Sv: Pudel?

Och eftersom att Daff inte vågat sig hit med någon bild på sin lilla Doris passar jag på att visa upp det lilla yrvädret litegrann, här tillsammans med min lilla gula som dock ser sådär lagom nöjd ut...

Ja det blir det nog. Blir det inget med den här hunden var det inte meningen att den skulle komma hem till oss:)

Vilka söta skrutthundar!

Precis så brukar jag också tänka, och det har hittills alltid löst sig väldigt bra!

Visst är dom gulliga? :love:
Dock tycker Bingo (min lilla gula) att hon kan vara ganska pestig när hon vägrar sluta bita i öronen, svansen eller till och med benen. När man är ute och hon hugger tag i ena benet så han får hoppa sig fram och hon morrar allt var hon har så tycker man att han borde säga till litegranna, han stapplar bara snällt efter...

Men han tycker hon är rolig, om än hon blir lite för mycket för honom emellanåt, stackars gamle herrn ;)

*KL*
Jag har tittat lite på just pudlar, och skulle mycket väl kunna tänka mig införskaffa mig en sådan i framtiden.

Jag har en fråga dock: Jag har fått för mig att pudlar är väldigt "sällskapssjuka" (på både gott och ont) och att det inte är den typ av hund som man lämnar ensam hemma länge om dagarna (inte för att någon hund är det men jag hoppas ni fattar..). Jag tror jag har läst någonstans att pudlar på något sätt skulle må sämre av det än många andra raser, men förhoppningsvis är det bara en skröna :p

Förövrigt verkar det vara en helt underbar ras som jag gärna vill veta mer om :laugh:

Mina lämnas som absolut max 5 timmar per dygn, och de brukar sova när man kommer hem och måsta sträcka och ha sig innan de yrvaket kan komma och hälsa. Gammla mellanpudel var inte heller något problem att lämna hemma själv, och ingen som jag känner med pudel har problem med att lämna de själva heller, så det är inte den uppfattningen jag har fått.

Okej, tack för svaret ;)

Ni som har pudlar; Brukar pudeln allmänt vara badglad av sig? tycker era hundar om att bada och simma?
Sen är jag också nyfiken på vilken färg era pudlar har? - Har färgen hållit bra?

Jag själv är förtjust i pudlar med mycket färg, röda eller bruna t.ex., men har hört att dessa färger ofta bleknar/grånar med åldern..

Jag har en dvärgpudel som inte har några problem med att vara hemma själv. Jag har som max honom hemma själv 5 timmar i streck. Detta händer sällan då han är hon min mormor när jag jobbar och om jag ska bort längre stunder.

Färgerna varierar hos pudlar. De röda är så pass "nya" och har inte varit godkända så länge. Jag vet inte hur pass bra de håller färgen men alla pudlar kan "skifta färg" beroende på färganlag och på vilka färger man har bakåt i ledet. Även en svart pudel kan bli lite grå. Jag har en brun som har två svarta föräldrar. Han började tappa sin bruna färg redan som ettåring. Jag visste att det fanns en chans för detta med tanke på hans föräldrars färg. Jag älskar även färgen har har idag och får ofta höra att han har en härlig färg. Den är ganska jämn för att vara "brun", de blir ofta ojämna i färgen. Han skiftar lite i färg mellan en ljusare nyans, medans han ibland är lite mörkare i fägen. På sommaren blir han lite blekt av solen och får en ljusare nyans. Min nästa pudel blir antagligen en brun igen då jag älskar färgen.

Idag har han denna färgen, en lite mörkare nyans( Den senaste bilden på honom) På nästa bild som är tagen på sommaren kan man se att han är ljusare i pälsen.

77055_499731642463_548927463_7676057_1178180_n1.jpg

DSC01350.jpg

Min hund ÄLSKAR att bada men är inte bra på att simma. Simmar ute när det är sommar och på djursjukhuset på vintern/höstenm. Han har sin egen simteknik som nu gör att han har flytväst;)

DSC01132.jpg

DSC01219.jpg

Senast ändrad av en moderator:

Är extra stolt över min lilla kille idag. Vi har som jag skrivit innan inte tävlat på ett tag nu och inte tränat lydnad så aktivt på ett tag pga hans hälsa. Idag var vi i ett stort varuhus där de hade hunden och kattens helg. Jag gick dit med jappisen för att få honom fotograferad. När jag kommer dit var där fullt med hundar och människor. Det visade sig att min tränares fru var där och svarade på lydnadsfrågor och hade korta uppvisningar. Jag har aldrig tränat eller tävlat med jappisen inomhus i stor lokal och framförallt inte med så mycket folk, hundar och ljud runt omkring sig,

Min tränares fru bad mig testa idag då hon var säker på att jappisen skulle klara det. Hon bad mig ta av kopplet av gå in i ringen och visa upp lite trix och lite bitar ur lydnadsprogrammet. Vi var inte alls förberedda eller uppvärmda för detta men det gick otrolig bra. Jappisen var mycket taggad och hade enbart fokus på mig trots att det var mycket folk och liv runt omkring. Jag blir alltid jättenervös vid tävlingar och tycker inet om när det står mycket folk och tittar på. Jag var ju lagom nervös men det påverkade inte jappisen utan troro det gjorde honom extra taggad att visat att han kunde. Han körde på perfekt. Jag var impronerad över att han kommer ihåg allt så bra. Idag fick han skina i ringen och jag såg så lycklig han var=) Det fick mig att vilja komma igång med träningen igen på allvar när han tyckte det var så kul.

Ville bara skriva lite om vår härliga dag och min lilla stjärna=)

Senast ändrad av en moderator:

Visst är dom :love: Imorgon ska vi gå pudelpromenad och sedan ska valpis få spendera fm och resten utav dagen med mina monster, som just nu ligger utslagna på golvet efter dagens äventyr :D

Nillah: Jag har två st, en aprikos mellan som är ganska blek i färgen samt en vit storpudel som inte har den där riktigt kritvita fina färgen utan har lite mörkare partier ffa öronen blir lätt mörka.

Hur som, den lilla får mörkare päls ju längre den är, detsamma gäller för min kompis aprikosa storpudel, vet dock inte om det är så i allmänhet, jag tycker te x att de bruna är som finast när de är mörka i färgen.

Min stora älskar att bada, han simmar helst hela rundan när vi går vid vattnet medans den lilla blänger mordiskt på en om han tvingas blöta ner sig och man blir riktigt paff när han bestämmer sig för att gå ner i vattnet och blöta ner tassarna ;)

Kan förresten passa på att berätta om vad vi gjort idag, någonting som blivit en riktigt favorit här hemma, nämligen att sparka! Husse, jag och stora vita njuter i fulla drag utav fartvinden i öronen och han blir riktigt taggad och jobbar på jättefint framför sparken, lyssnar fint på stop och stanna kommandon osv. Lilleman är inte jätteroad utav att dra, så han springer med lös och retar stora vita, men motion får de båda två! Idag var vi ute i en timme med sparken, förutom när vi gick runt och skottade fram bilen och busade i snön, och sammanlagt var vi ute i över 4 timmar i sträck i det tokhärliga vädret som vi haft här i norrland idag (minus 15 och strålande sol) superhärligt! :love:

Och eftersom att Daff inte vågat sig hit med någon bild på sin lilla Doris passar jag på att visa upp det lilla yrvädret litegrann, här tillsammans med min lilla gula som dock ser sådär lagom nöjd ut...

Jag har ju inte lyckats få in någon bild i datorn ännu, därför jag inte har lagt in någon här ännu :p.

Min lilla prinsessa är än så länge helt underbar - trygg i sig själv, mysig, busig och sover hela natten. Det händer olyckor inomhus ibland när vi inte är nog snabba på att gå ut, och hon har ännu inte börjat säga till när hon behöver ut.

I helgen har vi klippt nosen (hos uppfödaren) och tassarna (hemma), jisses vilket jobb det är med en liten räka som slingrar sig allt hon kan :eek:. Jag är numera djupt imponerad av er som fått era hundar lugna vid klippning. Vad är era tips?

Hon är silver och kommer alltså att bli ljusare i några år framöver tills hon är ljusgrå, så hon kommer defenitivt att ändra färg. Jag tycker att de röda är jättevackra och hade gärna haft en sån om det inte vore så svårt att hitta sunda och stabila sådana. De bilder jag har sett av äldre röda pudlar tyder på att de bleks liknande de bruna pudlarna, jättesynd tycker jag!

haha, vad sött att han måste ha flytväst :p ja, det är ju en smaksak det där, jag har hand om en lagottokille emellanåt som har bleknat till nästan precis samma färg som din, men personligen föredrar jag nog när de har lite mer kvar av det bruna pigmentet :d
Kul att han är badglad, är det vanligt att pudlar är det eller är det väldigt individuellt? Det är så trevligt med hundar som gillar vatten tycker jag ;)

Måste säga att pudlar verkar vara så härliga hundar! Jag har själv dock inte haft alls mycket kontakt med hundar av rasen, vilket är tråkigt.

Om någon av er pudelägare bor i Göteborgstrakten och vill ha hundvakt någon gång kan ni ju kontakta mig :angel: Skulle mer än gärna bekanta mig mer med rasen.

haha, vad sött att han måste ha flytväst :p ja, det är ju en smaksak det där, jag har hand om en lagottokille emellanåt som har bleknat till nästan precis samma färg som din, men personligen föredrar jag nog när de har lite mer kvar av det bruna pigmentet :d
Kul att han är badglad, är det vanligt att pudlar är det eller är det väldigt individuellt? Det är så trevligt med hundar som gillar vatten tycker jag ;)

.

Ja jag kan hålla med om att de är otroligt vackra i den mörkbruna färgen. Det gäller de flesta färger. Sen tycker jag de aprikosa är fina i en mörk färg och de silvriga i en ljus färg. Sen tycker jag det är svårt att hitta en riktigt vit pudel idag. De är vackra när de är riktigt vit, speciellt storpudlarna. Sen tycker man ju ens hund är vacker oavsert vilken färg den får. Det är en djungel detta med färger. Men fägen är ju bara en liten del av hunden. Det viktigaste tycker jag är att man strävar efter att får en bra mentalt stabil hund oavsett färg.

Jag vet många pudlar som tycker om att bada. Han är ju lite fin i kanten och vill inte smutsa ner sig i en smutsig vattenpöl hehe;) Däremot hatar min hund att gå i vattenpölar och gör allt han kan för att gå runt en vattenpöl. Men att bada i hav eller pool älskar han. Han var lite försiktig första gången vi var på djursjukhuset för att bada i poolen. Där var det ju ingen strandkant att gå ut från utan det blev djupt direkt. Efter första försöket så insåg han att det var kul och kastade sig i poolen för att hämta sin leksak.

Hans Pudliga Höghet hade en underbart mättad varmröd päls när han kom till oss vid 4 månaders¨ålder...nu är han ljusbeige. Pudliga Prinsen är fortfarande ganska röd, och han blir två år i juni, så vi får se.

Bada? Min kursledare har talat om för båda Pudelpågarna att de härstammar från vattenapportörer, men de säger att det är ont förtal. Deras förfäder har varit bortskämda sällskapshundar som legat på sidenkuddar, så det så. De kan plaska igenom vattenpölar, men det är allt.

Snön börjar försvinna. Snart kan jag lägga ett litet spår åt PP och se om han fortfarande är intresserad. :laugh:

Hur går det för HpH nu, mår han bättre?

Vad avundsjuk jag blir när du säger att du snart kan spåra, här har vi tjockt med snö, hade tänkt ägna mig åt hårda spår i vinter men har inte lagt ett enda, det är ju att vara ute i skogen på långa spår som är det roligaste!

Daff: Lilla donnan kan få gå på kurs hos grabbarna, de brukar sköta sig utomordentligt på klippbordet trots att de inte tycker det är det roligaste här i världen ;)

Om någon av er pudelägare bor i Göteborgstrakten och vill ha hundvakt någon gång kan ni ju kontakta mig :angel: Skulle mer än gärna bekanta mig mer med rasen.

Min är inte 100% pudel men beter sig som en helt 100 =) Du får gärna bekanta dig med min. Ett hjärta av guld, och en massa fart och bus :bump:

Du vill inte hänga med på promenad någon gång, jag föredrar sällskap på promenaderna om man får välja :D

Tack, HPH mår mycket bättre! Han fick smärtstillande några dagar, nu har han varit utan i två, och är precis som vanligt. Just nu ligger han hoprullad på skrivbordet framför min laptop och sover, så jag får sitta lite obekvämt för att kunna skriva.

Deras Pudliga Högheter är inte alls bortskämda, nej då.:angel:

Men så skönt att höra!

Man ska vara bortskämd, det kommer automatiskt med krullkostymen ;)

*kl*

Idag fyller stora vita år :D

Bjuder på en bild ifrån i helgen då han satt och njöt utav vårsolen

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
426
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 017
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
899
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 190
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka