Prydliga människor

Ja alltså det här med svett är intressant. Jag har aldrig sett mig själv som en särskilt svettig människa och har aldrig upplevt några problem med det. Jag har dock fått en lite ny insikt sedan jag började gymma med samma gäng tjejer en gång i veckan. Jag är fasen i mig nästan den enda som verkligen dryper av svett mot slutet medan en del andra ser fullständigt oberörda ut! Vi är ungefär lika vältränade hela bunten och kör exakt samma pass, så jag antar att jag helt enkelt är en sådan som svettas mer när jag tränar. Som komplement till den grisskära tonen mitt ansikte antar då... Charmigt värre. Då är det svårt att känna sig prydlig!
Folk är ju lite olika, jag svettas inte så mycket har jag upptäckt. Eller andra svettas mer i alla fall verkar det som. Men om jag är stressad så. Fast en grej i det hela jag har tänkt på är att jag tror jag svettas mer när jag dricker mer vatten :) vilket kanske låter självklart iofs. (så har kompisen spruckna läppar :p?)

Idag kom två leverantörer till oss på jobbet och jag gillar båda personernas totala säkerhet i dem själva.
Den ena ordentligt men snyggt och prydligt sminkad. Några skulle tycka det var en kvällssminkning men hon gillar antagligen smink och är duktig på det.

Den andra en fullständig naturlig på alla sätt. Lite "pojkfrisyr", osminkad och ganska oansenligt klädd men fräsch och glad.

Min första tanke är faktiskt att den senare, trots alla kommentarer här om att lite smink och klä sig rätt och stryka kläder för att se fräsch ut, är den som i slutänden på dagen kommer se prydligast ut, se fräschast ut och därmed också den prydligaste.
Men, nu i början av dagen är det tvärtom. Och nej, tror inte det beror på vad de har på sig eller det jobb de gjort före. Det är bara en känsla jag har.
Haha jag har läst lite i den här tråden, lite på slutet. Och insett att den verkar handla om smink=prydlig till stor del.
Fick en ny kollega för några år sedan, fint klädd, välsminkad allting, typ trevlig och allt. Men så en dag hade vi konferens, och man hoppar till och tänker, men vem är det? Gud så snygg! (lite avundsjuk) vad kläderna är perfekta! så trevlig! Det var dagen hon skippade sminket och hade jeans och munkjacka. :D (sedan verkar hon lagt de stora sminkansträngningarna åt sidan till partydagar numera)

(Sedan sminkar jag mig iofs inte själv så det är kanske att man gillar vad man känner igen som känns hemtrevligt.)

Min mormor var naturligt prydlig. Lockigt (stora lockar) naturligt, relativt mörk i hyn (blev typ svart på sommaren) så det enda hon använde var mascara.

Alltid kostymbyxor (kunde ibland vara en kjol eller i undantagsfall pressade skjorts) och en skjortblus(?) Oftast marinblått nertill och ljus pastell upptill. 2 ringar, ett smalt armband, stilrent halsband och pärlor i öronen.

Det här var alltså hennes klädsel oavsett om hon bakade, stekte köttbullar, manglade lakan eller rensade ogräs. Aldrig en fläck :confused::)

Själv är jag nöjd om jag klarar mig en timme utan fläckar

Eller som helt enkelt lägger en annan värdering i att ta hand om sig och sina saker?

Jag tycker det är förmätet att tro att vi som tex inte skrubbar våra vita sulor inte tar hand om våra grejer alls, bara för att vi inte har samma nivå på skötseln.
Faktiskt.

Att "ta hand om sig" skulle ju tex också kunna vara att inte använda en massa kemikalier på huden - för sin egen och miljöns skull.

Ja, om dom är smutsiga så det syns på sidan. Jag tar mig tid till det likväl som jag håller mina andra saker rena.

Som jag skrev i inlägget så går allt det här rätt snabbt när man har rutin på det, just nu tar det lite längre tid för mig att sätta upp håret på morgonen om jag vill det, eftersom jag håller på att lära mig. Men det går snabbare och snabbare och snart kommer det bara ta några minuter. Annars brukar jag göra tvätt och strykning på helgen. När jag ändå storstädar och tvättar så stryker jag alla kläder som behöver det så är det klart sen. Rollar jackor från hundhår och tvättar av skor och smörjer. Det går i ett nafs när man gör allt samtidigt, att fräscha upp.

Sedan har jag inte barn heller. Den dagen jag har familj kanske jag inte kommer prioritera detta.

EDIT: Äh jag kom på att det enklaste svaret på din fråga helt enkelt är - för att det är ett intresse jag har.
En helt ärlig nyfikenhet, hur kan håruppsättning vara så intressant så att man dels kollar på utube för att lära sig och sen faktiskt bryr sig tillräckligt för att hålla med håret på morgonen?
Jag gillar inte konsumtion eller ytlighet. Jag inser att mina värderingar verkar vara helt ute i den hår tråden. Intressant att se hur kvinnor här resonerar, jag känner nog ingen som filar fötter tror jag. Fötter är väl till för att gå på trodde jag? men att ta hand om sig innebär en jäkla massa jobb, imponerande att så många kvinnor orkar med det också, utöver att ta hand om hus och hem.

För att förtydliga kan jag ju kanske berätta att jag gärna sminkar mig när jag har tid. Jag gillar att ta tid på mig när det gäller just den biten. Det är ett stort intresse. Kan ta, när jag kör hela fejset och får grunden och har inspiration, ca en timme om det vill sig illa.

Gillar att kolla YT för att göra mitt hår så snyggt som möjligt.

när jag kliver ur hemmet ser allt bra ut i ca 10 minuter om jag börjar svettas och har jag tur 3 timmar om jag inte svettas för mycket.
Sedan är det som ett förfall som inte går att styra.

Att det skulle ha med skurade vita sulor eller strykfria kläder har jag väldigt svårt att se.

En helt ärlig nyfikenhet, hur kan håruppsättning vara så intressant så att man dels kollar på utube för att lära sig och sen faktiskt bryr sig tillräckligt för att hålla med håret på morgonen?
Jag gillar inte konsumtion eller ytlighet. Jag inser att mina värderingar verkar vara helt ute i den hår tråden. Intressant att se hur kvinnor här resonerar, jag känner nog ingen som filar fötter tror jag. Fötter är väl till för att gå på trodde jag? men att ta hand om sig innebär en jäkla massa jobb, imponerande att så många kvinnor orkar med det också, utöver att ta hand om hus och hem.

Man har olika intressen helt enkelt :)

Jag har nog inte tid att vara så värst prydlig.
Men jag finner det intressant att man kan ha smink, städning och strykning som ett intresse i klass med mitt intresse för att läsa en bok och bli småfull på bra vin. Hobby som hobby:D

Edit: och sen har jag någon form av motvilja mot att lägga så mycket TID OCH MÖDA på mitt yttre.
Och jag vill inte att mitt BARN får inpräntat att det är så viktigt heller.
Kan jag inte vakna nystruken får det vara typ.

Det förutsätter dock att vi andra inte gör det. Annars skulle vi ju inte vara icke-prydliga. Det är det du säger faktiskt.

Tack för den liksom.
Alltså ju mer jag tänker på det, desto mindre tycker jag att smink har att göra med prydlighet - mer än på ett sätt: om det havererar och blir kladdigt under eftermiddagen så blir intrycket snabbt oprydligt.

Inget smink alls blir därmed prydligare i mina ögon, än någon som öser på smink på morgonen och sedan "underhåller det" under dagen. Om underhållet innebär att dutta på mer smink så låter det mindre prydligt än inget smink alls, eftersom lager på lager sällan ser så lyckat ut om man är ute efter prydlighet.

Alltså ju mer jag tänker på det, desto mindre tycker jag att smink har att göra med prydlighet - mer än på ett sätt: om det havererar och blir kladdigt under eftermiddagen så blir intrycket snabbt oprydligt.

Inget smink alls blir därmed prydligare i mina ögon, än någon som öser på smink på morgonen och sedan "underhåller det" under dagen. Om underhållet innebär att dutta på mer smink så låter det mindre prydligt än inget smink alls, eftersom lager på lager sällan ser så lyckat ut om man är ute efter prydlighet.

Just underhålla i denna mening brukar dock betyda att man tar bort överflödig olja i ansiktet, sätter på lite osynligt puder och torkar sig under ögonen. Kanske bättrar på läppstiftet.

Det brukar inte vara mer smink i den bemärkelsen.

Just underhålla i denna mening brukar dock betyda att man tar bort överflödig olja i ansiktet, sätter på lite osynligt puder och torkar sig under ögonen. Kanske bättrar på läppstiftet.

Det brukar inte vara mer smink i den bemärkelsen.
Ok ... alltså jag har oproblematisk hy så jag undrar uppriktigt: kommer oljan från hyn? Eller från sminket?

Det där med under ögonen förstår jag däremot, mascara under ögonen är väl bland det oprydligaste man kan tänka sig. Själv löser jag det genom att bara måla överfransarna. (Nån gång runt 30 läste jag att det fick en att se yngre ut och det har jag aldrig glömt, nu är det mer angeläget än någonsin. :D)

Om man tycker sig behöva läppstift under dagen beror väl lite på hur mycket smink man har i övrigt i ansiktet. Just läppstift tycker jag är lurigt, i mina ögon kan det lätt bidra till ett oprydligt intryck.

Ok ... alltså jag har oproblematisk hy så jag undrar uppriktigt: kommer oljan från hyn? Eller från sminket?

.

Hyn...........och jisses kan den producera olja, My god!!

Framförallt t-zonen, panna, näsa, haka. Det är som om man har sin egen lilla oljepressarapparat.
När jag använder mineralsmink t.ex så blir den som kräm på de områdena efter ca 30-60 minuter med vilken "primer" som helst. Några dock betydligt bättre än andra.

Det där med under ögonen förstår jag däremot, mascara under ögonen är väl bland det oprydligaste man kan tänka sig. Själv löser jag det genom att bara måla överfransarna. (Nån gång runt 30 läste jag att det fick en att se yngre ut och det har jag aldrig glömt, nu är det mer angeläget än någonsin. :D)

Om man tycker sig behöva läppstift under dagen beror väl lite på hur mycket smink man har i övrigt i ansiktet. Just läppstift tycker jag är lurigt, i mina ögon kan det lätt bidra till ett oprydligt intryck.

Oljan kommer från hyn, dvs har man torr hud är det mindre risk att man blir oljeblank. Torr hud vill dock gärna se rynkigare ut är normal hud plus att läppstiftet "blöder" lättare om man är torr.

Smink (speciellt vattenfast sådan) tas oftast bort med en olja/fet rengöring, dvs har man fet hud är det lättare att sminket börjar vandra.

Hyn...........och jisses kan den producera olja, My god!!

Framförallt t-zonen, panna, näsa, haka. Det är som om man har sin egen lilla oljepressarapparat.
När jag använder mineralsmink t.ex så blir den som kräm på de områdena efter ca 30-60 minuter med vilken "primer" som helst. Några dock betydligt bättre än andra.
Men märker man av det lika tydligt om man inte har smink då? Jag tänker lite som med datorer, ju mer man har i dem, desto mer som kan gå fel. Ju mer du lassar på i ansiktet, desto mer som kan rasa. Om hyn pajar sminket är det kanske bättre att inte ha smink? Ur prydlighetssynvinkel.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka