Prydliga människor

Bra tips om den där sprejen. Visste inte ens att det fanns men snälla förklara ska man spreja över alltihopa när en sminkat sig klart?
Nu var det ju inte mig du frågade, men jo, men sprayar i hela ansiktet så att det fixerar sminket. Jag har testat både dyra och billiga sprayer, eftersom jag gillar att festa länge, men inte pallar att dra med mig smink ut för att toppa upp och fixa till.

Skillnaden mellan dyra och billiga märken är att de dyrare märkena knappt inte känns när man sprayar på. De känns inte klistriga. Men vill man bara ha funktion så funkar hårspray precis lika bra. Det kan däremot kännas lite klistrigt på fransarna om man har långa, vilket jag har eftersom jag har extensions. Men hårspray funkar lika bra som någon av de riktigt dyra sprayerna.

Har grovporig hy med fräknar och ärr efter acne, /.../
Kan jag gå in på en skönhetssalong (heter det ens så? :o), peka på mitt ansikte och säga "fixa det"? Vad kostar det? En (rik) kompis tipsade om att om man handlar för tillräckligt mycket pengar så kunde man boka en personal shopper på typ åhlens. Är det värt pengarna?
Flera av mina vänner och bekanta som haft acneärr har gjort en kemisk peeling. Det har blivit riktigt bra. En av mina vänner fick nog göra 2-3 st behandlingar, men hon hade en försäkring som tog kostnaden eftersom hon fick ärren när hon var tonåring. Vet inte vad det var för försäkring. De andra har betalar ur egen ficka och alla har blivit mycket finare i hyn.

En sak som jag faktiskt skulle vilja ändra på ganska omgående är att det ser ut som jag har mustasch i vissa vinklar. Alltså huden på överläppen är lite mörkare, det är inte riktiga mörka strån (har nog normalt mycket ljusa fjun). Vad gör man åt det? Måste man vaxa bort fjunen och sminka bort det? Är det inte risk för att det ser överjävligt ut om fjunen växer ut igen om jag inte orkar upprätthålla?
Det lasrar man bort. Värt varenda krona. Inget vax och ingen blekning, det löser ju inte problemet långsiktigt. Lasra bort skiten så det försvinner.

Nu var det ju inte mig du frågade, men jo, men sprayar i hela ansiktet så att det fixerar sminket. Jag har testat både dyra och billiga sprayer, eftersom jag gillar att festa länge, men inte pallar att dra med mig smink ut för att toppa upp och fixa till.

Skillnaden mellan dyra och billiga märken är att de dyrare märkena knappt inte känns när man sprayar på. De känns inte klistriga. Men vill man bara ha funktion så funkar hårspray precis lika bra. Det kan däremot kännas lite klistrigt på fransarna om man har långa, vilket jag har eftersom jag har extensions. Men hårspray funkar lika bra som någon av de riktigt dyra sprayerna.

Fast alltså, nog för att effekten kan vara likvärdig med hårspray så kanske det inte är att rekommendera eftersom att den inte är anpassad efter att fungera bra på hud, och kan säkert vara en pain in the ass om man har något sånär känslig hy. Och där ligger ju också ibland (men inte alltid) skillnaden mellan billiga och dyrare märken. Jag brukade köra hårspray för att fixera sminket när jag var tonåring, och även om jag inte har känslig hy märker jag skillnad i hur bra huden mår och om det sitter bättre jämfört med dyrare sprayer.

Flera av mina vänner och bekanta som haft acneärr har gjort en kemisk peeling. Det har blivit riktigt bra. En av mina vänner fick nog göra 2-3 st behandlingar, men hon hade en försäkring som tog kostnaden eftersom hon fick ärren när hon var tonåring. Vet inte vad det var för försäkring. De andra har betalar ur egen ficka och alla har blivit mycket finare i hyn.

Det lasrar man bort. Värt varenda krona. Inget vax och ingen blekning, det löser ju inte problemet långsiktigt. Lasra bort skiten så det försvinner.

Min acne försvann först när jag blev gravid och eftersom barnet bara är 1 år så har jag inte varit acnefri särskilt länge. Om den håller sig borta efter att jag slutat amma så ska jag nog slå till på sån där peeling. Annars känns det knappt lönt. Har ärr efter vattkoppor också och jag hade inte saknat dem om de hade blivit mindre framträdande.

Har du ungefärliga prisuppgifter på behandlingarna?

Vad är att vara sitt bästa jag?
Intressant! Jag anser att jag utseendemässigt är mitt bästa jag när jag har klätt mig i kläder som får mig att må bra och känna mig fin. Jag känner mig finare, snyggare och får bättre självförtroende om jag är nöjd med mig själv. Exempelvis om jag har ett par jeans s
Fast alltså, nog för att effekten kan vara likvärdig med hårspray så kanske det inte är att rekommendera eftersom att den inte är anpassad efter att fungera bra på hud, och kan säkert vara en pain in the ass om man har något sånär känslig hy. Och där ligger ju också ibland (men inte alltid) skillnaden mellan billiga och dyrare märken. Jag brukade köra hårspray för att fixera sminket när jag var tonåring, och även om jag inte har känslig hy märker jag skillnad i hur bra huden mår och om det sitter bättre jämfört med dyrare sprayer.
Har du provat den från E.L.F? (schysst pris) Jag använder ögonbrynsskugga, concealer, mineralpuder, rouge och mascara varje dag. Skulle den kunna rädda sminket försvinner efter några timmar tro? Eller är det mer om man använder Foundation och puder och diverse lager? :)

Intressant! Jag anser att jag utseendemässigt är mitt bästa jag när jag har klätt mig i kläder som får mig att må bra och känna mig fin. Jag känner mig finare, snyggare och får bättre självförtroende om jag är nöjd med mig själv. Exempelvis om jag har ett par jeans s

Har du provat den från E.L.F? (schysst pris) Jag använder ögonbrynsskugga, concealer, mineralpuder, rouge och mascara varje dag. Skulle den kunna rädda sminket försvinner efter några timmar tro? Eller är det mer om man använder Foundation och puder och diverse lager? :)

Jag har MACs spray. Dyr vid första anblicken men den räcker VÄLDIGT länge. För mig ökar den hållbarheten markant och ffa ögonsminket sitter bättre. Problemområdet hakan räddar den inte en hel dag dock. Men förlänger. Dock tar den direkt bort det "pudriga" och "smälter ihop" sminket kanon förutom fixeringen. Borde funka på samma vis över rent puder.

Dessutom känns ansiktet återfuktat.

Hårspray skulle jag aldrig spraya i ansiktet, fy vilken otäck känsla det måste bli?!

Ska prova Urban Decays när MACen är slut.

Tillägg: Använder du primer? Om inte - prova det. (MACs spray kan användas som det med men aldrig provat den så). Primer är det som gör mest för hur sminket sitter :)

Nu har jag bara småkikat i tråden men ändå grunnat lite på "prydliga människor".
Jag tycker inte så mycket om prydligt i den mening jag lägger i ordet. Prydlig för mig blir någon som tassar runt och är rädd för att bli skrynklig eller få en fläck och det känns ängsligt och ... Nej, inget jag avundas.
Men de där perfekta människorna som liksom alltid lyckas passa in i tillfället och alltid är välklädda och snygga oavsett om håret kryper ur snodden i en vanlig svans och det kommer fläckar på byxorna. Sånna som får alla "fel" att bara se så rätt ut! Det avundas jag! Det som är fult på mig är charmigt på dessa perfekt operfekta människor.

Och det måste ju ha med personligheten att göra ? Det som lyser igenom? Attityden, självförtroendet .
Och jo- de är perfekta även på morgonen med mascaran under ögonen och redig baksmälla... Charmigt rufsiga i hängiga mysbrallor... Medans prydliga människor tappar allt i det läget.

Tolkar jag det här rätt nu, @tornblomma ? Folk som du som ser naturligt prydliga ut dagen lång fräschar helt enkelt upp sig rätt kontinuerligt under dagen?

Det är inte magi, alltså?

Precis :angel: :p

Nu har det redan kommit en massa bra tips i tråden, men jag bidrar med mina egna också, även om det är samma som många andra redan nämnt:

1. Kvalitet på både kläder och smink. Dyrare är inte alltid bättre, så man får orientera sig lite mellan alla märken, men man får nog räkna med att betala lite mer om man vill vässa till sin look.
2. Passform på kläder gör stor skillnad på hur de ser ut också, där kan man ta hjälp av butikspersonalen.
3. Fräscha upp sig under dagen. Jag brukar bättra på sminket kanske 2 gånger under en arbetsdag :o Men då har vi väldigt torr luft inne på kontoret också så hyn påverkas väldigt mycket av det. Har jag utsläppt hår borstar jag igenom det några gånger per dag, har alltid en hårborste i väskan.
4. Jag tycker att det är enklare att hålla sig snygg en hel dag med en håruppsättning. Jag lyckas inte få mitt hår sådär snyggt och "svalligt" en hel dag om det är utsläppt :D Så en snygg håruppsättning med lite spray i så ser man lika snygg ut hela dagen. Tar lite längre tid på morgonen, men det kan det vara värt.
5. Tvätta saker! Min kollega kommenterade här om dagen att hon inte kunde förstå hur jag kunde hålla min ljusa kappa så ren. När hon sa det så hade jag precis tvättat den två dagar innan :p Jag brukar tvätta av och smörja mina skor med jämna mellanrum. Är det vit sula så kan jag skrubba dom med en diskborste. Rolla av kläder med klädroller osv.
6. Strykjärn. Strykjärn. Strykjärn.
7. Torrschampo. Torrschampo. Torrschampo. (Hur skulle jag klara mig utav?)
8. Underhåll lädersaker

Ja, det var väl det viktigaste tycker jag. Å nu när jag ser listan så kan jag definitivt fastställa - det är verkligen inte magi :p Bara en himla massa jobb bakom det. MEN, sen tycker jag också att det är så att när man väl har fått in rutiner på saker och ting så går det av sig självt tillslut.

Vill tillägga ett himla fiffigt tips som jag precis upptäckt - YouTube! Jag tyckte att alla andra lyckats bättre med sina "slarvliga knutar på huvudet" än vad jag gjorde, och tänkte att hur tusan gör dom? Så jag kollade YouTube klipp och nu har jag blivit lite av en expert på slarviga knutar och känner mig skitsnygg i typ 5 olika varianter. Kan vara ett tips ifall man är nyfiken på hur man får till en viss look!

Jag har MACs spray. Dyr vid första anblicken men den räcker VÄLDIGT länge. För mig ökar den hållbarheten markant och ffa ögonsminket sitter bättre. Problemområdet hakan räddar den inte en hel dag dock. Men förlänger. Dock tar den direkt bort det "pudriga" och "smälter ihop" sminket kanon förutom fixeringen. Borde funka på samma vis över rent puder.

Dessutom känns ansiktet återfuktat.

Hårspray skulle jag aldrig spraya i ansiktet, fy vilken otäck känsla det måste bli?!

Ska prova Urban Decays när MACen är slut.

Tillägg: Använder du primer? Om inte - prova det. (MACs spray kan användas som det med men aldrig provat den så). Primer är det som gör mest för hur sminket sitter :)
Hm, jag började skriva ett svar på ett annat inlägg igår som visst följde med mitt förra inlägg.. :cautious:

Jag har provat primer, men använder det helst inte. Mest för att jag är otroligt lat och trött på morgonen och försöker ha så få moment som är möjligt. . :) Kanske ska ge det en ny chans ändå !

Hm, jag började skriva ett svar på ett annat inlägg igår som visst följde med mitt förra inlägg.. :cautious:

Jag har provat primer, men använder det helst inte. Mest för att jag är otroligt lat och trött på morgonen och försöker ha så få moment som är möjligt. . :) Kanske ska ge det en ny chans ändå !

Om jag kommer ihåg det kan jag prova MAC sprayen som primer nästa vecka. Då behöver du bara spraya innan och efter. Annars finns det, men vet inte om det finns billiga sådana, återfuktande primer som ersätter ansiktscreme. Dvs så du inte får ett moment till.

Jag tycker inte primern är så jobbig men visst blir det ett moment till, som att smörja ansiktet två gånger.

Idag kom två leverantörer till oss på jobbet och jag gillar båda personernas totala säkerhet i dem själva.
Den ena ordentligt men snyggt och prydligt sminkad. Några skulle tycka det var en kvällssminkning men hon gillar antagligen smink och är duktig på det.

Den andra en fullständig naturlig på alla sätt. Lite "pojkfrisyr", osminkad och ganska oansenligt klädd men fräsch och glad.

Min första tanke är faktiskt att den senare, trots alla kommentarer här om att lite smink och klä sig rätt och stryka kläder för att se fräsch ut, är den som i slutänden på dagen kommer se prydligast ut, se fräschast ut och därmed också den prydligaste.
Men, nu i början av dagen är det tvärtom. Och nej, tror inte det beror på vad de har på sig eller det jobb de gjort före. Det är bara en känsla jag har.

Idag kom två leverantörer till oss på jobbet och jag gillar båda personernas totala säkerhet i dem själva.
Den ena ordentligt men snyggt och prydligt sminkad. Några skulle tycka det var en kvällssminkning men hon gillar antagligen smink och är duktig på det.

Den andra en fullständig naturlig på alla sätt. Lite "pojkfrisyr", osminkad och ganska oansenligt klädd men fräsch och glad.

Min första tanke är faktiskt att den senare, trots alla kommentarer här om att lite smink och klä sig rätt och stryka kläder för att se fräsch ut, är den som i slutänden på dagen kommer se prydligast ut, se fräschast ut och därmed också den prydligaste.
Men, nu i början av dagen är det tvärtom. Och nej, tror inte det beror på vad de har på sig eller det jobb de gjort före. Det är bara en känsla jag har.

Men kommentarerna du hänsyftar till är ju för de som INTE har den naturliga prydlighetsfaktorn men vill ge illusionen av det/se prydligare ut. Du får det att låta som att tråden jämställt prydlighet med smink osv. Och tråden handlar ju om att vissa är prydliga och ser "perfekt välordnade" ut UTAN att göra något, och så vi andra som försöker ge illusionen av det. Det är äpplen och päron?

Tack snälla du!
Det blev visst fel citat men fixeringsspray ska köpas.

Vad intressant, för mig har det ingenting med hur jag ser ut att göra alls. Om jag känner mig bra (eller vad nu alternativet till det är, dålig?) beror helt på hur jag agerar i olika situationer. Som bäst mår jag när jag gör saker som inte har med mitt utseende att göra alls som att gräva i trädgården eller vara ute i skogen med hästen. Tillfällen då utseendet i stort sett inte existerar i tankevärlden.

Vad intressant, för mig har det ingenting med hur jag ser ut att göra alls. Om jag känner mig bra (eller vad nu alternativet till det är, dålig?) beror helt på hur jag agerar i olika situationer. Som bäst mår jag när jag gör saker som inte har med mitt utseende att göra alls som att gräva i trädgården eller vara ute i skogen med hästen. Tillfällen då utseendet i stort sett inte existerar i tankevärlden.
Fast nu svarade jag utifrån mitt bästa jag ur ett utseendemässig perspektiv så vi pratar kanske inte riktigt samma sak? Om jag går på möte så har jag bättre självförtroende om jag känner mig nöjd med hur jag är klädd för dagen och tycker att jag är snygg :) Umgås jag med hästen eller gräver ett hål spelar det mindre roll, även om jag alla dagar i veckan hade valt det plagget som visar mitt bättre jag om jag har två val - oavsett om det gäller mysbyxor, ridbyxor eller jobboutfit :).

Fast nu svarade jag utifrån mitt bästa jag ur ett utseendemässig perspektiv så vi pratar kanske inte riktigt samma sak? Om jag går på möte så har jag bättre självförtroende om jag känner mig nöjd med hur jag är klädd för dagen och tycker att jag är snygg :) Umgås jag med hästen eller gräver ett hål spelar det mindre roll, även om jag alla dagar i veckan hade valt det plagget som visar mitt bättre jag om jag har två val - oavsett om det gäller mysbyxor, ridbyxor eller jobboutfit :).
Ok, den frågan är för mig helt ointressant eftersom diskussionen handlade om att ta hand om trasiga människor och bygga upp deras självförtroende och bli sitt "bästa jag".

Intressant! Jag anser att jag utseendemässigt är mitt bästa jag när jag har klätt mig i kläder som får mig att må bra och känna mig fin. Jag känner mig finare, snyggare och får bättre självförtroende om jag är nöjd med mig själv. Exempelvis om jag har ett par jeans

Jag insåg när vi hade maskerad på jobbet ("kom som ditt drömyrke") att jag är mitt bästa jag när jag har ridkläder på mig. Har aldrig varit så avslappnad på en fest, fast jag verkligen stack ut med min klädsel. :love: Så jag tänker att ridkläder = vara i stallet = jag känner mig säker på situationen och vet att jag kan det jag håller på med. Undrar bara vad chefen skulle säga om jag började sitta på kontoret i ridkläder. :rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka