Sv: Pudel?

Kungspudel och Storpudel är samma benämning på den största varianten av pudel.. förr användes uttrycket kungspudel mer, nu verkar det vara vanligare att säga storpudel..

Man använder storpudel och det är storpudel som skrivs in i stamtavlan.

KL. Tycker det är dags för lite nya bilder på våra pudlar. var ett tag sen det skrevs i tråden ju. Jag börjar med att sätta in några nya på min vovve. Fyll gärna på med era hundar. Lupin jag är speciellt nyfiken på hur din tjej ser ut i sin längre päls:laugh:

P1012327.jpg

P1012360.jpg

P1012341.jpg

Puttar upp tråden... har alla pudelägare försvunnit från buke?

*kl*

jag har fotat för lite nu på senaste tiden.. min kamera har vart på lagning.. :/

men men det kanske kommer.. vovven börjar ju bli sämre :(

Nu låter jag jättegammal :D men när jag var barn och red på en gård några km hemifrån så hade de en svart storpudelhane där. Det var slutet -60 början -70 tal men hunden var vuxen så den var av 1960 talstyp, om man kan kalla det så. Han var idealbilden av "min" storpudel :love: Alltså storväxt, med ordentlig benstomme och ändå rörde sig fint och vackert, inte klumpigt eller så. Såg även en vit storpudel ungefär vid den tiden och den var av samma typ.

Varför är det ingen som föder upp storpudel med massa idag? Jag menar fortfarande förstås att de ska ha det typiska pudeluttrycket om man kan kalla det så, inte se klunsiga ut. När man går på utställningar för att titta på storpudlar, som jag älskar så ser jag ganska små och gracila pudlar som blir större bara tackvare deras enorma pälsar. De är jättevackra, tro inte att jag tycker annat, men finns det överhuvudtaget någon maffig storpudel längre? Har tre storpudlar här i samhället, varav en visserligen är en tik men de är som de ser ut på utställningarna. Har i vuxen ålder aldrig sett den typen av pudel som när jag var barn.

Jag vill ha en storpudel efter min nuvarande gamla terrier, men jag vill helst ha en regäl en om det nu finns. Ni aktiva pudelmänniskor, ser ni några sånna som jag beskrivit eller finns den typen inte längre?

*kl*

hej alla pudelmänniskor! :D
Är inne på att skaffa en vovve om 1-2år kanske (eller rättelse: när jag har ekonomi för att ha både hästen och en hund. dock tidigast nästa år, då går jag 3e året på gymnasiet). Tänkte mig först en vinthund men får nog konstatera att det inte är en hund som passar mig med tanke på mitt krav; kunna ha hunden lös och kunna kalla in den om så behövs vid ridning (och annars förstås!). Fick tipset Storpudel, vilken ligger på + just nu för att mors an tål pudlar (allergiker). Såå.. Nu vill jag veta mer om pudlar!

Mitt liv ser troligen ut så här ungefär...:
*Bor hemma (radhus) eller lägenhet.
*Jobbar (har ett extrajobb för att betala hästens uppehälle m.m.), pluggar (går gymnasieutbilning till sadelmakare, praktik 4 timmar/dag 4 dagar/veckan en-en och ½ mil hemifrån. vet ej om jag kommer att ha kvar samma praktikplats då men det får vi se..). Kan ha nån vän/anhörig som mot liten peng kan gå ut nån timme på dagen när jag jobbar (ca 6½ timmars-dagar ett par dagar/månad), så att h*n inte behöver vara ensam de (för hunden) långa dagarna.
*Har hästen, rider distansritt.
Hunden...:
*med ut på ridtur, så lång som hunden orkar med (= kräver inte att den ska gå i 5 timmar om h*n bara orkar 2 timmar) i skog, grusvägar, ibland med andra..
*mår bra & tycker om att vara ute mycket.
*kommer på inkallning.

Jag är inte intresserad av bruksträning alls, men köper jag pudel kan jag tänka mig att ställa ut nån gång som kul grej (men det är inget jag "satsar" på). Träna lydnad då jag vill att min hund ska lyda kommandon. Möter vi nån ute i skogen måste jag kunna kalla in hunden, man vet aldrig om personen är hundrädd. Och jag vill inte jaga hunden hela dagen pga ett rådjur, i skogen bor det vilt.. :p
Har inget emot att träna och aktivera, men inte i extrema mängder (några timmar per dag, 4-7 dagar i veckan.. njaee tack.. :crazy:). Dock villig att slita för att nå dit jag vill med lydnaden, då jag anser att det till viss del också är en säkerhetsfråga.
Anar att Dvärg- eller mellanpudeln lämpar sig bäst med tanke på mitt boende. Är lite..njaaaee..på små hundar, men hittar jag en individ så är det möjligt ändå.

*Vad gör ni med era pudlar? Vad har ni för pudlar? Hur är de i psyket? Skälliga?
*Vad äter de (vilket foder :p), vad kostar det och hur mycket/dag?
*Försäkring, kostar? (vet.vård)
*Klippa klor, hur ofta?
*Pälsvård; vad, hur, hur ofta?
*Vaccinationer; vad och hur ofta?
*Följa med i stallet och ut på tur, lämpligt..?

Ni får usäkta en okunnig.. :D

Vilken färg?? Vi har en aprikos storpudel och nu ska vi skaffa oss en liten valp till sommaren. Svart eller aprikos? Kennel är redan bestämt och nu väntar vi bara på att tiken ska bli parad, förhoppningsvis ska de pluppa ut runt maj så det är lång tid att vänta. Vi får bestämma valp först så vilken färg?
Och lite namnförslag vore kul, en hanhund ska vi ha!
Det ska inte vara något fint namn men något som Laban eller skroten eller någe sånt. Kom med förslag!

Hej!
Vad roligt att du är intresserad av att skaffa en pudel =) ska förösöka göra mitt bäst aför att svara på dina frågor. Jag personligen tycker pudel är en helt fantastisk ras, glad och positiv. Dock är det en aktiv ras vilket många glömmer. Sen med att du vill ha en lydig hund, det beror på att man tränar den. Sen med inkallning gäller samma sak. Jag har oftast min hund lös när vi är ute förutom vid stora trafikerade vägar. Han kommer på inkallning.

Jag har bilder på min kille längre upp i tråden på denna sidan och även fler på andra sidorna.

*Vad gör ni med era pudlar? Vad har ni för pudlar? Jag har en brun dvärgpudel Jag har tidigare tränat agility med honom men tränar det nu bara extra då och då för skoj skull. Lägger extra tiden på lydnadsträning. Jag tränar och tävlar med honom i Lydnad. har tagit ett LP med honom och tränar nu i lydnadsklass 2. Sen är han med mig på det mesta jag gör.

Hur är de i psyket? Skälliga?
Min är lite vaktig av sig då det går någon på vår våning i trappan. Dock är det jag som inte varit så konsekvent där och inte brytt mig fråns nu. Håller på att träna bort det nu. Han skäller annars inte hemma förutom dessa få tillfällen. Han skäller inte på andra hundar vid promenader. Däremot är han lite pratig ( skäller inte utan annat ljud som är ganska charmigt) då han leker med sina hundkompisar.

Min hund har en kronisk magsjukdom som gör att han måste äta special foder från veterinären. Han äter Hills d/d och det kostar ca 800 kr för en säck på 13 tror jag. ( minns inte exakt då han nyss börjat med den nya maten) Gick på annat specialfoder innan.

Jag har honom försäkrad i folksam. Försäkringen i sig är inet dyr utan det är veterinärbesöken som kostar. Det är något man ska ha i baktanken innan man skaffar hund. man får räkna med att man kan få en hund som kräver många veterinärbesök och att det kan kosta mycket.

*Klippa klor, hur ofta?
Jag klipper klorna med 1-2 veckors mellanrum

Jag klipper honom ca vart 5-6 vecka och badar ca var 3e vecka. varierar lite beroende på årstid och hur vädret är. Nos och tassar rakar jag ca vart annan vecka. Sen ska öronen ryckas.

Jag vaccinerar honom en gång om året då jag vill vara på den säkra sidan och pga att vi är mycket på brukshundsklubben runt andra hundar.

Han följer med till stallet ibland men då jag inet har egen häst så har han inte varit med ute på ridtur. Däremot hade han orkat det utan problem. han är en hund som orkar välldigt mycket.

Nu låter jag jättegammal :D men när jag var barn och red på en gård några km hemifrån så hade de en svart storpudelhane där. Det var slutet -60 början -70 tal men hunden var vuxen så den var av 1960 talstyp, om man kan kalla det så. Han var idealbilden av "min" storpudel :love: Alltså storväxt, med ordentlig benstomme och ändå rörde sig fint och vackert, inte klumpigt eller så. Såg även en vit storpudel ungefär vid den tiden och den var av samma typ.

Varför är det ingen som föder upp storpudel med massa idag? Jag menar fortfarande förstås att de ska ha det typiska pudeluttrycket om man kan kalla det så, inte se klunsiga ut. När man går på utställningar för att titta på storpudlar, som jag älskar så ser jag ganska små och gracila pudlar som blir större bara tackvare deras enorma pälsar. De är jättevackra, tro inte att jag tycker annat, men finns det överhuvudtaget någon maffig storpudel längre? Har tre storpudlar här i samhället, varav en visserligen är en tik men de är som de ser ut på utställningarna. Har i vuxen ålder aldrig sett den typen av pudel som när jag var barn.

Jag vill ha en storpudel efter min nuvarande gamla terrier, men jag vill helst ha en regäl en om det nu finns. Ni aktiva pudelmänniskor, ser ni några sånna som jag beskrivit eller finns den typen inte längre?

Nu ska jag också låta gammal..Men vad hette den där stoora snygga svarta pudeln,stog mycket om den i Hundsport för mååånga år sen..Har för mig att den hette nåt med S,kanske Sam? och kennelnamn..Det var min pudel då,när jag var liten..vet inte nu vad jag kanske tycker om honom om jag skulle se en bild,men då tyckte jag att han var dösnygg!

Nu ska jag också låta gammal..Men vad hette den där stoora snygga svarta pudeln,stog mycket om den i Hundsport för mååånga år sen..Har för mig att den hette nåt med S,kanske Sam? och kennelnamn..Det var min pudel då,när jag var liten..vet inte nu vad jag kanske tycker om honom om jag skulle se en bild,men då tyckte jag att han var dösnygg!

Jaaa just ja! Play it again Sam, hette han och var också min favorit då. Kenneln kommer jag inte ihåg däremot.

Senast ändrad:

Hej!
Vad roligt att du är intresserad av att skaffa en pudel =) ska förösöka göra mitt bäst aför att svara på dina frågor. Jag personligen tycker pudel är en helt fantastisk ras, glad och positiv. Dock är det en aktiv ras vilket många glömmer. Sen med att du vill ha en lydig hund, det beror på att man tränar den. Sen med inkallning gäller samma sak. Jag har oftast min hund lös när vi är ute förutom vid stora trafikerade vägar. Han kommer på inkallning.

Jag har bilder på min kille längre upp i tråden på denna sidan och även fler på andra sidorna.

*Vad gör ni med era pudlar? Vad har ni för pudlar? Jag har en brun dvärgpudel Jag har tidigare tränat agility med honom men tränar det nu bara extra då och då för skoj skull. Lägger extra tiden på lydnadsträning. Jag tränar och tävlar med honom i Lydnad. har tagit ett LP med honom och tränar nu i lydnadsklass 2. Sen är han med mig på det mesta jag gör.

Hur är de i psyket? Skälliga?
Min är lite vaktig av sig då det går någon på vår våning i trappan. Dock är det jag som inte varit så konsekvent där och inte brytt mig fråns nu. Håller på att träna bort det nu. Han skäller annars inte hemma förutom dessa få tillfällen. Han skäller inte på andra hundar vid promenader. Däremot är han lite pratig ( skäller inte utan annat ljud som är ganska charmigt) då han leker med sina hundkompisar.

Min hund har en kronisk magsjukdom som gör att han måste äta special foder från veterinären. Han äter Hills d/d och det kostar ca 800 kr för en säck på 13 tror jag. ( minns inte exakt då han nyss börjat med den nya maten) Gick på annat specialfoder innan.

Jag har honom försäkrad i folksam. Försäkringen i sig är inet dyr utan det är veterinärbesöken som kostar. Det är något man ska ha i baktanken innan man skaffar hund. man får räkna med att man kan få en hund som kräver många veterinärbesök och att det kan kosta mycket.

*Klippa klor, hur ofta?
Jag klipper klorna med 1-2 veckors mellanrum

Jag klipper honom ca vart 5-6 vecka och badar ca var 3e vecka. varierar lite beroende på årstid och hur vädret är. Nos och tassar rakar jag ca vart annan vecka. Sen ska öronen ryckas.

Jag vaccinerar honom en gång om året då jag vill vara på den säkra sidan och pga att vi är mycket på brukshundsklubben runt andra hundar.

Han följer med till stallet ibland men då jag inet har egen häst så har han inte varit med ute på ridtur. Däremot hade han orkat det utan problem. han är en hund som orkar välldigt mycket.

hm dvärgpudel kanske ändå vore något.. (är i vanliga fall inte mycket för mindre hundar :p)

Träna lydnad är för mig självklart, man kan inte begära att hunden ska veta vad som är rätt och fel om man inte "berättar" det. (har dock förstått att vissa raser är svåra att träna till att komma på inkallning, därav frågan).

Hur mycket torrfoder om dagen vill en liten pudel ha, måntro?
Vad ska hunden vaccineras mot?
Rycka öronen..? Som man gör med sina egna ögonbryn, typ?
*inte haft hund tidigare* :D

hm dvärgpudel kanske ändå vore något.. (är i vanliga fall inte mycket för mindre hundar :p)

Träna lydnad är för mig självklart, man kan inte begära att hunden ska veta vad som är rätt och fel om man inte "berättar" det. (har dock förstått att vissa raser är svåra att träna till att komma på inkallning, därav frågan).

Hur mycket torrfoder om dagen vill en liten pudel ha, måntro?
Vad ska hunden vaccineras mot?
Rycka öronen..? Som man gör med sina egna ögonbryn, typ?
*inte haft hund tidigare* :D

Jag har också alltid tidigare föredragit stopra hundar men nu gillar jag små när man vet hur praktiskt det är ( dock inet för små för de ska orka med vad jag att hänga med överallt). Om jag har bråttom så åker han i cykelkorgen så det är lätt att ha med honom överallt. Han älskar att sitta i korgen och lutar sig tillbaka och njuter :laugh:Sen är han på många sätt som en stor hund i liten förpackning. Dock bara på positiva sätt =)
Ja man rycker håren i öronen för att det inte ska blir för tätt så de får svamp eller öroninflammation. Det är helt olika beroende på hur mycket de äter, beror på ålder, vikt, hur aktiva de är osv. Då min är igång mycket så äter han lite mer än en hund som inte rör sig lika mycket.
Valpsjuka, parvo.

P1010467.jpg

Vilken raring :laugh:

Börjar nästan bli övertygad om att en dvärgpudel kanske vore något (när ekonomi finnes, räknar med 1000kr/månad = 200kr försäkring, 600kr en säck foder; vet ej hur länge en Royal Canin säck räcker.., 200kr lägga undan för vaccinationerna. rimligt?), dock tidigast våren 2010 lär det bli av (då går jag VT tredje året gymnasiet). vi får väl se :)

kommer nog att fortsätta läsa i denna tråden iaf, massa härliga hundar verkar det finnas!

Vilken raring :laugh:

Börjar nästan bli övertygad om att en dvärgpudel kanske vore något (när ekonomi finnes, räknar med 1000kr/månad = 200kr försäkring, 600kr en säck foder; vet ej hur länge en Royal Canin säck räcker.., 200kr lägga undan för vaccinationerna. rimligt?), dock tidigast våren 2010 lär det bli av (då går jag VT tredje året gymnasiet). vi får väl se :)

kommer nog att fortsätta läsa i denna tråden iaf, massa härliga hundar verkar det finnas!

Ja en dvärg är ju billigare i foder än en stor plus det tar fortare att klippa. Tänk bara på att det är mycket pälsvård med en pudel. de ska kammas ofta för att inet tovas. Sen väljer du ju själv HUR mycket pälsvård du vill ha beroendepå vilken frissyr du vill ha. Vaccinationerna kostar ca 350 kr per år när de är vuxna.

Sen får man ränka med veterinärkostnader är dyra omman får en hund som kräver utredning där kan några tusenlappar gå lätt på ett veterinärbesök. Men ens härliga hund är ju helt klart värt vart enda öre :laugh:

Ja en dvärg är ju billigare i foder än en stor plus det tar fortare att klippa. Tänk bara på att det är mycket pälsvård med en pudel. de ska kammas ofta för att inet tovas. Sen väljer du ju själv HUR mycket pälsvård du vill ha beroendepå vilken frissyr du vill ha. Vaccinationerna kostar ca 350 kr per år när de är vuxna.

Sen får man ränka med veterinärkostnader är dyra omman får en hund som kräver utredning där kan några tusenlappar gå lätt på ett veterinärbesök. Men ens härliga hund är ju helt klart värt vart enda öre :laugh:

Japps, om moderns make fortfarande klarar en lejonklippning när det blir aktuellt, får han lära mig att klippa så :d
(en storpudel skulle jag nog hålla hyfsat kortklippt - inte massooor av päls, så att det är lite lättare att borsta :angel:).
Fön + kamma efter att ha varit ute i regn?

Men då låter 200kr/månaden (+ lite buffert från början) väl lagom? :idea: Liten del till vaccination, och så buffert för vet. kostnader om det dyker upp som känns onödiga att ta på försäkringen, och så avmaskning om vovven får mask. (eller att jag helt kallt räknar med 1000kr/månaden och det av de pengarna som inte går åt, läggs till bufferten = vaccination, vet., avmaskning, ersättning av trasigt koppel/halsband.. ?)

Jag räknar ca 1000 kr i månaden på min då jag vetatt han rä ofta sjuk.

Försäkring är så klart bra att ha men det kan endå bli att man får betala mycket utöver det försäkringen tar. Klipper man själv så sparar man mycket pengar på det =)

Det beror på hu rfin du vill ha din hund om du fönar eller ej. Om det ösregnar får min kappa på sig för att det inet ska tova sig eller om jag inet hinner föna hela hunden innan jobbtex. Annars blir det fön och borsta. Men jag har honom i lite längre päls och är kanske lite väl petig med hans päls hehe.

Jag räknar ca 1000 kr i månaden på min då jag vetatt han rä ofta sjuk.

Försäkring är så klart bra att ha men det kan endå bli att man får betala mycket utöver det försäkringen tar. Klipper man själv så sparar man mycket pengar på det =)

Det beror på hu rfin du vill ha din hund om du fönar eller ej. Om det ösregnar får min kappa på sig för att det inet ska tova sig eller om jag inet hinner föna hela hunden innan jobbtex. Annars blir det fön och borsta. Men jag har honom i lite längre päls och är kanske lite väl petig med hans päls hehe.

wii, då hoppas jag att jag lyckas "få" en hund som aldrig är sjuk, så kommer vi att ha massa pengar över efter ett par år :idea: :angel:

Just därför tänkte jag att mors man skulle få lära mig att klippa lejonklippning :love: (han födde upp pudlar för typ..många år sen.. :D), en trimmer kostar inte mycket i inköp och sen slipper man rusa till salong :banana:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ja senaste gånger jag varit med på grundkurser i rally agility och nosework så har det pratats mycket om tävlingar och till och med...
2
Svar
27
· Visningar
436
Senast: MML
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 025
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
914
Senast: Wenniz
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 195
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Ridskoleryttare