Prydliga människor

Jag är helt hopplös. Är hel och ren på morgonen, men ungefär i samma ögonblick som jag öppnar ytterdörren lyckas jag skita ner mig/ha sönder nått.

Word! Därför undviker jag helst omönstrade kläder i ljusare färger. Spiller ALLTID, jag menar verkligen ALLTID. Eller skvätter lera på mig själv när jag går, skrapar i typ bildörren och skitar ner hela jacken eller lutar mig mot något skitigt.

Det är ju svårt för mig att veta vad @Vogue menade, vad jag förstod så menade hon att det var insidan hon arbetade med möjligen genom utsidan då.

Vilket inlägg tänker du på?

Jag är i full övertygelse om att man mår bäst om man mår bra inifrån och ut ja, självklart?!

Sen började min medverkan i tråden om att jag anses vara en prydlig människa och då har jag beskrivit hur jag uppnår detta, det ligger en del bakom och tack vare detta så vaknar jag varje morgon med en bra start gällande det yttre och många dagar är jag helt osminkad i enklare kläder och ser prydlig ut ändå "som jag är" just för att jag är noggrann med basen som många i tråden anser vara ett stort jobb att upprätthålla.
För mig är det helt naturligt att skrubba fötterna medan inpackningen verkar och inget jag tänker på eller känner att det är något extra. Jag är uppvuxen med att man sköter sig och sen har jag utvecklat min rutin i takt med att jag fått ett djupare intresse samt blivit en vuxen kvinna och skapat den identitet jag är och vill bli sedd som.

Och visst, jag har också sämre dagar när jag helst stannar i nattlinne hela dagen och håret är fett en dag förlänge. Men det gör mig ingenting för tar jag en powernap & en dusch är jag "back on track" och är inte sämre som människa oavsett det.

Jag var också sugen på Iduns smink men kunde inte heller välja färg på nätet (OMÖJLIGT!). Sprang på deras produkter på "vanliga" apoteket, så dit kan du gå för att testa på din hud :)
Hur mycket jag än ogillar det spår i tråden som verkar jämställa massiv sminkning med prydlighet - tack för det där tipset! Var på apoteket och kollade igår, sedan beställde jag på Apotea.

Mvh offer för trycket :meh:

Det var en reflektion på båda egentligen. Både päronen och äpplena.

Vi är några som tycker att det verkar mer medfött än att det skulle vara något man "tillverkar" medan några tycker att pydlighet är något man alltid kan göra något åt.

Det var en reflektion på båda egentligen. Både päronen och äpplena.

Vi är några som tycker att det verkar mer medfött än att det skulle vara något man "tillverkar" medan några tycker att pydlighet är något man alltid kan göra något åt.

Prydligheten ser medfödd ut eftersom att vi som tycker att den alltid går att göra något åt, gör det dagligen ;)

Ett år på Falsterbo Horse Show, 30 grader stekande värme. jag hade rödbränd näsa och svettades i mitt billiga linne. På en frieser sitter en blond kvinna i ljusblå skjorta och ridbyxor, stövlar osv. Efter 15-20 min ridning sitter hon av, tar av hjälmen och släpper ut fräscht svallande långt hår. Ser helt oberörd ut av värmen, ingen svett nånstans. I want what she got.

Ett år på Falsterbo Horse Show, 30 grader stekande värme. jag hade rödbränd näsa och svettades i mitt billiga linne. På en frieser sitter en blond kvinna i ljusblå skjorta och ridbyxor, stövlar osv. Efter 15-20 min ridning sitter hon av, tar av hjälmen och släpper ut fräscht svallande långt hår. Ser helt oberörd ut av värmen, ingen svett nånstans. I want what she got.
Ja alltså det här med svett är intressant. Jag har aldrig sett mig själv som en särskilt svettig människa och har aldrig upplevt några problem med det. Jag har dock fått en lite ny insikt sedan jag började gymma med samma gäng tjejer en gång i veckan. Jag är fasen i mig nästan den enda som verkligen dryper av svett mot slutet medan en del andra ser fullständigt oberörda ut! Vi är ungefär lika vältränade hela bunten och kör exakt samma pass, så jag antar att jag helt enkelt är en sådan som svettas mer när jag tränar. Som komplement till den grisskära tonen mitt ansikte antar då... Charmigt värre. Då är det svårt att känna sig prydlig!

Och visst, jag har också sämre dagar när jag helst stannar i nattlinne hela dagen och håret är fett en dag förlänge. Men det gör mig ingenting för tar jag en powernap & en dusch är jag "back on track" och är inte sämre som människa oavsett det.
Skillnaden för mig är att det inte finns en koppling mellan mitt mående och om håret är fett eller inte. Jag kan känna mig guld i fett hår (eller snarare, håret kanske är fett men det finns inte med i mitt medvetande) och jag kan känna mig dekis iordningjord. De flesta gånger jag mår guld har inte med hur jag ser ut att göra utan vad jag gör.

Skillnaden för mig är att det inte finns en koppling mellan mitt mående och om håret är fett eller inte. Jag kan känna mig guld i fett hår (eller snarare, håret kanske är fett men det finns inte med i mitt medvetande) och jag kan känna mig dekis iordningjord. De flesta gånger jag mår guld har inte med hur jag ser ut att göra utan vad jag gör.

Ja min sista mening handlar precis om det, jag vet mitt värde osvsett men föredrar ett visst sätt, har vi en deal i samförstånd snart? :arghh::D

Ja min sista mening handlar precis om det, jag vet mitt värde osvsett men föredrar ett visst sätt, har vi en deal i samförstånd snart? :arghh::D
Det är bara att sluta svara om du inte vill diskutera mer. Jag tror inte alls vi ser likadant på saken. För i din beskrivning så låter det som att du kan ha en dekis dag och TROTS det må bra för du vet att när du duschar så är du fräsch igen. Men för mig är det inte en fråga i de stunderna, hårets fethet är liksom inte en parameter alls.

Precis :angel: :p

Nu har det redan kommit en massa bra tips i tråden, men jag bidrar med mina egna också, även om det är samma som många andra redan nämnt:

1. Kvalitet på både kläder och smink. Dyrare är inte alltid bättre, så man får orientera sig lite mellan alla märken, men man får nog räkna med att betala lite mer om man vill vässa till sin look.
2. Passform på kläder gör stor skillnad på hur de ser ut också, där kan man ta hjälp av butikspersonalen.
3. Fräscha upp sig under dagen. Jag brukar bättra på sminket kanske 2 gånger under en arbetsdag :o Men då har vi väldigt torr luft inne på kontoret också så hyn påverkas väldigt mycket av det. Har jag utsläppt hår borstar jag igenom det några gånger per dag, har alltid en hårborste i väskan.
4. Jag tycker att det är enklare att hålla sig snygg en hel dag med en håruppsättning. Jag lyckas inte få mitt hår sådär snyggt och "svalligt" en hel dag om det är utsläppt :D Så en snygg håruppsättning med lite spray i så ser man lika snygg ut hela dagen. Tar lite längre tid på morgonen, men det kan det vara värt.
5. Tvätta saker! Min kollega kommenterade här om dagen att hon inte kunde förstå hur jag kunde hålla min ljusa kappa så ren. När hon sa det så hade jag precis tvättat den två dagar innan :p Jag brukar tvätta av och smörja mina skor med jämna mellanrum. Är det vit sula så kan jag skrubba dom med en diskborste. Rolla av kläder med klädroller osv.
6. Strykjärn. Strykjärn. Strykjärn.
7. Torrschampo. Torrschampo. Torrschampo. (Hur skulle jag klara mig utav?)
8. Underhåll lädersaker

Ja, det var väl det viktigaste tycker jag. Å nu när jag ser listan så kan jag definitivt fastställa - det är verkligen inte magi :p Bara en himla massa jobb bakom det. MEN, sen tycker jag också att det är så att när man väl har fått in rutiner på saker och ting så går det av sig självt tillslut.

Vill tillägga ett himla fiffigt tips som jag precis upptäckt - YouTube! Jag tyckte att alla andra lyckats bättre med sina "slarvliga knutar på huvudet" än vad jag gjorde, och tänkte att hur tusan gör dom? Så jag kollade YouTube klipp och nu har jag blivit lite av en expert på slarviga knutar och känner mig skitsnygg i typ 5 olika varianter. Kan vara ett tips ifall man är nyfiken på hur man får till en viss look!
Menar du att du skrubbar vita sulor med en diskborste? Hur orkar du och hur har du tid att göra allt det här?

Det är bara att sluta svara om du inte vill diskutera mer. Jag tror inte alls vi ser likadant på saken. För i din beskrivning så låter det som att du kan ha en dekis dag och TROTS det må bra för du vet att när du duschar så är du fräsch igen. Men för mig är det inte en fråga i de stunderna, hårets fethet är liksom inte en parameter alls.

Du är allmänt ofräsch och nöjd ändå menar du? :crazy:

Menar du att du skrubbar vita sulor med en diskborste? Hur orkar du och hur har du tid att göra allt det här?

Ja, om dom är smutsiga så det syns på sidan. Jag tar mig tid till det likväl som jag håller mina andra saker rena.

Som jag skrev i inlägget så går allt det här rätt snabbt när man har rutin på det, just nu tar det lite längre tid för mig att sätta upp håret på morgonen om jag vill det, eftersom jag håller på att lära mig. Men det går snabbare och snabbare och snart kommer det bara ta några minuter. Annars brukar jag göra tvätt och strykning på helgen. När jag ändå storstädar och tvättar så stryker jag alla kläder som behöver det så är det klart sen. Rollar jackor från hundhår och tvättar av skor och smörjer. Det går i ett nafs när man gör allt samtidigt, att fräscha upp.

Sedan har jag inte barn heller. Den dagen jag har familj kanske jag inte kommer prioritera detta.

EDIT: Äh jag kom på att det enklaste svaret på din fråga helt enkelt är - för att det är ett intresse jag har.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka