• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Stormogul
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 867
  • Visningar Visningar 191 846
Sv: Pudel?

Vad skönt att han mår bättre. Skönt att han inte behövt smärtlindring =)

*kl*

Suck, har gått och blivit jättekallt här uppe igen, just nu står termometern på -25, igår var det -29 och det ska fortsätta så hela veckan... Planen att bada och frisera grabbarna i helgen känns lite avlägsen faktiskt, dock skulle det behövas, det växer fort!

Annars tar vi det lugnt, stora herrn går på medicin, som dock inte verkar göra någon skillnad. Någon här som haft problem med tonsilliterna på deras hund? Vad sattes det in för behandling och hur gick det?

Kallt och halt här också. :(

Efter idog odling hittades en bacillusk i HPH:s urin. Eftersom han mår prima och inte har några symtom blir det inte mer antibiotika, utan han ska äta ett tranbärspreparat. Tuggtabletter...visst, tänkte jag. Men de var visst goda, HPH tuggar snällt i sig sin lilla tablettbit.

Just nu ligger han på skrivbordet framför laptopen med huvudet på min högerarm. Lite svårt att skriva, man vad gör man inte som snäll matte?:love:

Söta krullet! Hoppas dom där tranbärstuggisarna hjälper, kanske nya pudeltuggummit? :D

*kl*

Idag var vi iväg och tränade lite lydnad, tanken var eg rallylydnad, men eftersom att Chili bestämde sig för att alla lappar (som låg på marken) var targets, trots att vi inte tränat det på hur länge som helst, och definitivt inte sådär (att vi går förbi och han ska markera) så koncentrerade vi oss på lydnaden. Hittat ett träningssätt som verkar funka för apporten, så nu ska vi nöta den. Lära om nytt liggkommando, då han är nonchalant så det finns inte samt få lite tryck i fotgåendet. Snart blir det tävlingsdebut, inte för att vi är redo, men så att matte får en eldgaffel i röven och kommer igång och tränar ordentligt!

KL

Melvin blev ju äntligen av med sitt drän efter hundbettet i måndags. Så nu slipper han t-tröja eftersom han ju bet av ena sidan av dränet. Med andra ord är han nästan sig själv nu. Men han ruskar jättemycket på sig när han är ute och skyndar, skyndar. Har svårt att avgöra om han fryser ( har varit isiga vindar som kylt rejält och han är rakad till huden på manken ) eller om det är pga vilan och stress. Idag är första gången jag ser honom sova PÅ andra fotöljen och inte gömma sig UNDER min.

Ska se om jag kan ta en kort promenad runt området idag med honom och sedan måste han verkligen bada ikväll. Skulle vilja raka honom så det rakade inte ser riktigt så illa ut mot det längre men vintern har ju kommit tillbaka....hmmm. Han får väl se skadad ut ett tag till då. Tur man har pudel iallafall på bara den här veckan har pälsen redan vucit ut med ca 2,5 mm!

Ja det läker jättefint. Rakade ner honom nu så får det bara växa ut. Ville dessutom se om han hade fler skador även om det bara varit skrapsår och ja jag hittade ju en. Han är ingen fryslort men -3 är ändå kallt så det blir overall nu och blåser det kallt så allvädersoverallen över tills det växt ut lite. Han har ju liksom tunnare päls en än whippet nu. MEN upptäckte att ett av rivsåren som varit helt oskyldigt är rött med en bula under. Inte så bra kanske så har konsulterat en jag känner nu som jobbar på en vetrinärstation.

strvsida.jpg

Ja manen rakade de ju bort den viktigaste biten på så den ska ju vara 15 cm längre ner mot manken men det får ta sin tid.

Och ja han är så grå, bilden luras inte. När det växer ut är han tvåfärgad med svarta toppar och kommer förmodligen bli helt grå med åren.

Senast ändrad:

-3? Det är ju sommarväder... Här gick vi precis en kvällspromenad, i -28. Lilleman har dessutom fått köldknäpp och vill inte in, han drar som en tok på bortvägen och man får nästan dra honom på hemvägen, han som alltid varit frusen av sig (och det med rätta, han har fortfarande valpmage, 4 år gammal)

När vi ska till vet, jag och stora vita på fredag så ska det vara -36... Jag får hoppas bilen startar!

Jag lider med er! Här var barmark nästan överallt men idag kom det lite snö så vi har 1 cm puder ute nu. MEN det kan vara -1 till -3 här med ynkliga 8 sekundmeter men kännas som -12 med tanke på hur hemska vindarna kan vara ibland. ( därför kollade jag hur vindarna ska vara i veckan oxå och de ska ligga runt 5 i medel ) Men ja som sagt, hade jag bott hos er hade han inte blivit av med pälsen det kan jag lugnt säga!

Jag lovar att jag inte skrattade åt din skalliga pudel.:angel:

Idag har jag varit Elak Matte. Möte på jobbet under em-kväll, så jag var inte hemma som alltid annars. Pudelpågarna var Mycket Upprörda, trots att husse var hemma hela kvällen. De satt hos honom (eller snarare honom) i TV-soffan, och så fort det kom en bil for de upp i fönstret för att se om det inte var matte som kom hem.

När jag kör till jobbet på kvällen är det inga problem, det hör till rutinerna. ;)

:devil: Skallig han har ju en redig hästman ser du väl :cool:

Nej han är inte så snygg än men det kommer redan se bättre ut nästa vecka. Var tvungen raka mothårs för att få det slätt annars är han randig när det växer ut och det påverkar snyggheten även när det växer ut längre sedan. Nu får det bara växa! Han har en polohundtröja på sig inne och gottar sig =)

Igår kväll sent hade han den och ett fleecetäcke över och frös inte det minsta utan käkade snö och hade allmänt kul!

Någon här som haft problem med tonsilliterna på deras hund? Vad sattes det in för behandling och hur gick det?

Min hund hade problem med sina tonsiller när han var yngre. Han fick infektion efter infektion i hals, öron och analsäckarna. Det hela började i tonsillerna. Man provade med några kurer antibiotika och även kortison. Tillslut fick man bränna bort dem. Tyvärr kan de växa tillbaka igen och det har börjat bildas lite vävnad där.

Vad jag förstått kan de enbart växa tillbaka om vet inte fick bort allt första bränningen. Är allt borta kan de inte återbildas.

Vi får se vad vet säger imorgon, om vi kommer oss dit, förbaskade kyla!

Nu är vi tillbaka ifrån vet, det märks att han inte är helt fräsch, vet var dessutom helt på min planhalva om att bränna bort tonsillerna, dock ska han gå på starkare antibiotika än vad han gjort hittills, och sedan blir det op. Sen får jag hoppas han mår bra igen, skrutthunden! Just nu ligger han och gnager märgben :)

Nu ser han lite bättre ut. Tog 4an över panna och nacke. Passade på att ta tasskäret och göra en bena på svansen oxå då får han betydligt finare fall! Overallen är oxå en favorit här och så välbehövd nu =)

nyafrisyrioverall.jpg

Vad jag förstått kan de enbart växa tillbaka om vet inte fick bort allt första bränningen. Är allt borta kan de inte återbildas.

Vi får se vad vet säger imorgon, om vi kommer oss dit, förbaskade kyla!

Som jag hört är det svårt att veta om man fått bort hela vävnaden då det kan vara svårt att bränna för "djupt" och dörför får man oftast inte bort allt. Det är vanligt att de växer tillbaka.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 411
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 220
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med... 2
Svar
27
· Visningar
631
Senast: Raderad medlem 147980
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 128
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka