska kort i pälsen,då hon inte ställs ut,men är mycket i skog och mark!

En trevlig tik,lättlärd och lydig,mycket go i henne!
Lite för speedad för mig! Men annars en helt underbar tik!

Vad bra att det funkar bra att köra med samma. :) ...o det är ju klart - hundklippmaskinerna är ju inte lika klumpiga och bullriga som hästmaskinerna ;)

Hur ofta måste din kompis (?) klippa hunden för att den ska hålla sig hyfsad?

Att klippa ner pudeln kort är inte svårt alls.
Man klipper allt med samma maskin, dom kostar under 2000 kr och håller hur länge som helst. Finns olika skär att köpa till med olika längder.

Nos och tassar klipps varje till varannan vecka om man vill hålla det kort. Och kroppen varje till varannan månad, växer ungefär 1-1,5 cm per månad. Går du en klippkurs så fixar du det där själv utan problem sen.

Klart du ska ha en pudel, härligare hundar finns inte!:love:

Hon klipper ju själv,så hon tar väl frm maskinen när tallbarren och lingonriset fastnar i pälsen!
Men jag har en svag aning om att hon klipps var 2-3 månad,men att håret runt ögon och nos tas lite oftare!

Det låter ju hoppfullt, att det inte är så himla komplicerat. :laugh:

Hur kort brukar man klippa?

En härligare ras än pudel är svårt att hitta. Jag har en dvärgpudel. Om du vill h adin hund kortklippt så är det lätt att göra det själv. Ja du kan ta i stort sätt hela hunden med maskin. Jag klipper min själv men jag har honom i lite längre päls.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 394
Senast: Sel
·
Övr. Hund Jag kommer med största sannolikhet bli erbjuden en mas valp till vintern. Det är verkligen min drömras och kommer träna agility med den...
Svar
13
· Visningar
2 095
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras Hej! Varning för långt inlägg, jag är så himla yr på det här. Jag går i tankarna att eventuellt skaffa en till hund under nästa år...
2
Svar
33
· Visningar
4 412
Senast: nilie
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 301
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka