Filbunke
Trådstartare
En vän till mig har tankar på att köpa hund så småningom och valet har fallit på en pudel. Jag som nyss varit inne i hela "leta bra uppfödare, linjer och kullar"-träsket har fått ansvar att hjälpa till att navigera min vän, men jag har i princip noll erfarenhet av rasen. Storleksmässigt pratar vi helst mellan, men även dvärg är okej eftersom vi prioriterar uppfödare och linjer. Hunden kommer inte ställas ut, utan fungera som en aktiv sällskapshund och väninnan har såklart ögonen på de aprikosa pudlarna men färgen kommer vara det sista hon går på i sitt letande.
SÅ: var börjar man? Vad ska vi akta oss för, vad är extra viktigt att tänka på (utöver de hälsotest som krävs för registrering)?
Eftersom jag som sagt inte är insatt i pudlarnas värld vet jag inte riktigt vilka meriter som är rimliga att räkna med, men vilka meriter "borde man" ändå kunna basera sitt val på?
Jag söker efter alla möjliga slags tips och erfarenheter, gärna också tips på uppfödare som är bra så vi har något att utgå ifrån.
Pls help us allsmäktige Buke!
SÅ: var börjar man? Vad ska vi akta oss för, vad är extra viktigt att tänka på (utöver de hälsotest som krävs för registrering)?
Eftersom jag som sagt inte är insatt i pudlarnas värld vet jag inte riktigt vilka meriter som är rimliga att räkna med, men vilka meriter "borde man" ändå kunna basera sitt val på?
Jag söker efter alla möjliga slags tips och erfarenheter, gärna också tips på uppfödare som är bra så vi har något att utgå ifrån.
Pls help us allsmäktige Buke!