Jag tror det beror på vad man trivs med - jag föredrar min labradors päls framför pudelns som måste klippas, och som när den klipps hamnar överallt och kräver en halvtimmes rollande av kläderna jag hade på mig för att få bort alla små hår som fastnat
Jag har kommit fram till att jag också föredrar labradorens framför unghunden, som har mer BC/aussie-liknande päls - hon fäller hela tiden och det fastnar överallt hela tiden (känns det som). Jag har aldrig riktigt behövt rolla kläderna för labbens päls mer än i de mest extrema fälltiderna (däremot dammsugat mer eftersom det hamnat på golvet), medan jag nu med unghunden måste rolla kläderna varje morgon efter att jag haft på mig dem en halvtimme, innan jag åker till jobbet. Dvs från rena till pälsiga på 30 min.
När det gäller dregel har jag ju blandning med jaktlabrador och inte utställningsvarianten (dvs hon är ungefär lika kraftig som pudeln men med något kortare ben - de väger lika mycket, kan ha exakt samma sele utan några ändringar, men pudeln är någon centimeter högre i och med att hon är lite mer långbent och lite lite smalare i formen) och hon dreglar inte (i alla fall inte mer än pudeln, vallhundsblandningen, systerns chihuahua etc.). Grannens labradorhane av utställningsvariant väger dock dubbelt så mycket som min, och är nog av varianten fälla och välta folk i sin iver