Psykisk lösgjordhet

Sv: Psykisk lösgjordhet

Susan skrev:
Man kan inte tänka åt andra människor.:idea:

Så många uppehåller sig vid vad andra gör, det är ju liksom lite lättare att se andras tillkorta kommanden än sina egna :angel:

Precis! :bow:

Jag har ofta väldigt svårt för att koppla bort alla andra människor om jag inte är ensam, eller att slua tänka på andra människors problem, för jag är av någon anledning :confused: väldigt fokuserad på andra. Men det blir bättre.

Min mattelärare fick mig att vakna upp lite.. När vi hade "utvecklingssamtal" och hon efter ett tag frågade mig "Du funderar väldigt mycket på andra vad?". :o Vi pratade inte så mycket om mig.

Så nu försöker jag akta mig för det, hur bra det nu går. :angel:

jag är inte riktigt säker på vad ni avser, men en skillnad mellan kommunikation människor emellen och kommunikation djur emellan är att med människor är det ofta viktigt att framställa saker på ett sätt så att människan ändå känner sig accepterad ( då vi har svårt att skilja på sak och person :angel:)

I hästvärlden är det därmeot viktigt att vara (tydlig = konskevent) man lyssnar inte på en häst som är inkonsekvent för det skvallrar om osäkerhet. :o

Kommunikation i hästvärden, säg till en gång, säg till på skarpen, verkställ!!!

Läser man eteologi så inser man att rang också är en roll som man spelar, spelar man kompetens och pondus tillräckligt väl så behöver den sällan eller aldrig verkställas.

OBS RANG rent etoligiskt handlar om vem som flyttar sig för vem.
Flyttar man sig som hovis för en häst är man helt körd.
(Flyttar man sig för en unghäst skapar man sig problem.)

Den största tillgången som hovis är inte styrka utan en orubblighet.
Hästar läser snabbt av sånt där.
I början när man lär sig umgås med hästar så måste man ju spela mer orubblig än vad man är. Och man kan ju sen växa i den rollen, och i det självförtroendet.

Ledarskap handlar fortfarande om tillit

Jag är så konstig (?) att jag är övertydlig mot människor, ofta blir de då irriterade. Det är en (o)vana jag har. Kanske för att jag kopplar dem till hästar? Jag vet inte. :confused: Jag försöker ju vara så tydlig som möjligt med hästarna och inte ge dubbla budskap.. kanske "spårar det ur" och så behandlar jag människor som hästar. :p

Ja, ledarskap handlar definitivt om tillit. :bow:

Jag flyttar mig inte för unghingstarna i hagen som jag inte har någon kompis-relation till.

Min egen däremot flyttar jag mig för, och han flyttar sig för mig. Men i samma deal ingår det att vi inte puttar på varandra i onödan, vi har båda vårat eget space.

Knapp lån.
Jag tackar för veckans mest intressanta tråd, och gör mitt första uttalande på Barock, då jag normalt mest kajkar runt i andra delar av siten, men där råder 99% slentrian sen ett tag tillbaks, så jag tackar för denna intressanta diskussion.

psykisk lösgjordhet tycker jag som flera redan sagt, absolut har att göra med hela ens relation till hästen och samspelet däremellan. att vara KONSEKVENT som Susan och säkert några andra med, sagt, är nyckel som jag ser det. det ska inte vara något HACK mellan hantering och relation i största allmänhet, och ridningen och träningspasset.

en psykisk lösgjordhet hos ryttaren, påverkar hästen till psykisk lösgjordhet också i högsta grad anser jag, - men återigen - man kan inte hoppa och tvinga sig till psykisk lösgjordhet just under själva tränings momentet, om man inte har detta i resten av hanteringen av hästen.

många har smålett åt mig då jag påstått mig ha haft hästar, och har en just nu, som jag påstår presterar från bra till MYCKET bättre av en enkel klapp i rätt ögonblick..... ? man måste var mentalt närvarande och släppa annat, och man måste också som jag ser det, ha några tillfällen av lite "TUR" för att komma på rätt bana. har man det, och lyckas uppfatta stämningen, och sedan bibehålla den, så får man en uppåt spiral.

Jag har upplevt detta många gånger genom åren med hästarna, men senast de 2 sista åren jag haft min nuvarande, som nu är just fyllda 6 år. På något sätt har vi lyckats komma på positiv bana per ovan tankar och förhållningssätt. vi har en bra relation, och han associerar varje träningspass med glädje och ambition. det blir ett samspel. visst kan det köra sig emellanåt och gå mindre bra - men jag bibehåller min strävan till konsekvent attityd och behandling under dessa stunder. dvs man anpassar dagsformen och nivån, och beröm blir vad som anses bra denna gången, inte vad som ansågs över förväntan förra veckan, även om prestationen då var helt klart bättre.

det blir en uppåt spiral, och det låter en själv utvecklas med hästen och tillåter helt andra förutsättningar än om man utgår från ett spänt läge med okonsekventa "krav" både på sig själv och hästen.

Hoppas ni förstår mig rätt hur jag menar. jag ställer krav hela tiden, men jag är konsekvent och lyhörd (försöker) i min hantering av hästen och det spär på relationen. tror jag mig märka iallafall. :o

Senast ändrad:

Jag hade inga problem med att förstå! :D
Bra skrivet.

Bra och tänkvärt :D
------------------------------
vad fan rider du på OWE?????

Yep, jag tyckte han var fin i randigt! :o :D

Det är en zebra eller nått sånt. ;)
Söker man på 'dressage' på google så kommer den bilden upp. :D :devil:

Dressage%20Zebra.jpg

Fråga mig inte vad som hänt med ryttarens ansikte..

Vilken fruktansvärt intressant tråd! :love:

Jag blir så glad och rörd och faktiskt förvånad över att så många har sånt djup i sin relation till sin häst! Jag kan ofta känna mig flummig, och då har jag ändå hästen i ett stall med bara öppna, icke konservativa hästmänniskor, som jag uppfattar sätter hästen i fokus på ett sätt jag inte upplevt tidigare.
Men även bland dem kan jag känna att jag ibland förmänskligar hästen för att jag tänker och känner FÖR mycket, men när jag läser era inlägg inser jag att jag borde lita på min intuition och att det finns fler som jag! :love: :bump:

Era tankar och lyhördhet gör mig så stolt över att vara människa, och får mig att känna mig delaktig i nåt stort, ett ämne jag bara nosat på, men som jag känner så otroligt starkt för! Tack för MYCKET intressant läsning!!! :bow:

Har själv en häst av den modellen flera beskrivit, en mycket känslig och lyhörd dam, som jag genom åren utvecklat en alldeles speciell (trodde jag i min enfald ;) ) kontakt med. Det är så häftigt! Vi är nästan läskigt lika och kommunicerar genom tanke mer än genom handling. Jag känner det hon känner! Och jag känner att HON känner det JAG känner.
Har inte hört det uttryckt så förrut, att hästarna är vår spegel, men visst är det så.

Blir så lessen när jag läser att vissa hästar liksom slutat lyssna...
Ett exempel är en häst jag träffade i ett stort stall för nåt år sen, som min syster red. Jag kände när jag stod brevid den i gången att den kände sig UPPGIVEN :cry: , ensam, utan någon som helst glädje eller livsgnista eller förtroende till sina människor. Den hade gett upp. Människan var i fokus, träningen, utrustningen, resultaten.
Såg man till den hästens liv var det kanske inte var varje häst drömmer om, och ingen lyssnande till vad den sa, ingen BRYDDE sig!
Den hade dyr, välmatchande utrustning, "daglig utevistelse" mellan 8-12 (i just det stallet kunde de välja utevistelse mellan 8-12 och 8-16 och här ville hästen tydligen det förstnämnda) och tränades i hoppning och dressyr som en häst ska. Ingen såg att sadeln satt fel, att bettet skavde, att boxen var urtråkig, att 5 kg hösilage var på tok för lite och 5 kg kraftfoder på tok för mycket, att det vore kul med mer än en kompis i hagen och att det vore trevligt med ett träd eller två att gnaga på eller skydda sig under på dagarna. Ingen lyssnade.

SÅ MYCKET OKUNSKAP!!!
SÅ LITE KÄNSLA!!!

Kände att jag blev lessen när jag stod brevid den, antagligen för att den förmedlade sina känslor, eller jag bara kände av dem.
Jag tog mig tid att lyssna, för mig är det självklart. Hur kan träning vara viktigare än samspelet?

/Jossan

Känner igen mig i det du skrev om att känna sig ledsen (övht att få en sådan känsla/sinnelag), jag får ofta ett visst sinnelag när jag tittar/hälsar på/ser en häst som utför något... Utifrån vad jag ser och vad hästen utstrålar då. Det låter så jäkla flummigt, men jag tycker man kan lära sig så mkt av hästarnas sätt att.. prata kanske? :confused:

Och hur ska man kunna lära sig utan att lyssna? :cool:

:)

Jossan skrev:
Hur kan träning vara viktigare än samspelet? /QUOTE]

Vilken bra formulering! :bow: Tränar vi utan samspel, kan vi lika gärna rida mopeder och lära dem att hoppa. Jag tror att just samspelet, så som du beskriver det, är en viktig del av ryttarkänslan.

Men det får naturligtvis aldrig gå till överdrift åt andra hållet heller. Det finns många skräckexempel på hästar blivit mer eller mindre farliga för sin omgivning på grund av ägarens "välvilja". Grunden för samspelet är att vi gör intrång i hästens natur (såvida det inte är naturligt för den att bli riden). Grunden är att vi måste bestämma (eller bli valda till ledare) inte minst av säkerhetsskäl (vilket jag tror är viktigt att inte glömma bort). Utanför dessa grunder kan vi ju arbeta med olika grader av lyhördhet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 116
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 706
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama