psykiska problem hos häst

proxyma

Trådstartare
Har ni nånsin kommit i kontakt med nån häst som har/hafft nån psykisk skukdom någån gång. Kom å tänka på att vi människor kan ju få de å då vore ju hästar oxå kunna få de med, även om de ksk kan vara svårt å veta. sen förståss kan ju hästen fått problem av traumatiska händelser. va hade hästen för beteende som ni har/mötte mm

Sv: psykiska problem hos häst

Hästar kan säkerligen få nästan alla sjukdomar som människor får - skillnaden är att hästar avlivas om de inte funkar i sin omgivning. Man skickar inte in dem på psyket, eller får valium utskrivet.

Jag tror faktiskt inte hästar kan få dom sortes psykiska problem som vi får. Tror hästar lever för mycket i nuet utan att tänka så mycket, klart om hästen blir sönderstressad i en viss situation att om man kommer tillbaka till den situationen att hästen kan bli rädd/få panik och bli ängslig osv.

Vad menar du för sjukdomar förresten?

Det är ju väldigt lätt för människor att sätta etiketter på hästar när de inte förstår dem...

Gärna lite nedsättande, de har damp, pms eller nåt liknande. det tycker jag är att göra det bekvämt för sig. Att skylla ifrån sig. Att lägga över ansvaret på hästen

Visst kan en häst må dåligt i själen, men det beror nog mest på om den har ont eller blir illa behandlad. Sedan så kan dålig hantering leda till misstänksamhet mot situtationer eller olika moment, eller mot människor.

Det kan man beteckna som ett psykiskt problem.

Nästan alla problembeteenden bottnar i bristande förtroende, och det kan bero på minnen eller att nuvarande ägare inte kommunicerar rätt, med rätt menar jag på ett för hästen begripligt sätt

Jag tror faktiskt inte hästar kan få dom sortes psykiska problem som vi får. Tror hästar lever för mycket i nuet utan att tänka så mycket, klart om hästen blir sönderstressad i en viss situation att om man kommer tillbaka till den situationen att hästen kan bli rädd/få panik och bli ängslig osv.

Klartänkt i mina ögon!:laugh:
Jag tror också att hästen och människan påverkas olika av olika saker och jag tror också att de lever i nuet på ett annat sätt! Är det kanske därför som det är så skönt när man försöker umgås med hästen på hästens sätt...att spendera tre timmar i hagen och gör precis...ingenting...eller vad de gör...och att låta träningsambitionerna styras av vad hästen i fråga behöver. Två timmar härlig tid vips borta innan sadeln ens är påtänkt! Balsam för människosjälen!
//Annika

Det är ju väldigt lätt för människor att sätta etiketter på hästar när de inte förstår dem...

Gärna lite nedsättande, de har damp, pms eller nåt liknande. det tycker jag är att göra det bekvämt för sig. Att skylla ifrån sig. Att lägga över ansvaret på hästen

Visst kan en häst må dåligt i själen, men det beror nog mest på om den har ont eller blir illa behandlad. Sedan så kan dålig hantering leda till misstänksamhet mot situtationer eller olika moment, eller mot människor.

Det kan man beteckna som ett psykiskt problem.

Nästan alla problembeteenden bottnar i bristande förtroende, och det kan bero på minnen eller att nuvarande ägare inte kommunicerar rätt, med rätt menar jag på ett för hästen begripligt sätt

Bristande förståelse är nog det stora problemet. Jag blir förtvivlad när jag hör hästar bli identifierade som knäppa i huvudet/dumma i huvudet/elaka- människotermer från människovärlden- och det värsta är att tänka på hur många som helt enkelt får avsluta sitt liv på grund av och mitt i total oförståelse.:cry:
//Annika

Jag skulle väl isf vilja kalla t ex krubbitning för en psykisk sjukdom, så fungerar inte en häst som får leva som en häst. Där har vi människor sett till att utsätta hästen för något så traumatiskt att den utvecklat en "olat".

I övrigt vet jag väl inte riktigt om det finns något specifikt. Mitt sto har haft otroligt svårt att lita på människor, framförallt män, men det har inget att göra med hennes psyke utan med hur människor har behandlat henne.

Har ni nånsin kommit i kontakt med nån häst som har/hafft nån psykisk skukdom någån gång. Kom å tänka på att vi människor kan ju få de å då vore ju hästar oxå kunna få de med, även om de ksk kan vara svårt å veta. sen förståss kan ju hästen fått problem av traumatiska händelser. va hade hästen för beteende som ni har/mötte mm

Jag tyckte i flera år att psykiska problem var en bortförklaring man använde, och att felet istället var ryttaren, omgivningen, smärta, sjukdom eller liknande.

Men för ca 3 år sedan träffade jag en häst som helt enkelt verkade ha en psykisk sjukdom. ALLT hade testats med denna häst!!! Han var verkligen instabil på ett obeskrivligt sätt. HELT kollad, hela kroppen. Alla undersökningar man kan tänka sig, och några där till. Kiropraktorer, massörer, miljöombyten ALLT! Ägaren hade verkligen gjort allt man kan för att hitta orsaken. Men hästen fortsatte som den gjorde. Vet inte hur det är med honom nu eftersom jag bara hade tidsbegränsad anställning i det stallet, men det började talas om avlivning innan jag slutade.

Så nu tror jag på att det kan finnas, men jag har ju ingen fakta. Det skulle ju fortfarande kunnat vara något annat med denna hästen, men efter att ha sett vad ägaren gått igenom, så tror jag faktiskt inte det.

Knapplån

Jag förstår inte varför det inte skulle finnas psykiskt sjuka hästar? Även om, som jag skrev, de vanligen avlivas relativt snabbt liksom de fysiskt sjuka hästarna, så spelar det ingen roll om hästen lever "i nuet" eller inte, är den hjärnskadad så är den.

Sedan kan de utveckla stressrelaterade beteenden, som också människor gör, beteenden som kanske utvecklas ytterligare och blir befästa. Men en medfödd sjukdom, en hjärntumör, eller liknande som påverkar hjärnans utveckling kommer såklart att påverka hur hästen fungerar i sin omgivning.

Jag förstår inte varför det inte skulle finnas psykiskt sjuka hästar? Även om, som jag skrev, de vanligen avlivas relativt snabbt liksom de fysiskt sjuka hästarna, så spelar det ingen roll om hästen lever "i nuet" eller inte, är den hjärnskadad så är den.

Och vad menar du för psykiska sjukdomar då? Hjärnskador är ju knappast psykiska sjukdomar. Eller menar du att hjärnskador räknas som psykiska sjukdomar? För jag anser nog tumörer och liknande som fysiska sjukdomar.

Senast ändrad av en moderator:

Vad var det hästen gjorde då som inte var normalt då?

Jag antog att vi pratade om neuropsykiatriska problem, alltså om skador och/eller kemisk obalans i hjärnan, när TS skrev psykiska sjukdomar.

Snackar vi om ifall hästar kan må psykiskt dåligt i största allmänhet, ifall de exempelvis behandlas illa, så är svaret fortfarande Ja - det är jag helt övertygad om. Den jag rider tycker inte om okända, och absolut inte okända män som kommer nära, han stressar upp sig och kan både sparka och bitas i dessa situationer. Men han har en väldigt obehaglig bakgrund, och reagerar på omgivningen utifrån de erfarenheter som han har gjort under livet. Att säga att han enbart lever i nuet vore felaktigt, han har haft det bra i många år, men rädslan sitter kvar och manifesterar sig när han triggas av vissa intryck.

kl

Under de åren jag jobbade extra i ett stall så träffade jag på 3 hästar som hade beteenden som kanske skulle kunna förklaras som "abnormala". Det fanns en del lite knepiga hästar i stallet då min chef var duktig på att handskas med speciella hästar och han hade definitivt tålamodet att tas med dem. Visst så är det en väldigt speciell miljö inne på en travbana men det är en enorm skillnad på dessa hästars beteende och vad som vi brukade se hos dem som inte trivdes och fick flytta någon annanstans.

Häst 1 hade enorma problem att lära sig saker. Han var enormt snäll och trevlig i all hantering ifrån marken men så fort vagn eller ryttare var inblandat så var det extremt små steg som gällde. Han hade även en tendens att börja skygga för nya saker efter att han gått förbi dem ett par gånger och sedan var det att han såg dem för första gången varje gång. Han blev avlivad hos en senare ägare då de inte insåg hur stora problem han faktiskt hade.

Häst 2 var en unghäst som kanske inte hade blivit hanterad på rätt sätt innan hon kom till oss men hon var väldigt oberäknelig och aggressiv. Kanske trivdes hon inte med den typ av hantering som var i stallet eller så var hon väldigt omogen. Hur som haver så rekommenderade min gamla chef att hon borde tas bort när hon åkte hem till ägaren igen då hon behövde en extremt rutinerad och lugn hand oavsett vad som felades henne. Senaste jag hörde så gick hon och skrotade i en hage utan någon som helst stimulans...

Häst nr 3 hade vad jag nästan skulle beskriva som en "ätstörning". Det var ett relativt ungt sto som slutade att äta så fort någonting hände som inte föll henne i smaken. Fysiska orsaker hade kollats i stallet hon stod innan och hon skickades till oss som en sista åtgärd när hon matvägrat totalt och såg riktigt riktigt undernärd ut. Vi upptäckte att hon åt bättre om hon fick ha en trevlig unghingst som boxgranne:angel: (de var jättesöta bredvid varandra och de tittade alltid efter varandra om de inte var inne samtidigt:love:). Men visst hon hade väldigt lätt att bli stressad generellt och jag vet inte riktigt hur fort magsår eventuellt kan självläka så hon kanske stressade till sig små magsår varje gång hon blev upprörd som sedan läkte och hon började äta igen (så vitt jag vet så hade magsår kollats innan hon kom till oss men väl hos oss så åt hon betydligt bättre och då var det inte längre aktuellt med ev magsår). När jag flyttade ifrån hemstaden för 3,5 år sedan så stod hon fortfarande hos chefen och mådde bra men sedan dess så sålde hennes ägare henne och nu när jag flyttade "hem" igen så hade hon precis blivit borttagen och jag vet inte varför:cry: (hon hade precis blivit registrerad som död och jag kollade senast för lite drygt en månad sedan). Vilket är extremt synd eftersom jag gärna hade tagit hand om henne, även som en kräsen pensionär.

Jag antog att vi pratade om neuropsykiatriska problem, alltså om skador och/eller kemisk obalans i hjärnan, när TS skrev psykiska sjukdomar.
Du menar som typ autism och sånna sjukdomar? För det finns otroligt många olika psykiska sjukdomar som människor kan få som inte är medfödda som man utvecklar utifrån hur uppväxten är.

Att säga att han enbart lever i nuet vore felaktigt, han har haft det bra i många år, men rädslan sitter kvar och manifesterar sig när han triggas av vissa intryck.

Med andra ord så kan dom ha PTSD, det skulle jag nog tro att hästar lätt kan få faktiskt. Har något skrämt dom rejält någon gång så blir dom lika rädda nästa gång en situation uppkommer som påminner om traumat.
Och stress såklart, också faktiskt en sjukdom. Många hästar är ju enormt stressade och utvecklar beteendestörningar genom det.

Men utöver det, när vardagen flyter på som den ska så tror inte jag hästar går runt med tankar som gör att dom mår dåligt utan det är situationen dom befinner sej i som dom blir rädda för. Är hästen på en plats där den mår bra så tror jag inte på att dom går runt med en väldig ångest eller liknande. Då tror jag dom flesta hästar mår bra.

Så med andra ord så tror jag endå hästar lever i nuet.

Senast ändrad av en moderator:

Fast jag tror egentligen ens det går att jämföra. Alla hästar är ju lite autistiska, dom vill ha rutiner och blir oroliga vid förändringar osv, så det går ju egentligen inte ens att jämföra hästar och människor på det sättet.

Vad var det hästen gjorde då som inte var normalt då?

Attackerade stallpersonal från ingenstans, kunde ridas normalt 3 ggr i rad (tex) för att på fjärde gången göra allt i sin makt för att få av ryttaren. Oavsett ryttare. Det behövde inte ens vara i ridningen, bara vid allmän hantering. Utöver detta var hästen helt :love: och mysig. Första gången jag skulle rida honom var jag nära på att flyga av in i en bil, innan vi kommit av gårdsplan. Andra gången red jag honom i manege och han var helt underbar. Tredje gången red en annan tjej i manege och hon åkte rätt in i manege-väggen efter ca 3-4 min.

Mitt i en träning hade han (kommer inte ihåg detaljerna) skadat sin ägare medvetslös osv. All personal utom jag vägrade hämta hästen i hagen (det var då ha attackerade stallpersonal. Ibland). Så jag fick (halvt vettskrämd utan att visa det för honom) sköta hans in/ut-släpp. :o Oftast lunkade han bara på, för när han inte fick sina flipp var han en väldigt lugn, mysig och väluppfostrad häst :love: Behöver jag nämna att jag tackade nej att ha honom hemma hos mig på gården :cool:

Du menar som typ autism och sånna sjukdomar? För det finns otroligt många olika psykiska sjukdomar som människor kan få som inte är medfödda som man utvecklar utifrån hur uppväxten är.

Autism är inte en psykisk sjukdom och det är något man föds med. Så autism, aspberger, ADHD osv är inte något som man utvecklar utifrån hur uppväxten är.

Autism är inte en psykisk sjukdom och det är något man föds med. Så autism, aspberger, ADHD osv är inte något som man utvecklar utifrån hur uppväxten är.

Jag har själv autism så jag vet vad det är. Enligt allt vad jag lärt mej så påverkar uppväxten också hur man utvecklar autismen, klart det beror lite på vilken grad man har men jag är ganska säker på att jag inte hade vart som jag är utan min uppväxt. Jag hade nog kunnat slippa dom mesta av mina problem. Så uppväxten har visst en stor betydelse.

Sen vet dom väl endå inte direkt varför man får autism heller riktigt. Sen är det endå ett neuropsykiatriskt funktionshinder, jag skulle nog kalla det sjukdom också faktiskt, för jag har kunnat bli bra/betydligt bättre från det.

Tror inte att hästar har samma problem med psykiska sjukdomar som vi. Många psykiskt sjukdomar bland oss människor bero på omgivningen. Alla krav och måsten, hela tiden en strävan uppåt. Fler och fler människor mår allt sämre. Däremot så kan hästar få hjärnskador. Vet en häst som fick borelia som satte sig i hjärnan. Hästen blev aggressiv och attackerade människor.

Tror inte att hästar har samma problem med psykiska sjukdomar som vi. Många psykiskt sjukdomar bland oss människor bero på omgivningen. Alla krav och måsten, hela tiden en strävan uppåt. Fler och fler människor mår allt sämre.

Det finns en fransk undersökning som visar att dressyrhästar mår (kan må) mentalt sämre än hästar som rids med lägre krav på samling - då kravet på kontroll och hästens totala eftergivenhet var/är så höga så tenderar dressyrridningen att skapa stress och även stressrelaterade olater hos hästarna. Det var intressant tycker jag! Alltså en häst som ofta rids i fri form mår (kan må) mentalt bättre än en häst som alltid rids i mer samlad form.

Stulet från nätet (min fetstil längst ned):

"Stereotypa beteenden påverkas av träning
05 mars 2010 av wentona

Stereotypa beteenden, såsom krubbitning, vävning, luftsnappning och liknande, hos häst har länge ansetts som i första hand ett uttryck för en stallmiljö som inte uppfyller hästarnas behov av social kontakt, rörelse och kontroll över tillvaron. Det är också den främsta orsaken till att beteendet kommer. Men varför krubbiter vissa, medan andra börjar tugga på väggar eller leker med tungor?

Kan det ha med träningen att göra tro? Troligen är det så. Dressyrhästar uppvisar värre stereotypa beteenden än hoppehästar och fälttävlanshästar. Det är också fler dressyrhästar som uppvisar stereotypa beteenden, än hästar som används till andra sporter. En krubbitare är oftare en dressyrhäst än en hoppehäst.

Vår ridning framkallar kanske inte ovanor hos hästen. Men vad vi använder hästen till påverkar vilken typ av stereotypt beteende hästen utvecklar.
Anledningen tros vara att dressyrhästen under sitt arbete utsätts för en annan typ av stress än vad hoppehästarna gör. Dressyrhästens varje steg kontrolleras i träningen och de har inget eller lite utrymme att själva välja hur och på vilket sätt de ska röra sig. Det får däremot hoppehästarna där kontrollen inte är riktigt lika tuff och där hästarna får gasa på, på ett annat sätt. Hoppehästar däremot tuggar oftare på inredningen än vad andra sporthästar gör. Det kopplas ihop med deras tuffa träning. Det drar energi att hoppträna vilket gör att hästen känner sig mer hungrig än vad fodergivan kan mätta.

Även ovanorna hos voltigehästar har undersökts. De leker med tungan i högre grad än andra sporthästar, men biter mer sällan på inredning eller luftsnappar. Den här ovanan har sin grund i att arbetet är monotont och huvudet inspänt under träningen, misstänker forskarna.

P.S Undersökningen som det här inlägget bygger på genomfördes av PhD Hausberger, etologiska insitutionen, Universitetet i Rennes. Hästarna som studerades var franska och står på ett av Frankrikes största hästutbildningscenter, Ecole Nationale d’Equitation Saumur. Mer om rapporten går att läsa på The Horse (medlemskap nödvändig för att läsa denna artikel), samt i Public Library of Science Journal"

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 778
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 903
Senast: liiinnea
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka