psykiska problem hos häst

Sv: psykiska problem hos häst

Du menar som typ autism och sånna sjukdomar? För det finns otroligt många olika psykiska sjukdomar som människor kan få som inte är medfödda som man utvecklar utifrån hur uppväxten är.

Om detta tvista de lärde ;) - men absolut påverkas man starkt av sin omgivning och uppväxt, jag håller med dig! Även hästarna påverkas såklart av sin uppväxt. Det finns en orsak till att man ska låta unghästar gå i flock på stora ytor, inte enbart för att de ska bli starka i kroppen, utan även i huvudet tror jag. De ska utvecklas normalt, eller i alla fall få de bästa möjligheterna.

Med andra ord så kan dom ha PTSD, det skulle jag nog tro att hästar lätt kan få faktiskt. Har något skrämt dom rejält någon gång så blir dom lika rädda nästa gång en situation uppkommer som påminner om traumat.
Och stress såklart, också faktiskt en sjukdom. Många hästar är ju enormt stressade och utvecklar beteendestörningar genom det.

Håller med helt! Många oönskade beteenden kan åtgärdas genom att korrigera hästens livssituation - mer utevistelse, bättre träning, bättre anpassad foderstat, etc.

Men utöver det, när vardagen flyter på som den ska så tror inte jag hästar går runt med tankar som gör att dom mår dåligt utan det är situationen dom befinner sej i som dom blir rädda för. Är hästen på en plats där den mår bra så tror jag inte på att dom går runt med en väldig ångest eller liknande. Då tror jag dom flesta hästar mår bra.

Så med andra ord så tror jag endå hästar lever i nuet.[/
QUOTE]

Vi kan bara tro. Det finns ingen möjlighet att veta exakt vad de tänker såklart. Men om hästen inte uppvisar några stereotypa beteenden, inte visar stress eller ovilja vid hantering, och känns fin i ridningen - så antar vi ju som ryttare/ägare att hästen mår bra. Sedan kan den ha nära till stress, men detta behöver inte betyda att den går runt och alltid är stressad. Jag förstår din tankegång.

Jag är bara inte helt säker på att en häst, bara för att den inte bråkar/visar ovilja/stereotypa beteenden, heller inte kan vara stressad... Passiva hästar kan också vara stressade/må dåligt. Men igen, vi är ju inga tankeläsare och får bedöma situationen utifrån vad vi ser.

Vet inte om det är psykologiska beteenden eller stress relaterade och inlärda stereotyper,men visst finns det hästar som har olika typer av beteenden som är skadliga för dem och jobbiga för människor att komma tillrätta med.
Har haft ett par st med diverse konstiga och rent utav farliga sätt att hantera stress på.
Häst 1 ett jätte trevligt avelssto som alltid var skit duktig och genomärlig vid dressyr+hoppning i paddock ridhus men som fick totall panik ute i skogen minsta löv som blåste framför henne och hon gick i panik,drog rätt ut i skogen ,sprang över klipputsprång och liknande vet inte hur många ggr vi gick omkull.Sålde henne till ridskola senare där hon enbart gick i ridhus,paddock.:confused:

Häst 2 en unghäst som jag bara var tvungen att köpa,Arab mager som fan (tänk dig någon utav de värsta hästar du sett på animal rescue) full med löss,tovig i mann och svans så jag var tvungen att stubba honom,veterinären fick komma ut och ge vätskeersättning och näringsdropp,livrädd för alla människor reste sig rätt upp mot boxväggarna när du kom i närheten,försökte klättra ut.Totallt sönderslagen med piska över rygg,huvud och länd.
Blev en utav de trevligaste och lugnaste hästar jag någonsin ägt,blev såld senare till en distans ryttare.:D

Häst 3 11 årig korsnings ponny Arab-Newforest köpte dyrt från ridskola efter att han dängt av mig så in i bomben vid provridning och ridskoleläraren sa att det är en häst som ska ha en riktigt tuff kille som lär honom hyfs....Häst stackar stod och skakade ,Han var boxvandrare det första året och det gick inte att göra mycket alls utan att han hamnde i panik.Men efter ett år tillsammans så var det inte längre samma häst,min dotter lärde sig rida på honom och kunde gallopera själv med honom när hon var 4 1/2 år. Kommer alldrig glömma en känd tränare som sa till mig att du har fan en stöldsäker häst(hon kunde inte leda ut honom till hagen på mornarna utan hon var tvungen att fixa en utsläpps gång till honom ):angel:

Nu har jag ett varmblod (hade tänkt köpa ett trevligt halvblod) men blev uppringd och de bönade och bad om att jag skulle testa denna pållen eftersom han annars skulle tas bort,trivs bra med öket han har en personlighet som heter duga.
Ägt trevlig normala hästar också men det är dessa 4 som sticker ut:rofl::rofl

Jag tror inte riktigt på att en häst kan få "psykiska problem" Visst kan dom känna sig stressade i en viss situation. Men en häst kan inte tänka framåt så som vi människor gör, och analysera . Dom lever i nuet och regerar utifrån sina instinkter.

Önskar jag vore häst..

delvis kl
Har alltid tänkt på om hästar kan få samma sjukdomar som vi. Ex. kan hästar bli dementa? Jag är medveten om att det inte är en psykisk sjukdom, men skulle ändå vara intressant att veta om det finns någon riktig studie på det :angel:

http://www.horseadvice.com/horse/messages/4/21178.html

Det finns studier på hästar med demens (eller vad vet diagnoserar som demens). På denna sida kostar det pengar att se hela studien, men jag ska försöka leta upp en gratisversion senare. Tänkte bara få iväg denna så att jag inte glömmer det. Visst kan hästar få många av våra psykiska sjukdomar...

Fast vad är det baserat på egentligen? Jag har alltid undrat det. Finns det klart och bevisat någonstans att hästar/djur ALDRIG tänker bakåt/framåt? :)

Fast vad är det baserat på egentligen? Jag har alltid undrat det. Finns det klart och bevisat någonstans att hästar/djur ALDRIG tänker bakåt/framåt? :)

Det beror på vem man frågar. Det gick en miniserie på AnimalPlanet för ett tag sedan som visade en brittisk kvinna (utbildad av Monty Roberts, men med en egen "metod") som åkte för att rida in en vildhäst i Nairobi. Det var intressant att se hur hon lyckades lura in en häst i en fålla - utan stress och utan att jaga den. Det tog henne några dagar att komma upp på ryggen på den, men fortfarande väldigt lugnt, inget runt-runt-runtjagande. Slutligen så släppte hon ut hästen igen, så att den kunde återförenas med sin flock. Den hästen kunde helt uppenbart bedöma sin nya situation och ta självständiga beslut när han läste av människan som försökte kommunicera.

Jag tror att man gör det väldigt enkelt för sig genom att enbart se hästen som en kropp endast styrd av en samling instinkter. De är hästar och agerar utifrån att de är hästar - givetvis. Men nog tänker de, och nog är de fullt kapabla att välja olika beteenden i olika situationer. Sedan är en skrämd häst alltid en skrämd häst, men om vi utesluter rädsla/stress/smärta så är alla hästar separata individer med egna personligheter, individer kan förutse vissa händelser och agera utifrån de premisser de har.

Jag har ingen utbildning vare sig på människor eller djur var gäller psykiska sjukdomar, men för mig är psykisk sjukdom just en sjukdom och inte ett resultat av miljö och erfarenheter. Att gränsen mellan detta kan vara oerhört svårt att dra är ju helt klart, men jag kan inte se att t ex krubbitning är en psykisk sjukdom, utan en beteendestörning uppkommit genom inlärning eller dålig miljö.
Jag har haft en häst som jag är övertygad om var psykiskt sjuk. Han betedde sig i stort sätt som Miloni beskrev. Kunde få fullkomligt spel helt utan förvarning eller synbar anledning och där emellan världens snällaste. Han var undersökt från topp till tå och man hittade ingenting. Det spelande ingen roll vem som hanterade honom eller red, nybörjare, erfaren, om man red ut, i ridhus, what ever. Vi såg inget som helst mönster i hans beteende. Jag skulle kunna jämföra honom med en manodepressiv människa - växlar mellan loj, slö, lugn till helt speedad, och tillbaka.

Jag tror hästar tänker framåt till en viss del, tex om man är ute och rider och hästen kan vägen så är jag ganska säker på att hästen kan "planera" hur den ska bete sej vid ett visst ställe. Finns ju hästar som krånglar och inte vill gå på vissa ställen och fortsätter sen med det om ryttaren fegar ur och vänder hem. Då lär ju sej hästen att beter man sej så så får man vända hem.. Det är ju att planera till viss del och då måste dom ju tänka framåt, planera lite.

Jag tror definitivt på att hästar tänker väldigt mycket, fast inte på samma sätt som vi. Men dom har nog en hel del i sitt huvud dom med. Tror inte dom enbart reagerar på instinkter.

Tror ju inte att dom står i hagen och tänker på hur gårdagen var eller att dom blev sårade av en häst i hagen förra veckan och är lessna pga det osv, dom tänker helt enkelt på ett annat sätt än vi. Tror inte vi kan jämföra oss med hästar alls faktiskt.

kl
Svårt. Det här utlägget är mina högst egna filosofiska tankar:
När det gäller människor finns det ju olika teorier som baserar sig dels på rent biologisk problematik och sk "antisociala personlighetsstörningar" i olika grader. Troligen borde hästar kunna drabbas av de båda varianterna även om de biologiska orsakerna borde vara färre. Brister på olika signalsubstanser osv borde naturen ha sållat bort sedan länge, även om en hårdare och selektiv avel kanske kunnat koncentrera sådana biologiska "dysfunktioner".
Om man i stället drar paralleller till människans "antisociala personlighetsstörning" så borde det vara vanligare hos hästar. De som inte fogar sig lika lätt i ledet eller har fått dåliga erfarenheter i livet och utvecklat olika problembeteenden kanske kan ställas till den gruppen?... De fungerar inte friktionsfritt i den sociala miljö vi erbjuder dem och utvecklar "onormala beteenden" och sterotypa beteenden. Rätt eller fel i fråga om beteenden är ju också subjektivt både i häst och människovärlden beroende på i vilket stall/system hästen hålls i eller vilken samhällsstruktur människan ska fungera i. I västvärlden ser vi ju pedofili som en psykisk störning, medan man i andra kulturer helt legitimt gifter bort barn som sedan får barn....

En väldigt intressant aspekt. Jag hörde en som arbetade inom vården (osäker på vilken utbildning personen hade) som menade att barn med bokstavsdiagnos egentligen inte alls hade något "fel" utan det var samhället som ställt normer för vad som är normalt och när någon inte passade in i detta var man tvungen att förklara det med någon sjukdom.

Nu är det ju vanskligt att jämföra människor och djur men visst är jag öppen för en sådan vinkel. Vår häst följde inte de normer vi har givit en häst och därmed är det fel på hästen, inte våra normer.

Tyvärr fungerar inte dessa individer (hästar alltså) för de är stora och starka och kan bli rent livsfarliga och därmed får man nog ta bort dem eller låta dem gå som sällskap möjligtvis. Men man ska inte ha dem som vi normalt har hästar.

*kl*

Jag undrar i mitt stilla sinne varför några här verkar tro att psykiska sjukdomar har med förmåga att tänka framåt/bakåt att göra? Det har oftast inte alls med den typen av tänkande att göra utan med just insiktivt tänkande. Man uppfattar världen på ett helt annat sätt, ser den med andra glasögon. Det kan man göra även utan att tänka framåt eller bakåt och planera, alltså bör det vara fullt möjligt för en häst att få en psykisk sjukdom... Men jag tror inte att den ter sig riktigt likadan.

Men kika på t.ex. ADHD, som man tror orsakas av hormonbalansrubbningar som i sin tur orsakas av en underutveckling av hjärnan. Det borde inte alls vara omöjligt att en häst kan lida av en underutveckling av hjärnan, inte av en hormonbalansrubbning ehller för den delen. Rent fysiskt borde hästar med andra ord kunna bli psykiskt störda.

Jag tror faktiskt att jag har haft en häst med en psykisk störning. Jag blev ombedd att köpa honom pga mina kunskaper om knepiga hästar och jag köpte honom som oridbar. Han var i princip inte hanterbar när jag fick honom och under tio månader arbetade jag med honom. Han blev så småningom hanterbar på backen men det gick aldrig att sitta på honom. Vi var inne på klinik flera gånger, hade ut distriktare, åkte till andra veterinärer efter rekommendationer, hade ut sadelutprovare, kollade tänderna, equiterapeuter... Jag skickade dessutom iväg honom till en extremt duktig tränare med mycket erfarenhet av oroliga hästar. Ingen kunde hitta något fel men alla var rörande överens om att det var något fel eftersom hästen betedde sig såpass onormalt. Ett par veterinärer föreslog hjärnskada.
Den där tränaren fick faktiskt hästen till slut, men har inte kunnat hjälpa honom. Numera får hästen gå som sällskap i en stor lösdrift och förhoppningsvis så kommer ingen någonsin försöka rida på honom igen. Med tanke på våra grundliga undersökningar, där vi hittat nada fel i kroppen på hästen, så är jag nästan säker på att det satt i huvudet.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 778
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 903
Senast: liiinnea
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka