Sv: Pudel?
*kl*
hej alla pudelmänniskor!
Är inne på att skaffa en vovve om 1-2år kanske (eller rättelse: när jag har ekonomi för att ha både hästen och en hund. dock tidigast nästa år, då går jag 3e året på gymnasiet). Tänkte mig först en vinthund men får nog konstatera att det inte är en hund som passar mig med tanke på mitt krav; kunna ha hunden lös och kunna kalla in den om så behövs vid ridning (och annars förstås!). Fick tipset Storpudel, vilken ligger på + just nu för att mors an tål pudlar (allergiker). Såå.. Nu vill jag veta mer om pudlar!
Mitt liv ser troligen ut så här ungefär...:
*Bor hemma (radhus) eller lägenhet.
*Jobbar (har ett extrajobb för att betala hästens uppehälle m.m.), pluggar (går gymnasieutbilning till sadelmakare, praktik 4 timmar/dag 4 dagar/veckan en-en och ½ mil hemifrån. vet ej om jag kommer att ha kvar samma praktikplats då men det får vi se..). Kan ha nån vän/anhörig som mot liten peng kan gå ut nån timme på dagen när jag jobbar (ca 6½ timmars-dagar ett par dagar/månad), så att h*n inte behöver vara ensam de (för hunden) långa dagarna.
*Har hästen, rider distansritt.
Hunden...:
*med ut på ridtur, så lång som hunden orkar med (= kräver inte att den ska gå i 5 timmar om h*n bara orkar 2 timmar) i skog, grusvägar, ibland med andra..
*mår bra & tycker om att vara ute mycket.
*kommer på inkallning.
Jag är inte intresserad av bruksträning alls, men köper jag pudel kan jag tänka mig att ställa ut nån gång som kul grej (men det är inget jag "satsar" på). Träna lydnad då jag vill att min hund ska lyda kommandon. Möter vi nån ute i skogen måste jag kunna kalla in hunden, man vet aldrig om personen är hundrädd. Och jag vill inte jaga hunden hela dagen pga ett rådjur, i skogen bor det vilt..
Har inget emot att träna och aktivera, men inte i extrema mängder (några timmar per dag, 4-7 dagar i veckan.. njaee tack..
). Dock villig att slita för att nå dit jag vill med lydnaden, då jag anser att det till viss del också är en säkerhetsfråga.
Anar att Dvärg- eller mellanpudeln lämpar sig bäst med tanke på mitt boende. Är lite..njaaaee..på små hundar, men hittar jag en individ så är det möjligt ändå.
*Vad gör ni med era pudlar? Vad har ni för pudlar? Hur är de i psyket? Skälliga?
*Vad äter de (vilket foder
), vad kostar det och hur mycket/dag?
*Försäkring, kostar? (vet.vård)
*Klippa klor, hur ofta?
*Pälsvård; vad, hur, hur ofta?
*Vaccinationer; vad och hur ofta?
*Följa med i stallet och ut på tur, lämpligt..?
Ni får usäkta en okunnig..