Sporthorse

Trådstartare
En fundering jag har:
Kan en riktig psykopat fejka andra diagnoser om personen vinner någonting på det? Alltså medvetet göra så att hen får diagnosen bipolär, adhd, manodepressiv osv på pappret av psykolog? Eller är det omöjligt?

Är det förresten vanligt att psykopater har fler diagnoser?
 
Senast ändrad:
Vad jag vet så är psykopati ingen egen diagnos utan det man ev sätter är väl i så fall antisocial personlighetsstörning eller liknande. Med tanke på hur vanligt det är med samförekomst av psykiatriska diagnoser så skulle det inre förvåna mig om någon med en såpass komplex problematik inte skulle uppfylla kriterierna för flera diagnoser.

Jag är dock inte psykolog och har inte någon djupare kunskap om ämnet.
 
Frågor:
1. vad är en riktig psykopat?
I sverige får väl ingen den diagnosen, utan antisocial personlighetsstörning med psykopatiska drag. Och det innebär väl i princip att personen begår brott och saknar empati (och förmågan att föra sig som näringslivstoppar o dyl)
Dvs en mkt politiskt styrd diagnos. Är det detta du menar, eller tänker du mer American Psycho?

2. Kan du se någon anledning för en psykopat/icke psykopat att inte göra sitt yttersta för att slippa få svart på vitt att hen saknar empati och är hopplöst kriminell?

Sen så tror jag att de flesta som feldiagnostiseras får en diagnos som inte passar för att läkaren måste säga nånting för att kunna gå vidare med behandling. Jag vet inte vilken diagnos man skulle sätta på en laglydig person som lyckas passa in hyfsat i samhället, men som är manipulativ och saknar empati?? Tror inte det finns någon så psykopaten och läkaren får nog hjälpas åt med fejkandet för att komma vidare..

Finn ju narcissistisk personlighetsstörning som överlappar rätt mkt med vad många tänker på när de hör ordet psykopat.
Men en 'äkta' psykopat byr sig väl inte om vad omgivningen tycker om henom?
 
Frågor:
1. vad är en riktig psykopat?
I sverige får väl ingen den diagnosen, utan antisocial personlighetsstörning med psykopatiska drag. Och det innebär väl i princip att personen begår brott och saknar empati (och förmågan att föra sig som näringslivstoppar o dyl)
Dvs en mkt politiskt styrd diagnos. Är det detta du menar, eller tänker du mer American Psycho?

2. Kan du se någon anledning för en psykopat/icke psykopat att inte göra sitt yttersta för att slippa få svart på vitt att hen saknar empati och är hopplöst kriminell?

Sen så tror jag att de flesta som feldiagnostiseras får en diagnos som inte passar för att läkaren måste säga nånting för att kunna gå vidare med behandling. Jag vet inte vilken diagnos man skulle sätta på en laglydig person som lyckas passa in hyfsat i samhället, men som är manipulativ och saknar empati?? Tror inte det finns någon så psykopaten och läkaren får nog hjälpas åt med fejkandet för att komma vidare..

Finn ju narcissistisk personlighetsstörning som överlappar rätt mkt med vad många tänker på när de hör ordet psykopat.
Men en 'äkta' psykopat byr sig väl inte om vad omgivningen tycker om henom?
Personen har inte fått diagnosen psykopat men jag är ÖVERTYGAD om att hen är en äkta psykopat. Dvs total avsaknad av empati, går över lik för att få det hen vill och använder/skadar både familj och vänner på vägen mot sina mål. Bryr sig varken om sina barn eller vänner men är skenhelig så det skriker om det. Ställer folk mot varandra och gör det med sån finess att man blir rädd. Otroligt charmig så ingen kan egentligen tro på vad hen har gjort. Folk som fått reda på detta, tex jag, har blivit paffa, men sen har man ju lagt 1+1 och sett bevis. När hem blev påkommen med vad den gjort under flera års tid så har hen gått med på en utredning där man kom fram till att hen lider av diverse psykiska störningar.
Jag är dock inte så säker på att personen har dom diagnoserna för då hade man väl märkt av det? Jag börjar tro att personen fejkat diagnoserna för att komma undan sina handlingar.
Personen är extremt manipulativ och ljuger något förrädiskt! men blir sällan påkommen.

Personen har begått såna brott att det lätt skulle leda till fängelse. Men otroligt nog så har dom drabbade personerna inte ens vågat ta fighten att få denne fälld. Personen har även skadat folk på kuppen. Ej fysiskt dock.
 
Senast ändrad:
Vad jag vet så är psykopati ingen egen diagnos utan det man ev sätter är väl i så fall antisocial personlighetsstörning eller liknande. Med tanke på hur vanligt det är med samförekomst av psykiatriska diagnoser så skulle det inre förvåna mig om någon med en såpass komplex problematik inte skulle uppfylla kriterierna för flera diagnoser.

Jag är dock inte psykolog och har inte någon djupare kunskap om ämnet.
Personen fick aldrig diagnosen psykopat utan det är något jag med flera STARKT misstänker att denna människa egentligen "lider" av. Eller lider gör snarare folk i hens närhet.
 
Usch i allmänhet. Den där typen av personlighet är helt fruktansvärt jobbig för omgivningen. Jag tror etiketterna inte spelar nån roll för den. De kör på med sin grej oavsett vad det kallas. De manipulerar och ljuger så mycket det bara går. Kommer man på dom så är det andra som ljugit och dom det är synd om. Min erfarenhet är att man ska springa så fort det går åt andra hållet - det GÅR inte att upprätthålla någon form av förbindelse med en sån här människa.
 
Personen har inte fått diagnosen psykopat men jag är ÖVERTYGAD om att hen är en äkta psykopat. Dvs total avsaknad av empati, går över lik för att få det hen vill och använder/skadar både familj och vänner på vägen mot sina mål. Bryr sig varken om sina barn eller vänner men är skenhelig så det skriker om det. Ställer folk mot varandra och gör det med sån finess att man blir rädd. Otroligt charmig så ingen kan egentligen tro på vad hen har gjort. Folk som fått reda på detta, tex jag, har blivit paffa, men sen har man ju lagt 1+1 och sett bevis. När hem blev påkommen med vad den gjort under flera års tid så har hen gått med på en utredning där man kom fram till att hen lider av diverse psykiska störningar.
Jag är dock inte så säker på att personen har dom diagnoserna för då hade man väl märkt av det?
Personen är extremt manipulativ och ljuger något förrädiskt! men blir sällan påkommen.

En psykopat som utreds kan mkt väl få div diagnoser, felaktiga eller ej, även utan att medvetet fejka.

Vet inte vilka diagnoser du anser att "man" hade märkt av? Och på vilket sätt? Det krävs ju en rätt stor kunskap och erfarenhet, i kombination med att veta mkt om personen, för att veta vilka diagnoser en person borde ha..

Att vara manipulativ och ljuga mkt behöver ju inte innebära att man saknar intresse för hur andra mår. Till exempel.

Varför spelar det någon roll för dig vilka diagnoser denna person har? Du tycks ju redan ha gjort din bedömning av personen, utanför diagnossystemet, och det är väl helt ok det med?

Du och andra närstående kan säkert få en del tips o hur man krånglar sig ur en psykopats grepp genom att googla på narcissist/psykopat. De tipsen kommer även fungera på andra manipulativa galningar.

Ett viktigt steg på vägen är nog att ge upp idén om att förstå varför hen gör på det ena eller andra sättet, och fokusera på hur du/ni ska undvika att drabbas.
 
Frågor:
1. vad är en riktig psykopat?
I sverige får väl ingen den diagnosen, utan antisocial personlighetsstörning med psykopatiska drag. Och det innebär väl i princip att personen begår brott och saknar empati (och förmågan att föra sig som näringslivstoppar o dyl)
Dvs en mkt politiskt styrd diagnos. Är det detta du menar, eller tänker du mer American Psycho?

2. Kan du se någon anledning för en psykopat/icke psykopat att inte göra sitt yttersta för att slippa få svart på vitt att hen saknar empati och är hopplöst kriminell?

Sen så tror jag att de flesta som feldiagnostiseras får en diagnos som inte passar för att läkaren måste säga nånting för att kunna gå vidare med behandling. Jag vet inte vilken diagnos man skulle sätta på en laglydig person som lyckas passa in hyfsat i samhället, men som är manipulativ och saknar empati?? Tror inte det finns någon så psykopaten och läkaren får nog hjälpas åt med fejkandet för att komma vidare..

Finn ju narcissistisk personlighetsstörning som överlappar rätt mkt med vad många tänker på när de hör ordet psykopat.
Men en 'äkta' psykopat byr sig väl inte om vad omgivningen tycker om henom?
en fråga till dig: Hur får man egentligen diagnosen antisocial personlighetsstörning med psykopatiska drag? Med tanke på hur extremt manipulativ den där personen är så tvivlar jag på att det är så lätt ser igenom denna persons egentliga tankar och mål.
Usch i allmänhet. Den där typen av personlighet är helt fruktansvärt jobbig för omgivningen. Jag tror etiketterna inte spelar nån roll för den. De kör på med sin grej oavsett vad det kallas. De manipulerar och ljuger så mycket det bara går. Kommer man på dom så är det andra som ljugit och dom det är synd om. Min erfarenhet är att man ska springa så fort det går åt andra hållet - det GÅR inte att upprätthålla någon form av förbindelse med en sån här människa.
Ja, det är faktiskt riktigt skrämmande. Dom som blivit drabbade har ju blivit skadade om och om igen så att säga. Lurade om och om igen.
Jag som sett allt utifrån har varit ganska förundrad över att man låtit sig manipuleras så många gånger på nytt! Men nu har fler personer blivit manipulerade. Herregud.

Men personen är skicklig om inte annat
 
En psykopat som utreds kan mkt väl få div diagnoser, felaktiga eller ej, även utan att medvetet fejka.

Vet inte vilka diagnoser du anser att "man" hade märkt av? Och på vilket sätt? Det krävs ju en rätt stor kunskap och erfarenhet, i kombination med att veta mkt om personen, för att veta vilka diagnoser en person borde ha..

Att vara manipulativ och ljuga mkt behöver ju inte innebära att man saknar intresse för hur andra mår. Till exempel.

Varför spelar det någon roll för dig vilka diagnoser denna person har? Du tycks ju redan ha gjort din bedömning av personen, utanför diagnossystemet, och det är väl helt ok det med?

Du och andra närstående kan säkert få en del tips o hur man krånglar sig ur en psykopats grepp genom att googla på narcissist/psykopat. De tipsen kommer även fungera på andra manipulativa galningar.

Ett viktigt steg på vägen är nog att ge upp idén om att förstå varför hen gör på det ena eller andra sättet, och fokusera på hur du/ni ska undvika att drabbas.
Nej det spelar kanske igen roll egentligen men det hade varit skönt att hitta en förklaring till alla hundra frågetecken.

Det är en oerhört konstig känsla att en person man trodde var på ett sätt egentligen har visat sig vara någon HELT annan. 😱
 
en fråga till dig: Hur får man egentligen diagnosen antisocial personlighetsstörning med psykopatiska drag? Med tanke på hur extremt manipulativ den där personen är så tvivlar jag på att det är så lätt ser igenom denna persons egentliga tankar och mål.

Jag vet faktiskt inte. Men med tanke på att det är en väldigt vanlig diagnos hos fångar o fd fångar gissar jag att ett sätt att få diagnosen är att hamna i fängelse?
Som sagt så är den diagnosen mer politisk än de flesta andra.

Jag tror det är osannolikt att en person som själv söker vård får en sådan diagnos?

Men varför spelar det någon roll? Är inte diagnoser ngt väldigt privat liksom?

Manipulativ, vårdslös och samvetslös kanske är bättre ord än psykologtermer? Åtminstone för omgivningen som inte ska behandla personen utan bara akta sig?

Ursäkta om jag kritiserar ditt ordval/tankesätt, jag förstår verkligen att du söker svar på detta vis!

Men, som sagt, många som råkat ut för "psykopater" har fått lära sig den hårda vägen att det inte är destruktivt att undra varför de gör som de gör.. vägen bort från skiten är istället att rannsaka sig själv och akta sig.
 
Jag vet faktiskt inte. Men med tanke på att det är en väldigt vanlig diagnos hos fångar o fd fångar gissar jag att ett sätt att få diagnosen är att hamna i fängelse?
Som sagt så är den diagnosen mer politisk än de flesta andra.

Jag tror det är osannolikt att en person som själv söker vård får en sådan diagnos?

Men varför spelar det någon roll? Är inte diagnoser ngt väldigt privat liksom?

Manipulativ, vårdslös och samvetslös kanske är bättre ord än psykologtermer? Åtminstone för omgivningen som inte ska behandla personen utan bara akta sig?

Ursäkta om jag kritiserar ditt ordval/tankesätt, jag förstår verkligen att du söker svar på detta vis!

Men, som sagt, många som råkat ut för "psykopater" har fått lära sig den hårda vägen att det inte är destruktivt att undra varför de gör som de gör.. vägen bort från skiten är istället att rannsaka sig själv och akta sig.
Ja, jag undviker personen till högsta grad efter att personen försökte lura mig på pengar. Även alla drabbade har flytt fältet, dvs nära familj och NÄRA vänner som kommit på det hela. Jag är varken väneä eller nära på så vis.
Men när man varnar en annan så är den helt hjärntvättad och tror istället på psykopatens historia utan att ens ifrågasätta det minsta. Helt otroligt och det kommer bli spännande att se den dagen denna person blir lika lurad och utnyttjad.
 
Jag tror det är svårt att varna andra genom att peka ut någon som psykopat.
För laddat, för många olika betydelser osv.
Bättre att varna för faktiska egenskaper som folk kan begripa.

Lögnaktig, manipulativ och går över lik är ju påståenden som folk kan pröva mot verkligheten.

Säger du psykopat så kanske du snarare väcker reaktioner som "nä men nån slags empati måste hen ju ha", "hen kan väl inte vara helt bortom räddning" osv osv.

Själv gillar jag knäppisar men försöker undvika alla som skyller sina tillkortakommanden på andra/annat. Så sliper man både narcissister, psykopater, latmaskar och hopplösa losers..

Ymmv :)
 
Jag tror det är svårt att varna andra genom att peka ut någon som psykopat.
För laddat, för många olika betydelser osv.
Bättre att varna för faktiska egenskaper som folk kan begripa.

Lögnaktig, manipulativ och går över lik är ju påståenden som folk kan pröva mot verkligheten.

Säger du psykopat så kanske du snarare väcker reaktioner som "nä men nån slags empati måste hen ju ha", "hen kan väl inte vara helt bortom räddning" osv osv.

Själv gillar jag knäppisar men försöker undvika alla som skyller sina tillkortakommanden på andra/annat. Så sliper man både narcissister, psykopater, latmaskar och hopplösa losers..

Ymmv :)
Nej jag sa såklart inte att hen är psykopat men personen valde att inte tro mig. Nåväl det är inte min förlust 😅
 
Ja, det är faktiskt riktigt skrämmande. Dom som blivit drabbade har ju blivit skadade om och om igen så att säga. Lurade om och om igen.
Jag som sett allt utifrån har varit ganska förundrad över att man låtit sig manipuleras så många gånger på nytt! Men nu har fler personer blivit manipulerade. Herregud.

Men personen är skicklig om inte annat

Det är så psykopater fungerar och ffa så omgivningen fungerar. Så länge som en är långt utifrån ser man galenskapen, men invävd i en såns nät gör en blind. Den dagen du själv har hamnat där så förstår du hur det kan gå till. Det är som vilken normalisering som helst.
 
Vet inte svaret på din fråga. Däremot har jag på nära håll sett en person med avsaknad av empati. Det var väldigt tydligt i hennes moderskap. Barnen hade aldrig vantar, mössa eller långkalsonger fastän hon själv kunde ha det. Hon förstod inte att andra människor frös. Hon var mera som institution för barnen snarare än en förälder. Det var människorna runt omkring henne som berättade vad som behövdes göras med barnen.
Jag skulle inte säga att hon var elak, men hur hon levde blev elakt mot omgivningen. Kategoriskt undvek hon att få någon form av utredning, men gick gärna till läkare för att få medicin utskriven som hon sedan sålde svart... en mycket komplex människa var hon. Samtidigt var det omöjligt att prata med henne om hennes svårigheter. Däremot kunde hon älta i oändlighet om sina relationer.
Hon dog tyvärr ganska ung.
 
Vet inte svaret på din fråga. Däremot har jag på nära håll sett en person med avsaknad av empati. Det var väldigt tydligt i hennes moderskap. Barnen hade aldrig vantar, mössa eller långkalsonger fastän hon själv kunde ha det. Hon förstod inte att andra människor frös. Hon var mera som institution för barnen snarare än en förälder. Det var människorna runt omkring henne som berättade vad som behövdes göras med barnen.
Jag skulle inte säga att hon var elak, men hur hon levde blev elakt mot omgivningen. Kategoriskt undvek hon att få någon form av utredning, men gick gärna till läkare för att få medicin utskriven som hon sedan sålde svart... en mycket komplex människa var hon. Samtidigt var det omöjligt att prata med henne om hennes svårigheter. Däremot kunde hon älta i oändlighet om sina relationer.
Hon dog tyvärr ganska ung.

Jag tycker att du lyfter något viktigt, nämligen att den personlighetsstörning som koppas samman med psykopati är väldigt svårbehandlad och att den som har en sådan störning säkerligen också lider av den. Det måste vara den mest stigmatiserade formen av störning som finns. Var är den icke-psykopatiska omvärldens empati i detta kan man fråga sig. Istället för att bli en förklaring till oacceptabla beteenden så blir de psykopatiska dragen ännu en försvårande omständighet i omvärldens ögon.
 
Jag tycker att du lyfter något viktigt, nämligen att den personlighetsstörning som koppas samman med psykopati är väldigt svårbehandlad och att den som har en sådan störning säkerligen också lider av den. Det måste vara den mest stigmatiserade formen av störning som finns. Var är den icke-psykopatiska omvärldens empati i detta kan man fråga sig. Istället för att bli en förklaring till oacceptabla beteenden så blir de psykopatiska dragen ännu en försvårande omständighet i omvärldens ögon.
Jag vet inte vilken diagnos min anhöriga hade. På slutet var allt så rörigt och kaosartat med hennes relationer till sina barn, hennes män (och ex-män) och oss övriga att det var svårt att se vad som var hönan eller ägget i all röra. Men utan empati var hon. Hon lärde sig genom åren, vad hon skulle säga och göra, men det var inlärt beteende, oftas för att få sin egen vilja fram. Vi allra flesta gör saker för andra människor, vi håller upp dörrar, vi ler mot varandra, vi hör av oss, vi erbjuder hjälp etc. Hon hade inte sånt i sig. Det är så svårt att förklara, men vi kände att det saknades just empati. Hennens mamma, hennes trasiga dotter och jag talar mycket om det. Just det där med bristen på små vardagliga saker.
Hon hade väldigt svårt med vänner som barn. Hennes mamma säger ofta att andra barn undvek henne, när hon var liten.
Som vuxen hade hon vänner, men även de var ganska speciella. Jag tror nu när jag tänker efter att de var nog inte vänner, som jag har vänner, mera kompisar att dricka alkohol med.
 
Vet inte svaret på din fråga. Däremot har jag på nära håll sett en person med avsaknad av empati. Det var väldigt tydligt i hennes moderskap. Barnen hade aldrig vantar, mössa eller långkalsonger fastän hon själv kunde ha det. Hon förstod inte att andra människor frös. Hon var mera som institution för barnen snarare än en förälder. Det var människorna runt omkring henne som berättade vad som behövdes göras med barnen.
Jag skulle inte säga att hon var elak, men hur hon levde blev elakt mot omgivningen. Kategoriskt undvek hon att få någon form av utredning, men gick gärna till läkare för att få medicin utskriven som hon sedan sålde svart... en mycket komplex människa var hon. Samtidigt var det omöjligt att prata med henne om hennes svårigheter. Däremot kunde hon älta i oändlighet om sina relationer.
Hon dog tyvärr ganska ung.
Jag tänker att det är skillnad på att sakna empati och att ha bristande mentaliseringsförmåga.
Saknar man empati kan man förstå att barnen fryser om händerna utan vantar - men man bryr sig inte om att de lider.

Brister mentaliseringsförmågan så kan det vara så att man helt enkelt faktiskt inte förstår att barnen fryser och att man som förälder behöver åtgärda det.

På ytan kan det se likadant ut, barnen saknar vantar och fryser men orsaken till det och möjligheterna att lösa problemet varierar.
 
Det finns många fall där personer med starka psykopatiska drag lurat välmenande psykologer att ställa alla möjliga diagnoser när de kommit i klammeri med rättvisan. I ytliga relationer och i möten som sätter dem i fokus likt kontakten med vårdpersonal är de ofta duktiga på att manipulera eftersom de inte oroar sig för att inte bli trodda och är så självcentrerade att det alltid är någon annans fel om det inte går som de tänkt sig.
Sen är det rätt vanligt att man vill märka alla empatistörda och manipulativa människor som psykopater, men den torra sanningen att man kan vara båda sakerna utan att kvalificera enligt de kriteria som fastställts för psykopati (det är ingen officiell diagnos men mallar och förespråkare för att använda dem finns). Utmärkande för psykopater är att i nära relationer faller deras lögner och mainpulationer som korthus eftersom deras planer är kortsiktiga och lögnerna till sist inte går ihop.

Det låter som att den du nämner @Sporthorse kan uppfylla tillräckligt många kriteria. Det är vanligt att omgivningen inte skrapar djupt nog på ytan för att märka något, men att saker uppdagas då personen möter motgångar i livet. Hur det angår en om man möter en sådan person? Jag skulle säga att det är en bra idé att separera sig från en sådan person.

Narcissism kan ofta förväxlas med ASPD/DPD då hur de yttrar sig på ytan kan tyckas ganska lika.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 399
Senast: Amha
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 917
Senast: skiesabove
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 024
Senast: mars
·
Kropp & Själ I helgen har jag tävlat. Vita ridbyxor och tajt kavaj. Sen jag skadade mig och blev sjukskriven för snart tre år sen har min kropp...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
14 007
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp